Behöver ett klassiskt räcke till en ny källarnedgång utomhus.

Varmgalv?

Svår marknad. Höga priser.

Begagnade verkar oftast inte godkända.

Var finner jag prisvärda? Färdiga modullösningar? Lokal smed? Tillverka själv?

Risk för rost vid kapning/svetsning?

Petesson
Ta in flera offerter ifrån närliggande smeder, brukar skilja en del!

T
Kan du svetsa och har tillgång till verkstad så kan du absolut tillverka det själv. Det som kan vara lite svårt som privatperson är att hitta någon som kan galva det om du inte känner någon eller vet en firma som gör sådant.
Annars så är det nog något som en lokal smidesfirma kan göra, men det kan vara värt att ta in lite olika offerter.

Vi behövde smidesräcke på till balkong och källartrappa när vi byggde om och ville ha något som passade stilen från 50-talet men ändå uppfyllde alla byggregler av idag så vi åkte runt och kollade lite på hus i området och sen ritade jag själv ett som vi ville ha det.
Sen "lejde jag ut" tillverkningen till min pappa som kan svetsa då mina färdigheter inte räcker till - även om det hade varit ett perfekt tillfälle att lära sig pinnsvetsa lite.

När det var klart så monterade vi räckena och jag har målat det ena med svart färg, typ hammarlack/hammerite, i två lager efter att det suttit uppe ett år och sen borstades med stålborste. Ser mycket bra ut efter tre år.

Vi letade en hel del efter någon standardlösning som kunde funka men hittade inget som vi gillade (och vi gillade inte priserna heller) och passade i stil.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.