10 480 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Var kommer jag ut om jag borrar här?
Sida 1 av 2
Har lite lust att sätta upp ett serverrum i källaren, men då måste jag dra ned en del kabelar dit. Jag misstänker att om jag borrar rakt ned under min bredbandsrouter så kommer jag ned i rätt rum, men exakt var är jag mer osäker på.
Finns det nån mojäng som man kan placera på golvet i huset och så gå ned i källaren och pejla in exakt var mojängen befinner sig, trots tjockleken på golvet och isoleringen? Samma grunka borde ju rimligen också kunna användas för att se var man kommer ut om man borrar genom en vägg, och det är ju ingen nackdel om den också har förmågan att varna för inbyggda kablar och rör.
Snälla, säg att det gör det, och att man kan köpa den på CO till en häpnadsväckande låg peng.
Finns det nån mojäng som man kan placera på golvet i huset och så gå ned i källaren och pejla in exakt var mojängen befinner sig, trots tjockleken på golvet och isoleringen? Samma grunka borde ju rimligen också kunna användas för att se var man kommer ut om man borrar genom en vägg, och det är ju ingen nackdel om den också har förmågan att varna för inbyggda kablar och rör.
Snälla, säg att det gör det, och att man kan köpa den på CO till en häpnadsväckande låg peng.
Äh var lite manlig, fram med borrhammaren och sätt igång och borra. Blir det fel får du ju säkert en anledning att köpa någon mer maskin.... kan ju bli så du får leta efter ny fru också, ibland drar man en nit lott. 
Problemet är att du egentligen behöver någon form av väldigt riktad radio-sändare och -mottagare för att få precision genom bjälklaget. Prylen du söker finns säkert, dock har jag aldrig sett liknande hos Classe med familj. Misstänker att dito utrustning är rätt dyr.
Vad har du att förlora på att bara ta fram det långa borret och borra?
En idé som slog mig dock, du kanske hittar någon form av detektor som klarar kortare avstånd. Kanske en metall/regel/eldetektor för en ringa summa pengar. Borra hål från källaren där du vill ha hålet, kör upp en metallstav genom isoleringen så att den går i golvet ovanpå. Försök hitta staven med detektorn uppifrån. Kanske kan du bara vira en liten elektromagnet (egentligen spole) och sätta längst ut på metallstaven och koppla till batteri. Då borde det gå att detektera med en eldetektor.
Sist men inte minst, innan du borrar kan du ju torrköra arrangemanget med detektor, stav samt lite spånskiva eller råspont i tjocklek liknande det som ligger ovanpå bjälklaget.
Vad har du att förlora på att bara ta fram det långa borret och borra?
En idé som slog mig dock, du kanske hittar någon form av detektor som klarar kortare avstånd. Kanske en metall/regel/eldetektor för en ringa summa pengar. Borra hål från källaren där du vill ha hålet, kör upp en metallstav genom isoleringen så att den går i golvet ovanpå. Försök hitta staven med detektorn uppifrån. Kanske kan du bara vira en liten elektromagnet (egentligen spole) och sätta längst ut på metallstaven och koppla till batteri. Då borde det gå att detektera med en eldetektor.
Sist men inte minst, innan du borrar kan du ju torrköra arrangemanget med detektor, stav samt lite spånskiva eller råspont i tjocklek liknande det som ligger ovanpå bjälklaget.
Lösning 1
Om fönster finns på båda ställena gör som följer:
1. Ställ en pinne mitt där hålet ska vara (uppe). Pinnen skall vara lodrät, (vattenpass).
2. Snöre ut genom fönster till lång pinne (också lodrät)
3. lika långt snöre på undervåningen. Riktningen kan man ta ut med ett lodstreck på fasaden (på tejp om man är noga)
Lösning 2 trigonometri, vinklarna kan du tex räkna ut genom att rita på ett papper, en halvmeter ger noggranna vinklar. Här menar jag att du syftar eller på annat sätt riktar något mot en punkt du önskar veta vinkeln mot. Ett par snubbar räknade ut hur lång en meter var och de började 1796 (de missade på 0,2mm se wikipedia
Om fönster finns på båda ställena gör som följer:
1. Ställ en pinne mitt där hålet ska vara (uppe). Pinnen skall vara lodrät, (vattenpass).
2. Snöre ut genom fönster till lång pinne (också lodrät)
3. lika långt snöre på undervåningen. Riktningen kan man ta ut med ett lodstreck på fasaden (på tejp om man är noga)
Lösning 2 trigonometri, vinklarna kan du tex räkna ut genom att rita på ett papper, en halvmeter ger noggranna vinklar. Här menar jag att du syftar eller på annat sätt riktar något mot en punkt du önskar veta vinkeln mot. Ett par snubbar räknade ut hur lång en meter var och de började 1796 (de missade på 0,2mm se wikipedia
Ett par riktigt bra magneter eller ännu hellre en djävligt bra magnet och en järnkula!
Alternativt skickar du ner frun att lyssna medans du knackar i golvet, borra där hon tror att knackningarna kom och skyll på henne om det blir fel!
Alternativt skickar du ner frun att lyssna medans du knackar i golvet, borra där hon tror att knackningarna kom och skyll på henne om det blir fel!
hilti har en pryl som gör jobbet
finns även andra märken men vet ej vilka märkena är
http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-24221
finns även andra märken men vet ej vilka märkena är
http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-24221
Om du riktar borret lite längre åt hmm, vänster och stoppar precis då du hör thailändska så har du kanske löst en del problem.
Dock tror jag alla borren med alla förlängare lär kosta mer än Hiltis Transponder som jag faktiskt aldrig ens sett i verkligheten. en sån sak som enbart håltagare har och kostar säkert i nivå med deras maskiner, borrkronor etc med *rys*
Mät från fasta punkter. Några sådana lär du kunna hitta på bägge plan och hittar du inga så har du världens bästa skäl att ta med dig tumstocken till Thailand *S*
/Kent
Dock tror jag alla borren med alla förlängare lär kosta mer än Hiltis Transponder som jag faktiskt aldrig ens sett i verkligheten. en sån sak som enbart håltagare har och kostar säkert i nivå med deras maskiner, borrkronor etc med *rys*
Mät från fasta punkter. Några sådana lär du kunna hitta på bägge plan och hittar du inga så har du världens bästa skäl att ta med dig tumstocken till Thailand *S*
/Kent
Mäta är nog bra, men man antar för mycket ibland. Jag har mätt utgående från innerväggar mm i vårt gamla hus, men sedan visar det sig att tjockleken varierar från rum till rum och ingenting stämmer. En mellanvägg som jag trodde var ca 150 mm tjock var bara 22, men det krävdes ett borrhål för att förstå det.
Enklast och billigast är nog i alla fall att borra ett hål uppifrån och ner. Börja på ett diskret ställe där uppe. Kommer du ut på fel plats i källaren gör det förhoppningsvis inte så mycket. Det finns ju spackel.
Enklast och billigast är nog i alla fall att borra ett hål uppifrån och ner. Börja på ett diskret ställe där uppe. Kommer du ut på fel plats i källaren gör det förhoppningsvis inte så mycket. Det finns ju spackel.
Ska ta och maila min Hiltileverantör och fråga om pris, det kostar i alla fall inte nåt att fråga. Jag håller med mycke_nu om att det knappast går att få vettiga resultat genom att mäta eftersom det utöver svårmätta avstånd också handlar om vinklar. Jag har fortfarande inte hittat en 90-gradig vinkel i detta hus...
Att bara använda magnet och järn låter lite osäkert plus att man förmodligen behöver en Todesmagnet (http://www.supermagnete.de/magnets.php?group=blocks_big) för att komma genom isoleringen och golvet... För er som har glömt skoltyskan så rekommenderar försäljaren att man köper nåt klenare istället...
Att bara använda magnet och järn låter lite osäkert plus att man förmodligen behöver en Todesmagnet (http://www.supermagnete.de/magnets.php?group=blocks_big) för att komma genom isoleringen och golvet... För er som har glömt skoltyskan så rekommenderar försäljaren att man köper nåt klenare istället...
Kan intyga att inget stämmer i ett gammalt hus om man ska mäta och komma ut på rätt ställe.mycke_nu skrev:Mäta är nog bra, men man antar för mycket ibland. Jag har mätt utgående från innerväggar mm i vårt gamla hus, men sedan visar det sig att tjockleken varierar från rum till rum och ingenting stämmer. En mellanvägg som jag trodde var ca 150 mm tjock var bara 22, men det krävdes ett borrhål för att förstå det.
Jag brukar mäta på ett ungefär och bora med ett mindre borr först.
Det går inte hitta ett ställe där man kan hyra Hiltisaken?
Som sagt måttar man noga så ska det inte vara några problem. De kunde ju bevisligen klara det 1796 så varför inte nu? Vad har försämrats så på 212 år?
Man kan ju borra ett rikthål också där det inte spelar någon roll om man är helt ute på det gröna.
Men man kan ju inte räkna med att det bara ska vara att lägga tumstocken efter golvet och köra på heller. Lite jobb är det allt.
Man kan ju borra ett rikthål också där det inte spelar någon roll om man är helt ute på det gröna.
Men man kan ju inte räkna med att det bara ska vara att lägga tumstocken efter golvet och köra på heller. Lite jobb är det allt.
Det finns ju någon manick med magneter för att hitta på kopplingsdosor i vägg när man ska använda dosfräsen för att komma exakt rätt. En sådan borde funger även för detta tycker jag. Kollade på en sådan förra veckan och den gick på 568:-
Skulle tydligen vara överlägsen vid hålborrning för eluttag
Skulle tydligen vara överlägsen vid hålborrning för eluttag
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Jag har väl lyckats hyffsat med mätningar, men då har jag iofs utgått från redan borrade hål...mycke_nu skrev:Mäta är nog bra, men man antar för mycket ibland. Jag har mätt utgående från innerväggar mm i vårt gamla hus, men sedan visar det sig att tjockleken varierar från rum till rum och ingenting stämmer. En mellanvägg som jag trodde var ca 150 mm tjock var bara 22, men det krävdes ett borrhål för att förstå det.
Nej, som sagt, har du bara ingen el eller vatten (eller avlopp...) emellan så är det till syvende och sidst bara att hålla andan och borra. Börja med ett litet borr; dra en lättnadens suck om du träffar/svär och plugga/spackla/måla om du missar.