Vi ska inreda övervåningen på vårt hus och vi har precis isolerat klart väggarna och ska nu sätta dit diffuktionsspärr. Vi är dock osäkra på var den ska sitta vid kattvinden, vårt hus har snedtak med förhöjt väggliv och vi har satt isoleringen längst ut i kattvinden. Ska plasten sitta längst de inre takstolarna eller vid de yttre? Det enklaste hade varit att sätta den vid de inre men då blir det ett luftrum mellan isolering och plasten, men går det göra så?
 
Det viktigaste är att diff-spärren någorlunda tätar mot insida fasad så att ingen glipa finns där luft kan leta sig upp i takkonstruktionen. Om tätningen sker mot det inre vägglivet finns risk för att fukt kommer upp via bjälklaget in i kattvinden och vidare upp i isoleringen.

Utan att veta hur huset är byggt så torde det säkraste vara att ha diff-spärren förbi det förhöjda vägglivet.

Skolboksexemplet är att överlappa diff-spärr i fasad med spärren i taket men det kanske är för svårt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.