Vi kommer att bygga om vårt tvåfamiljshus till ett enfamiljshus. Nere blir det då kök, vardagsrum, badrum och två sovrum/arbetsrum. Uppe blir det badrum och fyra sovrum/arbetsrum. Alla rum är relativt stora (16-24 kvm)
Familjen består av två vuxna och tre barn på 11, 9 och 2 år.
Första tanken var att ha föräldrasovrum samt 2-åringen nere. De stora får husera uppe tillsammans med ett arbetsrum och ett extra tv-rum.
Men nu är jag lite sugen på att ta det gamla vardagsrummet till föräldrasovrum. Detta eftersom det är det enda rummet som man kan rymma mååånga garderober i. :P Men hur gör vi med resten då? Arbetsrum och extra tv-rum nere och allas sovrum uppe?

Synpunkter tack! :)

Du tänker ta enda vardagsrummet till sovrum? känns inte helt genomtänkt tycker jag. Har själv en tvååring och kommer när vi är klara med övervåningen till vintern flytta upp med honom. Tyvärr blev det bara två sovrum där uppe (två nere idag). Tvååringen får dela rum med sin storasyster några år tills de klarar sig själva där uppe, då flyttar vi ner igen.
Tycker nog ni ska bo nere tillsammans med lillungen och sen slänga upp honom med de andra ungarna när han är redo. På sikt vill inte ungarna bo för nära er och ni vill inte vara för nära dom... bäst att bo på olika plan då.

Dr.SiC skrev:
Du tänker ta enda vardagsrummet till sovrum?
Visst säger trådskaparen att huset har två lägenheter och därmed två vardagsrum?

Med ett så stort hus har man stor frihet att bestämma rumsanvändning. Att använda det som var vardagsrum i den övre lägenheten som sovrum är väl rimligt, om det inte är genomgång till nåt av de andra rummen. Alternativet är förstås att ha det som allrum. Handlar det alltså om två treor? Ni kunde slå ihop två rum på bottenplanet för att få ett stort föräldrasovrum där. Eller göra ett större kök. Jag skulle föreslå att ni väntar med att bestämma er tills ni har bott in er lite och känt på hur huset fungerar.

Ett klokt råd det där med att bo in sig lite. Ofta man kommer på lite förbättringar efter ett tag. Skulle gärna ha provbott mitt hus först. Då hadde jag byggt lite annorlunda ;)

Rent generellt skulle jag vilja säga att det är bättre att ha sovrummet på andra våningen. Detta av den enkla anledningen att det normalt sett är lugnare där. Mindre trafik, matlagning, aktiviteter.

Mina tonårngar får gärna se på TV, surfa, spela elgitarr, ha kompisar där nere medan jag tar mig en lur (med eller utan hustrun ;)) där uppe..

Så här har vi tänkt inför kommande renovering också. Först hade vi tänkt att bygga ut lite mer nere och hyra ut lägenheten där uppe, men efter ha diskuterat och funderat så har vi kommit fram till att det känns bättre att ta hela huset själva och slippa bygga ut så mycket på nedre plan. Då kommer vi att ha tre sovrum och badrum där uppe plus ett kök som vi troligen kommer att plocka ner för att göra någon sorts allrum där istället. Och när barnen är större så får dom antagligen ta övervåningen så flyttar vi ner istället.

lurk12345 skrev:
Visst säger trådskaparen att huset har två lägenheter och därmed två vardagsrum?.
Nja, trådskaparen skriver om 4 sovrum/arbetsrum där uppe och v-rum och två sovrum/arbetsrum där nere. Jag fattade som att man byggde bort den gamla planlösningen där uppe helt. Men även om ett av sovrummen där uppe är ett gammalt v-rum så tycker jag ändå de borde bo där nere.

Dr.SiC skrev:
Nja, trådskaparen skriver om 4 sovrum/arbetsrum där uppe och v-rum och två sovrum/arbetsrum där nere. Jag fattade som att man byggde bort den gamla planlösningen där uppe helt. Men även om ett av sovrummen där uppe är ett gammalt v-rum så tycker jag ändå de borde bo där nere.
Egentligen borde jag väl låta trådskaparen reda ut saken. Men så här säger han/hon:

Anj skrev:
Vi kommer att bygga om vårt tvåfamiljshus till ett enfamiljshus.
Dvs huset är i dag ett tvåfamiljshus, två lägenheter alltså.

Anj skrev:
Nere blir det då kök, vardagsrum, badrum och två sovrum/arbetsrum. Uppe blir det badrum och fyra sovrum/arbetsrum. Alla rum är relativt stora (16-24 kvm)
Här beskriver han/hon hur det är tänkt att se ut efter ombyggnad.

Anj skrev:
Första tanken var att ha föräldrasovrum samt 2-åringen nere. De stora får husera uppe tillsammans med ett arbetsrum och ett extra tv-rum.
En första plan... Här skulle man låta övre v-rummet bli extra tv-rum.

Anj skrev:
Men nu är jag lite sugen på att ta det gamla vardagsrummet till föräldrasovrum.
Och här kommer plan nummer 2. Glasklart skulle jag säga. Det enda som kan leda till missförstånd är att trådskaparen går fram och tillbaka mellan planerna. Först talar han/hon om plan 2, sen om plan 1, sen om plan 2 igen.

lurk12345 skrev:
En första plan... Här skulle man låta övre v-rummet bli extra tv-rum.
Det var väl denna lilla bit som jag inte upplevde som så självklar, kunde lika gärna varit något annat rum som skulle bli tv-rum. Men visst, det låter ju rimligt det du skriver, fast bäst är nog om trådskaparen reder ut den här röran...

Oj vad många svar! :)
Kanske ska tillägga att vi redan bor i huset sedan ca fem år tillbaka, så vi har redan "bott in oss".
Ja, huset har tre rum och kök på vardera plan, så i den nya planlösningen blir det fyra rum uppe.
Vi har diskuterat för- och nackdelar här hemma och vill gärna ha det största rummet uppe till föräldrasovrum. Minsta barnet vill vi ha på samma våningsplan. Sen är frågan, ska de stora barnen sova uppe eller nere? Smidigast vore att alla sov uppe men då hamnar arbetsrum (bra) och det extra tv-rummet nere. Blir det tokigt med två tv-rum bredvid varandra nere? Det ena har dörr som går att stänga åt.

Personligen skulle jag gärna ha ett sovrum själv nere & låta barnen leva livet på övervåningen. Men det gäller mest när barnen blir lite större. Har själv en liten på två år och en på väg så jag skulle själv sovit på övervåningen med barnen nära de närmsta åren. Det blir ju lite spring in på rummet under nätterna.
Men när de är äldre så är det ju skönt att ha lite distans, jag tror i alla fall barnen tycker det när de närmar sig tonåren.

Vad säger barnen, är det något barn som vill sova på nederplan? Då kan ju ett barn ( det äldsta?) sova nere tills ni känner att ni vill flytta ner dit.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.