Jag säker väggpaneler för hembio kablage, TV och parabol, HDMI, USB mm men har bara hittat det från leverantörer i USA (t.ex. denna) och då blir det högt porto, tull, moms etc (om de ens säljer utanför USA).

Några förslag på var man till rimligt pris kan beställa inom EU eller till och med i Sverige?

Jag fick just hem lite paneler jag beställt på aliexpress.com.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vilka köpte du och vad tyckte du om dem - var kvalitén ok eller var det mer som "smäckig datorlåda" som typ kan gå sönder om man trycker lite för hårt etc?

Jag skall göra permanenta dragningar när jag renoverar mitt vardagsrum och vill således ha prylar som håller ett antal år...

Redigerat:
Jag har tyvärr inte hunnit utvärdera kvaliteten ännu men jag köpte härifrån.

Hembiobutiken har lite paneler att välja på, kolla här. De är rätt så dyra tyvärr. Själv gjorde jag egna paneler :)

Om man bara kan köpa lämpliga kontakter lämpliga för panelmontering kan jag också tänka mig att göra egna (borde gå att göra med en dremel och aluminiumplattor) men var köpte du kontakterna?

Jag köpte mina på Eluxson, här finns det mycket att välja på :). Så här blev mina:

2013-11-13 20.53.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De ser ju ut som köpta - hur tilverkade du dem?

Det är en vanlig 2-facks ram från Schneider samt 2st blindlock som jag har borrat hål i och skruvat fast terminalerna. Inget avancerat direkt, men det fungerar :). Jag har ju såklart en apparatdosa bakom varje terminal också.

Det jag har märkt är att blindlocket sitter lite för löst på vissa, speciellt om man ska rycka ur en kabel. Man får hålla emot locket så det inte följer med ut. Man kan ju limma fast det men nu får det sitta som det gör.

Tänkte bara nämna att jag hittade ett bra stäle att köpa kontakter och kablar http://www.ljudia.se. Funderar på att göra en paneler i ädelträ med Speakon eller XLR kontakter - dessa verkar tåla in och urkoppling väldigt bra och var ändå inte direkt jättedyra (men klart dyrare än aliexpress). På den sidan säljer de även Klotz kablar som inte heller verkar jättedyra men tydligen används en hel del även för PA bruk etc så de bör vara av god kvalitet.

Själv har jag precis gått igenom processen att försöka hitta paneler. Jag hittade rätt billiga på amazon.co.uk.

Dock slutade det med att jag valde att inte dra högtalarkabeln dolt. Det blir mindre fult med en snyggt dragen sladd än med paneler. Det verkar som audiofiler generellt sett inte är några esteter. Jag hittade inte några paneler som inte sticker ut och är fula.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.