Jag håller på med lite "helgarbete" och tänkte höra om jag får störa er med en elfråga. Ska byta en downlight och undrar var jag skall sätta de två bruna i drivern? Blå =N tror jag mig veta. 👍Tacksam för ett litet råd./Martin

• Hand håller en LED-drivers handenhet med elektrisk kopplingsschema nära en downlight i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som hemmapul då man använt brun som jord, jag skulle byta kabel samtidigt

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Den där installationen får du syna. Notera att den ena bruna ledaren går till jordning av armaturen. Inte den färgen som brukar användas till jordledare direkt..

Hur ser det ut i matande ände?

Närbild på öppen elinstallation med brun ledare inkopplad till jordning, markerad med grön cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Den där installationen får du syna. Notera att den ena bruna ledaren går till jordning av armaturen. Inte den färgen som brukar användas till jordledare direkt..

Hur ser det ut i matande ände?

[bild]
Aha, ja se där🤔för den brukar väl vara tvåfärgad, hmm. Skall kolla för den sitter i serie med nästa downlight som ligger närmast strömbrytaren. Vet att det gjordes av elfirma på entreprenad 1992 då huset totalrenoverades

Den är nog missfärgad. Jag tror inte att det tillverkats kabel med en blå och två bruna ledare. Men de ser som sagt ut att vara fas respektive jord.

• Gilla
Martin HH
  • Laddar…

Bästa svaret

Den SKA vara grön/gul. Detta sedan slutet av 70-talet..

Att färgen är fel behöver dock inte nödvändigtvis betyda att installationen är farlig. Men har man helt struntat i färgerna, så kan det vara en indikation på att man struntat i annat också.

Så kolla igenom det ordentligt, minst från strömbrytaren och framåt är mitt råd.

Ang. din nya belysning, så ser det inte ut som att den ska skyddsjordas, inte via anslutningsplinten iaf.

Glöm inte att bryta strömmen och att kontrollera med lämpligt instrument så att den verkligen är bruten, innan du river i nåt.

Och välkommen till forumet!

• Gilla
Martin HH och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Låter helt otroligt att en elfima skulle använda brun till jord. Grovt fel i vilket fall. Som andra säger borde du byta kabel. Den ser ändå ut att vara kraftigt UV-skadad från tidigare beslysning, så det skadar inte av den anledningen heller.

• Gilla
Martin HH och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Den SKA vara grön/gul. Detta sedan slutet av 70-talet..

Att färgen är fel behöver dock inte nödvändigtvis betyda att installationen är farlig. Men har man helt struntat i färgerna, så kan det vara en indikation på att man struntat i annat också.

Så kolla igenom det ordentligt, minst från strömbrytaren och framåt är mitt råd.

Ang. din nya belysning, så ser det inte ut som att den ska skyddsjordas, inte via anslutningsplinten iaf.

Glöm inte att bryta strömmen och att kontrollera med lämpligt instrument så att den verkligen är bruten, innan du river i nåt.

Och välkommen till forumet!
Tack för detta och tack för bra råd jag kommer att leja en elektriker för att se över elen i huset och även komplettera med jordning i alla rum som väl krävs idag i nya hus. Detta var som sagt drygt 30 år gammalt och det kan vara dags uppenbarligen av flera anledningar.

D Daniel 109 skrev:
Den är nog missfärgad. Jag tror inte att det tillverkats kabel med en blå och två bruna ledare. Men de ser som sagt ut att vara fas respektive jord.
Hej, du har helt rätt! 🤗 med lite stålull så skiftar den bruna färgen och den grönblå framträder så det var alltså gjort rätt. Jag kommer ändå att låta jorda all el som inte är det idag. Tack 👍

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klipp av kabeln en bit in på manteln och skala upp den igen så framträder nog de rätta färgerna bättre. Är det så där missfärgat kan isoleringen ha blivit spröd också. Precis som den trasiga sockerbiten.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
M Martin HH skrev:
Jag håller på med lite "helgarbete" och tänkte höra om jag får störa er med en elfråga. Ska byta en downlight och undrar var jag skall sätta de två bruna i drivern? Blå =N tror jag mig veta. 👍Tacksam för ett litet råd./Martin
UV-ljuset & värmen från (kompakt)lysröret har bränt isoleringen.
Klipp kabeln där yttermanteln börjar och skala upp kabeln samt trådarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.