Vi bor i ett hundra år gammalt hus, och jag håller på att renovera tvättstugan i källaren.
Där finns ett hål till skorstenen som jag tänkte montera en frånluftsfläkt i som går 24/7.

Eftersom jag övertänker precis allt har jag börjat fundera på om det inte är smartare att sätta fläkten längst upp i skorstenen, istället för nere i tvättstugan.
– Blir det inte effektivare att "suga ut luften" än att "putta upp den" genom skorstenen..?

Eller spelar det ingen som helst roll? Energi som energi liksom.

Har även funderat på om man sätter en jättestor fläkt på skorstenen, som drar ut luft från alla kanaler, så får man en ganska bra lösning. Men det måste ju dras massa el förstås, vilket blir jobbigt...

Bifogar fin bild på huset i genomskärning. :)

Ritning av hus i genomskärning med två markerade placeringar för fläktar i skorstenen, diskuterar effektivitet för luftutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Vi bor i ett hundra år gammalt hus, och jag håller på att renovera tvättstugan i källaren.
Där finns ett hål till skorstenen som jag tänkte montera en frånluftsfläkt i som går 24/7.

Eftersom jag övertänker precis allt har jag börjat fundera på om det inte är smartare att sätta fläkten längst upp i skorstenen, istället för nere i tvättstugan.
– Blir det inte effektivare att "suga ut luften" än att "putta upp den" genom skorstenen..?

Eller spelar det ingen som helst roll? Energi som energi liksom.

Har även funderat på om man sätter en jättestor fläkt på skorstenen, som drar ut luft från alla kanaler, så får man en ganska bra lösning. Men det måste ju dras massa el förstås, vilket blir jobbigt...

Bifogar fin bild på huset i genomskärning. :)

[bild]
Jag antar att ni inte eldar i skorstenen. Risken är att ni får en massa fukt i murstocken samt oljud från fläkten. Kan du inte köra en fläkt direkt ut i ett hål i väggen i stället? Ju längre luften måste åka ju kraftigare fläkt behöver du. Och dimensionen på skorstenen är ju ganska rejäl antar jag.

Att du fått mindre ventilation efter OVK är inte omöjligt.
Om dina grannar på samma stam haft sina tilluftventiler igensatta ( mycket vanligt) och de nu är öppnade får du sämre drag.
Men det behöver inte betyda att din ventilation nu är dålig, utan att du tidigare varit överventilerad.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Jag antar att ni inte eldar i skorstenen. Risken är att ni får en massa fukt i murstocken samt oljud från fläkten. Kan du inte köra en fläkt direkt ut i ett hål i väggen i stället? Ju längre luften måste åka ju kraftigare fläkt behöver du. Och dimensionen på skorstenen är ju ganska rejäl antar jag.
Vi hade besiktningsman här förra året som kollade på huset och han rekommenderade att sätta fläktar i murstocken för att ordna cirkulation den vägen. Låter vettigt tycker jag, nu är som sagt bara frågan om det är smidigast med en fläkt på varje våning, eller om man ska installera ett större agreggat längst upp på skorstenen.
Det finns totalt 9 kanaler i skorstenen om jag fattat det rätt, minst en på varje våning. Vi eldar i dagsläget inte i någon av dessa, även om funderingar finns på att skaffa en kamin i framtiden.

C
Stora skillnaden mellan en sugande och en tryckande fläkt är vad som händer om kanalen är otät.
Trycker du in luft läcker det från kanalen och ut och vice versa. Dvs. tryckande fläkt förutsätter en tät kanal.

Men att konvertera från självdrag till mekanisk frånluft bör nog projekteras med viss omsorg om resultatet skall bli bra. Stor risk att luften tar andra vägar än vad man tänkt sig.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Stora skillnaden mellan en sugande och en tryckande fläkt är vad som händer om kanalen är otät.
Trycker du in luft läcker det från kanalen och ut och vice versa. Dvs. tryckande fläkt förutsätter en tät kanal.

Men att konvertera från självdrag till mekanisk frånluft bör nog projekteras med viss omsorg om resultatet skall bli bra. Stor risk att luften tar andra vägar än vad man tänkt sig.
Hela huset är ju som en enda stor sil (som typ alla villor byggda i början på 1900-talet*), så all luft som kommer in i huset kommer in genom hål i fasaden, fönsterkarmar, dörrkarmar, ventiler osv. Känns inte som någon större risk att det kan bli fel.

* Detta är hörsägen från besiktningsmän, byggare, internet osv, vilket beror på en blandning av trä, tegel, revetering och utan modern isolering. Kan vara fel eller rätt, men jag har hört det från så många olika källor så det har blivit en sanning för mig, och det låter ju ganska rimligt.

Det brukar vara rätt små kanaler i en murstock (iaf mot slutet), och det blir nog rätt mycket tryckfall pga att ytan i kanalen inte är slät.

Av den anledningen kanske det är bättre att köra ut luften via en yttervägg. Men frånluft i en källare (som oftast är kallare) tror jag också jobbar i motvind, då luften vill stiga när den värms upp och det blir generellt sett mycket tilluft där. Historiskt har det säkert funnits en panna i källaren som har värmt upp utrymmet och också tagit ganska mycket luft.

Jag hade rekommenderat en plan där du faktiskt kan justera och ändra enkelt om du nu ger dig på detta.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
C
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
all luft som kommer in i huset kommer in genom hål i fasaden, fönsterkarmar, dörrkarmar, ventiler osv. Känns inte som någon större risk att det kan bli fel.
Åjo. Sätter du en "jättestor fläkt på skorstenen" som skapar ett jämnt undertryck i alla frånluftskanaler så påverkar du i princip bara flödet, så det är väl åtminstone i teorin bra så länge det är ett lämpligt flöde. Men skapar du lokala undertryck i t.ex. tvättstugan sätter du ju systemet ur balans och du riskerar att det även sugs in luft från taket genom övriga kanaler, och att luft från t.ex. toaletter och kök dras ner mot tvättstugan och sprider härliga dofter på vägen.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.