För det första måste jag säga att detta verkar vara ett kanon forum. Har hittat jätteymcket nyttigt att läsa

Nu till mitt dilemma.
Efter att studier är avklarad och jobb fixade kan jag och min sambo antligen ta tag i det här med hus. Vi bor för närvarande i en 3:a men det börja bli trångt nu då vi har två halvvilda söner oxå.

Då vi inte är intresserade av renovering och fixa och dona så lutar det nog åt att vi bygger ett. Kan vara värt att satsa på det tycker vi. Har tittat runt lite och det finns ju mycket fint.

Och nu vårt lilla problem.
Hela den här processen är så jäkla stor så vi vet inte i vilken ända vi ska börja. Det lilla vi vet är att vi vill satsa lite men inga överdriva summor. 2,5-3 miljoner kanske. Vi tror att ett 1 1/2 plans hus skulle passa oss och våra behov. Har beställt kataloger från alla möjliga husleverantörer. Men hur går vi vidare??? Vad är nästa steg

Nån som kan ge en "rookie" lite tips på hur vi ska agera och vad vi ska tänka på. Är helt lost

Kan lite smått tipsa åtminstone! Sen om det är bra eller dåliga tips kan jag inte bedöma, utan det är efter vad vi själva kommit fram till
:-)
Vi började med att beställa hem kataloger från olika leverantörer. Sedan började vi kika litegrann efter hustyper vi gillade, för att sedan när vi bestämt typen vi gillade att jämföra just den typen mellan olika leverantörer och vad man får för pengarna.

Personligen så tycker jag att vi har konstaterat att det som är billigt till en början kanske inte är så billigt i slutet när man jämfört vad man får. Vi skrev på för Trivselhus igår, något vi aldrig trodde skulle ske. Men efter att ha jämfört så fick vi mest för pengarna där för den hustyp vi gillade. Vi var mest inne på 1.5plan, men det blev ett 2-plan, då vi tyckte det vore skönt att slippa snedtaket, och det blev faktiskt inte dyrare i vårt fall.

Sedan är det olika vad man prioriterar. Vissa leverantörer har låg std, medans andra har hög rakt igenom. Tillval är dock ofta dyra, så det gäller att hitta en nivå där man kanske inte behöver göra så mkt tillval i - utifrån vad man tänkt från början. Sedan kan man grotta ner sig i detaljer som väggar, tak och och klimatskalet i stort, eller värmesystemet leverantören har som standard.

Angående priset 2.5-3 så vet jag inte om du har med tomten+markarbete, pantbrev, lagfart etc. i det priset? Om inte så har du ett ganska stort spann av leverantörer att välja emellan. 2.5 och inte tomt med i priset så blir valet mer begränsat om vi snackar färdigt hus på båda våningarna...

Det är bara att ge sig in i träsket, läsa, begrunda och jämföra! :)

Tack för tipsen. Som sagt kataloger är beställda. Så nu är det väl bara att jämnföra.
Vad det gäller priset so är det bara en väldigt grov ippskattning på vad vi vill lägga. Kan säkert ändras. I priset är ingenting medräknat

Skrev fel i en del ser jag idag. Menade att om det ska bli 2.5 inkluderat tomt och allt så blir valen begränsade.
Mellan 2.5-3.0 för bara huset så har ni mycket att välja mellan nyckelfärdigt.
Lycka till!

elwis4 skrev:
...

I priset är ingenting medräknat
En bra tomt på ett "bra" område kan kosta 2,5 mille.
Du köper inget hus för 500 000:-

Du bör börja med läget. VAr vill ni bo.
Vad kostar tomterna där.
Är det berg eller sand? Markarbeten kan kosta mycket.
Hur blir det med anslutningsavgifter? Borra efter eget vatten? Egen brun? Det kostar mycket.

JAg tycker ni ska börja med tomten. Och räkna på vad läget kostar. Sen när ni vet att det blir ca 1,5 MILLE
kan ni gå vidare.

Det är som sagt utgångspunkten som kamilenski skriver. I vårt fall kostade tomten bara 300 000 och det är ändå svårt att i totalen komma under 3 miljoner såvida man inte bygger ett ganska litet hus eller oinredd övervåning etc.

Eftersom det också tillkommer avgifter på tomten i form av pantbrev, lagfart, VA, markarbete, uppfyllning etc. så blir slutpriset på tomten runt det dubbla för oss med allt sånt inräknat. Sedan huset på det....

elwis4 skrev:
Då vi inte är intresserade av renovering och fixa och dona så lutar det nog åt att vi bygger ett.

Och nu vårt lilla problem.
Hela den här processen är så jäkla stor så vi vet inte i vilken ända vi ska börja. Det lilla vi vet är att vi vill satsa lite men inga överdriva summor. 2,5-3 miljoner kanske.
Hej!

Tänk på att nybygge kräver jätemycket egna arbetsinsatser såsom utvändig målning, anläggning av gräsmatta, trädgård, bygge av garage/carport, stensättning o.s.v. om det inte är så att man är gjord av pengar och betalar för rubbet. Jag skulle tro att vi har lagt ofantligt många fler timmar än vad vi skulle gjort med ett renoveringsobjekt. Men sen är jag av åsikten att det är helt klart värt det!

Bara lite "food for thought".

tomterna som vi tittar på ligger mellan 100000-400000

Då ligger du nog nära det jag skrev i början angående kostnaderna.

Jag instämmer. Med ett pris på 300000 för tomten och kommunala anslutningar och pyttelite eget jobb med tomten får ni ett std hus som man tror NF kostar 1.6-1.8 mille.
Summan blir ca 3 000 000.

??

Hur kan ett hus som kostar NF 1.6 milj i slutändan kosta 3 miljoner vid en tomtkostnad på 300k??? Nån ordning på oförutsedda utgifter får man väl ha?

Bygglov 35k, anslutningar max 150k, trädgård 150k.

Visst kostar det mer än vad man tror men inte så här mkt.

Oftast säljs NF hus utan trädfällning, schakt eller grund. Som exempel.
Min väns Torgrim med vidbyggt garage i Sjõbo kommun på en tomt för 300000 Utan inredd öv och utan färdigställt tomt, hamnar på 2.5 mille.
Vill du ha ett Älvsbyhus?

Vad jag vill ha är väl inte så intressant.

Speca gärna upp vad som kostar i hans fall.

har titta lite både på älvsbyhus och smålandsvillan.. Just nu är det mest smålandvillan som gäller men det kan ju ändra sig..

Kul att alla är så engagerade.. jätte tacksam...

Titta lite på en tomt igår.. Det var en sluttningstomt... Vad innebär det när det gäller val av hus?

Vi har lagt ut ungefär 2,2 för hus (med fabrikstillval och egeninredd övervåning), garage (60kvm), tomt, altan m.m. Alltså helt färdigt. Tomten kostade 375´ +anslutningsavgifter.

Detta var 2008 och övervåningen blev färdig i sommar.

/ Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.