Y
Berörande cat6a lankabel på metervara/rullar

Vilka tillverkare tillhör de bättre och var hittar man återförsäljare? :S
 
Kjell & company?
 
Y
Tyvärr har dom bara cat5e och cat6... inte cat6a... annars vore det bra för ska beställa annat där.. :(
 
Om ni har en yrkesbutik ni handlar från genom jobb så brukar man ha riktigt fin rabatt därigenom...
Köper jag ex genom Ahlsell i Helsingborg så har jag 60-70% rabatt på VP-rör och runt 50 på övrig el... Och då vet man att det är bra grejor eftersom det är det som yrkesfolket använder vid installation.
Nätverkskablarna jag köpte var tex mycket "kraftigare" skal runt än dom jag köpt på Kjell.com..
 
Y
Jajo, dessvärre kräver de flesta att man kommer från ett företag och har konto... Iofs sa dom att de kunde fiffla lite så jag kunde handlat på Ahlsell ändå fast de hade inte rätt kabel hemma... får väl kika mig lite efter en elektriker som kanske kan lägga beställningen annars med käcka rabatter.. heh
 
Ahlsell får du handla på som privatperson, isf måste du betala med kort, bara säga privat ist för konto.
Annars säger du Företagetsnamn och sen privatköp, så får du rabatten och betalar med kort.
Bor du långt från Helsingborg?
 
Y
Smotany skrev:
Ahlsell får du handla på som privatperson, isf måste du betala med kort, bara säga privat ist för konto.
Annars säger du Företagetsnamn och sen privatköp, så får du rabatten och betalar med kort.
Bor du långt från Helsingborg?
Nja jag bor väl 4 timmar från Helsingborg, fast bara några få minuter från min lokala Ahlsellbutik.. :)


Directronic: Cat.6A, LSZH, UTP, Installation, metervara Saldo: 230 9,60kr/metern.. Tja där fanns ju iaf..
 
Jag inhandlade min nätverkskabel på tyska ebay. Köpte dock cat7 kabel på 1500 mhz för att jag tyckte det verkade bra just då. Inte helt övertygad just nu efter att ha dragit i den i 16 mm flex-rör... :(

Klart bra priser iaf; tror jag gav 11 kr/m när jag köpte 400 m.
 
Y
Kände till cat7 fast inbillade mig att den var onödigt svårhanterad, fast nu blev jag lite frestad... försökte hitta diameter skillnaderna, ifall jag tog rätt siffror så är cat7 bara 1mm tjockare...

Ahlsell ville ha ungefär 10kr metern för Elkos cat6a kabel...

cat6a = standard idag.... cat7 den kommande standarden 2013 enligt wikipedia...

Nu blev jag lite kluven...
 
Notera att Cat6a i UTP utförande är grov (c:a 10mm) och mycket känslig för yttre störning (alien cross-talk). I princip alla tillverkare föreskriver skärmad Cat6a för att komma från problemet med yttre störningar, AMP har ett rätt beskrivande dokument här: http://www.ampnetconnect.com/documents/XG_Shielded_Presentation_Jun2008.pdf

Vidare så skall man köpa en "systemleverans", d.v.s kabel och kontakter från samma tillverkare.

Kan rekommendera Lexcom Office i fall man vill ha ett enkelt och verktygslöst installationsförfarande. Finns av naturliga skäl gott om ramar / lock i Eljo utförande
 
Grottan skrev:
Vidare så skall man köpa en "systemleverans", d.v.s kabel och kontakter från samma tillverkare.
Ja, det var ett skäl till att jag drog cat5e när det begav sig. Jag hittade ändå inga patchpaneler/uttag till vettiga priser/med vettigt system som var bättre än det (och jag kan leva med 1Gbit max under överskådlig tid).

Det skulle vara intressant att vet hur stor chansen är att "lyckas" med en cat6a/cat7 installation fullt ut som hemmapulare (dvs som inte har tillgång till instrument för 1miljon). När jag var i branschen så hade vi inte kommit upp i de kraven än, och ändå fanns det profs som lyckades med att misslyckas... Det är iofs inga problem idag, men jag undrar. Det är ju inte som om alla dessa förmodade cat6a installationer inte skulle fungera som en cat5(e) installation, jag tror det kommer att dröja ganska länge (decennium eller så) innan 10Gbps blir överkommligt/vanligt/standard för hemmabruk.
 
Kommer också lägga cat5 kablar.. Lätt/billigt och lagom fart :)
 
Ja, så långt vet jag inte om jag skulle gå idag. Jag hade nog dragit kabeln, och sett till att jag haft tillräckligt med "service loop", alltså en extra ögla, för att kunna kontaktera om senare när 6a prestanda ev skulle behövas. (Det är fö alltid ett bra tips.)
 
Grottan skrev:
Notera att Cat6a i UTP utförande är grov (c:a 10mm) och mycket känslig för yttre störning (alien cross-talk). I princip alla tillverkare föreskriver skärmad Cat6a för att komma från problemet med yttre störningar, AMP har ett rätt beskrivande dokument här: [länk]

Vidare så skall man köpa en "systemleverans", d.v.s kabel och kontakter från samma tillverkare.

Kan rekommendera Lexcom Office i fall man vill ha ett enkelt och verktygslöst installationsförfarande. Finns av naturliga skäl gott om ramar / lock i Eljo utförande
Bara för att ingen ska bli förvirrad...
Det är inte kabeln i sig som är känslig för yttre störningar. Det är de höga frekvenserna när man kör 10Gbit som ger upphov till svåra störningar mellan olika kablar och därför kräver en bra kabel. Därför är cat6a-kabel tvärtom väldigt "tålig" mot yttre störning och många förordar därför precis som Grottan skriver skärmad kabel. Hels tom så kallad PIMF-kabel som har både folie runt varje par och ytterligare en skärm runt hela kabeln. Ofta funkar det att mäta in gamla skärmade cat6-nät enligt cat6a-standarden (eller klass EA).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.