Jag har ett trefasuttag som sitter lite provisoriskt i mitt mätarskåp. Jag skulle vilja skruva upp uttaget lite mer permanent i anslutning till skåpet. Jag tänker spontant att direkt rakt under mätarskåpet skulle vara enkelt och bra, och dessutom lite väderskyddat. Men jag har också sett rekommendationen 1,7 m över mark. I sånt fall måste jag dra upp kabeln på väggen vid sidan om skåpet och mata uttaget underifrån. Känns inte som en lika elegant lösning.

Vad rekommenderar ni? Var ska jag sätta uttaget? JFB finns.
Provisoriskt monterat trefasuttag och kabelrör under ett mätarskåp på en husvägg, bredvid ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du kanske kan sätta det något liknande här, proppa uttaget till förskruvningen och gör en bra genomföring bakåt i uttaget:

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
( Men jag har också sett rekommendationen 1,7 m över mark. )

Det är krav på 170 cm över mark då trefasuttaget ej är petskyddat.

nisse123 nisse123 skrev:
( Men jag har också sett rekommendationen 1,7 m över mark. )

Det är krav på 170 cm över mark då trefasuttaget ej är petskyddat.
I fallet med CEE-uttagen kommer man in på det som nämns "- eller på annat sätt skyddade" dvs det fjädrande locket ersätter petskydd men givetvis ska man ändå försöka sätta dem på bra höjd.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
"- eller på annat sätt skyddade" dvs det fjädrande locket ersätter petskydd men givetvis ska man ändå försöka sätta dem på bra höjd.
Jag har alltid tyckt att det är ett mycket vanskligt att se locket som en ersättning för petskydd.

Jag skulle t.ex. aldrig, aldrig någonsin sätta ett CEE på 80cm höjd på en vägg på en förskola, med åsikten att det fjädrande locket utgör petskydd.

Men å andra sidan kanske uttaget på 1,5 meters höjd i en inte lika tokig miljö går att ursäkta med att locket utgör petskydd. Jag anser att det helt enkelt måste göras en samlad bedömning.
Det är säkerhet som är viktigast, inte någon höjd på centimetern när.

Nu ingen direkt kritik till dig GK100, du avslutade ju med något i den stilen.
Men jag ville bara skriva lite, så det inte får något fäste i folks medvetande att locket i sig skulle utgöra ett fullgott skydd i alla tillfällen.

Men som en avslutning här, det finns förreglade uttag som löser hela detta problem elegant, och inte så dyrt heller.
140974-44-1951121w_nxWHlS.jpg
https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-forregl-4pj-16a-6h?category_id=2136

• Gilla
tommib
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kanske kan sätta det något liknande här, proppa uttaget till förskruvningen och gör en bra genomföring bakåt i uttaget:

[bild]

[bild]
Ja, det där kan ju bli en snygg lösning. Då kommer det ju upp lite i höjd också. Vad har du använt för genomföringen? Är det en vanlig kableförskruvning?

M MH1001 skrev:
Ja, det där kan ju bli en snygg lösning. Då kommer det ju upp lite i höjd också. Vad har du använt för genomföringen? Är det en vanlig kableförskruvning?
Ja höjden blir rimlig så, precis som Mikael skriver är locket en vansklig säkerhet men något papperstigrar ibland använder. Samma med skrivningen kring låsbart lock som finns tex för enfasuttag, en funktion som sällan eller aldrig är korrekt låst.

Genomföringen där är en sk strypnippel via utbrytningen bak i uttaget och med kontramutter på insidan skåpet.

Mikael_L
Det går ju att i detta sammanhang påpeka att just den "magiska höjden" 1,7 meter fanns inskriven i någon äldre föreskrift (gissar blå boken och kanske gula också), men numera finns det inget hårt angivet höjdkrav.
1,7 meter är fortfarande en inte så dum tumregel, ursprungligen satts den höjden av rätt goda skäl och en portion tankemöda över vad som var en bra gräns.

Men idag kan man alltså med ganska gott samvete tulla lite på den höjden ifall det i övrigt känns OK.

Trefasuttag är både obefintligt petskyddade och har hål för kontakterna stora nog att stoppa barnafingrar uti. Det fjädrande locket är ingen match för ett barn. Sätt uttaget längst upp på sidan av skåpet.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Det tog ett tag att få ändan ur. Men idag satte jag upp uttaget enligt tipset i tråden.

• En nyinstallerad elektrisk utomhuspanel monterad på en husvägg med rörledningar och en eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Varför monteras det inte inne i fasadmätarskåpet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.