Funkar det att sätta en vägghängd spisfläkt från exempelvis IKEA med eluttaget exakt mitt över spisen?
Sedan är nästa problem att ventilationsröret inte är centrerat. Hur löser man det på ett snyggt sätt?

• Vägg med ventilationsrör och eluttag ovanför spis. Spisfläktsfråga, centrering och ventilationsrörsproblem diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av köksfläktinstallation med flexslang och kåpa, steg-för-steg-anvisningar för att placera sladdar och eluttag vid sidan för bättre utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om flexslangen är 150 mm och kåpan 24,7 cm så bör det väl finnas plats för eluttag och stickpropp med det måste sitta vid sidan för att få plats.

J Jesper Lagerberg skrev:
Sedan är nästa problem att ventilationsröret inte är centrerat. Hur löser man det på ett snyggt sätt?
Vet inte om jag fattar frågan men snyggast är ju du öppnar upp innertaket och flyttar röret så det kommer ner där det ska!?

Men välj fläkt först innan du börjar riva något. Utifrån fläkten (bredd på kåpa, etc) bygger du om så det blir snyggt.

A
Eller flytta spisen säg 20 cm till höger?

• Haha
Dublin och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vet inte om jag fattar frågan men snyggast är ju du öppnar upp innertaket och flyttar röret så det kommer ner där det ska!?

Men välj fläkt först innan du börjar riva något. Utifrån fläkten (bredd på kåpa, etc) bygger du om så det blir snyggt.
A Alexander HB skrev:
Eller flytta spisen säg 20 cm till höger?
Tyvärr inget alternativ. Vill ha avlastningsytor på båda sidor av spisen.

Blir för mycket att riva innertaket. Kommer inte åt kattvinden på övervåningen. Får bygga en större kåpa vid taketoch flytta elanslutningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.