Hej, min brunnspump kommer inte igång och tänkte testa att byta ut kondensatorn men har ingen aning var jag kan hitta specifikt en sådan här kondensator. Lägger ut en bild. Någon av er proffs kanske vet vad det är för typ och var jag kan hitta den?

• En hand håller en vit kondensator märkt med "12.5 450V" nära en elektrisk koppling med sladdar och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade tillverkaren men inte den specifika kondensatorn

parametrarna som spelar roll här är vad den klarar för spänning och vilken uF den har och att det är en kondensator för motorer

Så att söka efter motordriftskondensator och välja en med 12uF och över eller lika med 450 volt borde lösa ditt problem. Skulle hjälpa dig att googla men jag sitter på en dator i Norge och får bara upp norska sökresultat

K KenNo skrev:
Hittade tillverkaren men inte den specifika kondensatorn

parametrarna som spelar roll här är vad den klarar för spänning och vilken uF den har och att det är en kondensator för motorer

Så att söka efter motordriftskondensator och välja en med 12uF och över eller lika med 450 volt borde lösa ditt problem. Skulle hjälpa dig att googla men jag sitter på en dator i Norge och får bara upp norska sökresultat
Stort tack! Hittade nu!

Kolla först att motorn/pumpen går att rotera alls tex. skuva bort fläktkåpan och sedan försöka rotera fläkten - sitter det hårt fast och inte går att vrida eller att vrida loss med rimlig beständ handkraft så hjälper inte en ny kondensator.

---

Titta på motorkondensator - sådant fins på elektronik-komponetleverantörer som elektrokit, elfa distrelec, RS-component (de sistnämda verkar ha slagits ihop numera...) - det viktiga är att den är för växelström, spänningen lika eller högre än den befintliga och just avsedd för elmotorer - och förstås formfaktorn och anslutningstyp.

Om kapacitansen är någon eller ett par µF högre än originalet har inte så stor betydelse, dock bör man inte gå mycket mindre än originalet - dvs. inte under 12 µF då det snabbt blir klenare i startmoment med mindre konding.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.