C
Hittade ingen tråd om svamp och bär. Tänkte därför starta en där ni kan posta era fynd från skogen.

Jag börjar med mitt fina kantarellställe från igår. Plockade ungefär 3 liter på en kvart.
 
  • Nyskördade kantareller på ett reklamblad, belägna på ett metallbord, köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsmark täckt med löv, gula blommor, mossa och grenar. Vilt och naturligt terrängmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsmark täckt med höstlöv, gula vårblommor sticker upp. Naturlig skönhet med början på våren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
ivp och 10 till
  • Laddar…
Såhär såg årets första ”skörd” ut när den var i kastrullen. Kantarell och lite soppar. Vi får se hur mycket mer jag hinner smita ut under hösten. Jag har inga bra ”ställen” än efter att vi flyttade för tre år sedan, så det är mycket möda för litet resultat. Jag är nästan sugen på att ta en utflykt till mina gamla ”jaktmarker” och se om mina gamla ställen finns kvar.

En kastrull med blötlagda kantareller på en spishäll. Svampar förbereds för matlagning. Ljusa och mörka bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
C
M mrsnhp skrev:
Såhär såg årets första ”skörd” ut när den var i kastrullen. Kantarell och lite soppar. Vi får se hur mycket mer jag hinner smita ut under hösten. Jag har inga bra ”ställen” än efter att vi flyttade för tre år sedan, så det är mycket möda för litet resultat. Jag är nästan sugen på att ta en utflykt till mina gamla ”jaktmarker” och se om mina gamla ställen finns kvar.

[bild]
Vad trevligt. Ja det är svårt att hitta nya svampställe
 
C
Verkligen ett bra år för kantareller. Mycket på gång som bara var små knappnålshuvud.
 
  • Skogsmark med löv, svampar, grenar och mossa på stenar. Naturens stilleben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skål med gula kantareller, ute på terrass, soligt väder, blå IKEA-kasse synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ivp och 3 till
  • Laddar…
Vi var ute och kollade i en annan skog igår. Alldeles för stenigt för svampen och alldeles för många som redan hade plockat 🙁 Utöver lite soppar och en kantarell blev det citronslemskivling, fårticka och lärksopp. Dessa tre stekte vi separat. Citronslemskivlingen för att den är lite speciell, fårtickan och lärksoppen för att jag inte har plockat dem förr och ville se hur de smakar var för sig.

Jag hittade även en liten klunga som senare bekräftades som föränderlig tofsskivling. Dem lämnade jag kvar i skogen eftersom jag var osäker.

Två stekpannor på spis, en med stekt svamp, en med rå svamp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grupp av beige svampar, mossa, löv, skogsmark, naturlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 4 till
  • Laddar…
C
M mrsnhp skrev:
Vi var ute och kollade i en annan skog igår. Alldeles för stenigt för svampen och alldeles för många som redan hade plockat 🙁 Utöver lite soppar och en kantarell blev det citronslemskivling, fårticka och lärksopp. Dessa tre stekte vi separat. Citronslemskivlingen för att den är lite speciell, fårtickan och lärksoppen för att jag inte har plockat dem förr och ville se hur de smakar var för sig.

Jag hittade även en liten klunga som senare bekräftades som föränderlig tofsskivling. Dem lämnade jag kvar i skogen eftersom jag var osäker.

[bild] [bild]
Roligt med dina fynd. Själv har jag börjat plocka lite kremlor som är goda svampar.
Märkte med igår att det var mycket folk i skogen.
 
C C.Ö skrev:
Roligt med dina fynd. Själv har jag börjat plocka lite kremlor som är goda svampar.
Märkte med igår att det var mycket folk i skogen.
Jag har aldrig försökt mig på kremlor eftersom de inte har så mycket doft när de är råa. Får de mer smak när man tillagar dem? Eller bör man hålla utkik efter ”finkremlor” som mandelkremla?
 
C
M mrsnhp skrev:
Jag har aldrig försökt mig på kremlor eftersom de inte har så mycket doft när de är råa. Får de mer smak när man tillagar dem? Eller bör man hålla utkik efter ”finkremlor” som mandelkremla?
Jag plockade grönkremla igår. Den var god stekt. Ska ge mig på sillkremla med, vilket jag såg i skogen igår.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Väldigt mycket svamp hos min mor. Plockade två korgar och nöjde mig sedan. Fick strängt höra att jag bara fick ta de största för de mindre låter hon växa till sig och plockar senare. Korg full med kantareller, kniv, någons hand, naturbakgrund. Svampskörd, utomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 3 till
  • Laddar…
C
K kurlakarl skrev:
Väldigt mycket svamp hos min mor. Plockade två korgar och nöjde mig sedan. Fick strängt höra att jag bara fick ta de största för de mindre låter hon växa till sig och plockar senare.[bild]
Härligt, ja det är bättre att låta dom växa till sig lite och komma tillbaka
 
C C.Ö skrev:
Härligt, ja det är bättre att låta dom växa till sig lite och komma tillbaka
Ja eller hur. Hemma i skogen där jag själv bor är det så många som plockar så där går det tyvärr inte att resonera så.
 
Testat nya ställen i år, då våra bästa ställen är kalhyggen numera. Några liter hittade iaf. Även mycket karl-johan och lite svart trumpet.
Sett att trattisarna är på gång nu med 👍 😀
 
  • Skogsmark med mossa, ormbunkar, fallna grenar och gula svampar. Naturligt och orört utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja nu smäller det till i skogarna. Trots att det är fler än vi som är ute (man ser att folk stått och rensat i skogen) så finns det många och stora, både Karl-Johan och kantareller. Ovanligt nog så är till och med de största Karl-Johan hyggligt maskfria.

Två stora svampar hålls upp, trädäck i bakgrunden, på tidningsbeklädda ytan nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand jämför storleken på gula svampar bland grönt gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
bjorsi och 6 till
  • Laddar…
Jösses jag måste leta reda på lite nya skogar 😮
 
C
Ohchips Ohchips skrev:
Testat nya ställen i år, då våra bästa ställen är kalhyggen numera. Några liter hittade iaf. Även mycket karl-johan och lite svart trumpet.
Sett att trattisarna är på gång nu med 👍 😀
Svart trumpet är underbar. Godaste svampen att göra,soppa på tycker jag
 
Redigerat:
  • Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.