Svärfadern är på väg att utöka verktygsarsenalen och hade tittat på Einhell-sortimentet och frågade mig om det var något att ha. Nu i första hand var det tal om en nätansluten kap/gersåg men han hade även tittat på skruvdragare och slipmaskiner mm.

Om vi säger att Meec/COtech är en etta och Festool/Mafell är en tia - var hamnar Einhell?

I mina ögon strax över meec, biltema, cotech mfl. Någorlunda i klass med ryobi och gröna bosch. Men det jag främst kanske tyckt är att de inte är så billiga.

Just på kap/ger skulle jag hellre leda honom mot en liten smidig Metabo kgs 216 som kap/ger och skruvdragare får du se om han inte skulle vinna mer på att ha en nätdriven borrmaskin och sedan leta nåt erbjudande på 10,8 maskin såsom Aeg ibland säljs för 999 eller Makitas lilla kit för 2000

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
I min värld är Meec, cotech, biltemas billiga, einhell samma jox. Gröna bosch är något helt annat - det är faktiskt verktyg som funkar även för den som ställer lite krav, med vissa begränsningar förstås. Det är iaf inte köp och släng verktyg.

Vill man utöka arsenalen för lite mer långsiktigt användande (till skillnad från verktyg man köper för att använda en gång) så skulle jag föreslå att svärfarsan åtminstone ökar budgeten så att grön bosch eller kanske Aeg får plats.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Einhell är väl som sagt bland lågbudgetjoxet, förmodligen ett snäpp över grön bosch för dom duger ju inte till nåt överhuvudtaget....

Skulle nog säga att einhell helt klart ligger över det vanliga rustaskräpet. Lite östtysk pansarkänsla. Dom brukar få bra kritik i gördetsjälv, vad det nu kan betyda.....

Jag skulle klassa våra båda Einhell-slipmaskiner som en 1:a bara om Meec et al får en 5-6:a på den skalan. Sämre skit har jag aldrig sett, inkl vår billighets-gersåg som inte sågar rakt.

• Haha
Martin_B
  • Laddar…
Einhell har ju en egen variant av Bosch Grön/Blå med sina Blåa/Röda serier där röda skall vara den bättre.

• Gilla
Discen
  • Laddar…
Martin_B
Monterat skrev:
Einhell har ju en egen variant av Bosch Grön/Blå med sina Blåa/Röda serier där röda skall vara den bättre.
Ja det stämmer ju bra det. Frågan är bara VAD som är bättre på den röda serien. Själva kvalitén eller bara siffrorna. Oftast är de röda maskinerna starkare med högre wattantal på pappret mm, lite mer gedigen känsla i materialval (själva skalet alltså), men frågan är om kvalitén på slitdelarna osv. är bättre. Jag skulle då inte tro det förstås.

Einhell röda serien tycker jag är i samma klass som MacAllister. Högre än Rusta och Jula Meec skit, men lite lägre än Grön Bosch. Personligen tycker jag att Grön Bosch är skräp OM man skall använda verktyget i fråga mycket, och om man inte vill behöva handhava det som en nyfödd bebis. För lite hobbybruk duger ju Grön Bosch utmärkt, och det gör även Einhell Red Series.

Det var den enklaste frågan på detta forumet hitintills :) Einhell hamnar längst ner, under skalan. That's my experience.

Martin_B
thomasx skrev:
Det var den enklaste frågan på detta forumet hitintills :) Einhell hamnar längst ner, under skalan. That's my experience.
Då skall du testa att ens hålla i en Bruksbo... den tål liksom knappt att hållas!

Jag har en invertersvets från Einhell, jag e toknöjd med den.

• Gilla
Dariuszsz
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Då skall du testa att ens hålla i en Bruksbo... den tål liksom knappt att hållas!
Ja det tvivlar jag inte en sekund på, det finns massor med maskine som ligger långt under meec/cotechs grejer, dessvärre ;)

MagnusSt skrev:
Jag har en invertersvets från Einhell, jag e toknöjd med den.
toknöjd = 10, samma som festool/mafell?

thomasx skrev:
toknöjd = 10, samma som festool/mafell?
Hmm, vet inte hur bra svetsar festool gör, tror inte ens de tillverkar några?

Skulle jag använt svetsen professionellt hade jag nog valt att satsa på en Kemppi Minarc 150 istället då de är mer beprövade, men för halvavancerade hemmaprojekt så gör den jobbet utomordentligt bra till en bråkdel av priset.
Jag skulle vilja påstå att den lägger en lika fin svets som en kemppi eller Esab. Men när det gäller svetsar så är det ju inte alltid den som har den dyraste svetsen som lägger de snyggaste svetsarnad^_^b

MagnusSt skrev:
Hmm, vet inte hur bra svetsar festool gör, tror inte ens de tillverkar några?
Lite löjlig inställning du har nu tycker jag. eller menar du att det var en svets TS efterfrågade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.