Trådstartarens bild visar en mur av kilad och kanthuggen sten. Möjligen är råmaterialet skrotsten från något stenbrott eller sönderkilade stenblock som har gett stenar i olika storlekar.
Det finns fortfarande folk som kan det där hantverket men med dagens löner har jag svårt att tro att någon enda människa i Sverige skulle ha råd att beställa en sådan mur. Till och med på 1800-talet när löneklyftorna var enorma och en stenhuggardrängs lön knappt räckte till att hålla svälten från dörren så var det bara några få storborgare och godsägare som hade råd med den där sortens murar. Sånt där stenhuggeriarbete var normalt reserverat för broar och grunderna till borgarhus och herrgårdar och affärshus och så någon enstaka storbondes stenfähus.

• Gilla
gråsten
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Trådstartarens bild visar en mur av kilad och kanthuggen sten. Möjligen är råmaterialet skrotsten från något stenbrott eller sönderkilade stenblock som har gett stenar i olika storlekar.
Det finns fortfarande folk som kan det där hantverket men med dagens löner har jag svårt att tro att någon enda människa i Sverige skulle ha råd att beställa en sådan mur. Till och med på 1800-talet när löneklyftorna var enorma och en stenhuggardrängs lön knappt räckte till att hålla svälten från dörren så var det bara några få storborgare och godsägare som hade råd med den där sortens murar. Sånt där stenhuggeriarbete var normalt reserverat för broar och grunderna till borgarhus och herrgårdar och affärshus och så någon enstaka storbondes stenfähus.
Just denna mur står i västerhaninge och ramar in en vacker kyrka som är flera hundra år gammal så det där med att några få endast hade råd kan jag mycket väl tänka mig.

SVT-filmen om stenhuggaren i Flivik visar vackert och poetiskt vilket avancerat hantverk det handlar om. Idag vore det närmast utmanande av en privstperson att låta uppföra en sådan mur som TS visade på sitt foto. Synd, för det vore ett fint sätt att spendera en miljon; ett för evigt bestående konstverk.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Vilken intressant film!
Hade viljat se hur många mantimmar det tog.

V mutalisken skrev:
Just denna mur står i västerhaninge och ramar in en vacker kyrka som är flera hundra år gammal så det där med att några få endast hade råd kan jag mycket väl tänka mig.
Jag har sett nästintill identiska murar runt flera kyrkor/kyrkogårdar, men kyrkan har ju av tradition haft mycket pengar.

På en lokal kyrka så står det en sådan mur vid parkeringen (och skiljer av kyrkogården) och jag funderade på varför det fanns inslagna järnringar i den, varvid nån sa att det var för att tjudra hästar med, och jag utan att tänka sa "men det är väl ingen som kommer med häst till parkeringen.." ..Sen insåg jag ju att muren nog har nåt hundratal år på nacken minst då kyrkan är byggd på 1200-talet :) ..Muren stod troligen där innan bilar existerade.

..En såndär mur byter man ju inte direkt ut för den är utsliten så att säga..

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en mur till kyrkogård...usch

R Rolle85 skrev:
Det är det. Vackert.

R Rolle85 skrev:
Usch? Den är ju vansinnigt vacker. Det enda tragiska är att man aldrig kommer att ha råd att låta uppföra någonting liknande själv.

Kolla runt lite i Norge för där bygger man meterhöga murar som omgärdar fastigheter för att få byggbart, såg några sådana fantastiska byggverk nyligen.

N Nanashi skrev:
Usch? Den är ju vansinnigt vacker. Det enda tragiska är att man aldrig kommer att ha råd att låta uppföra någonting liknande själv.
Håller med. Dock kräver den sin tomt och sina ytor. Inget man har i villaområdet direkt ..

Det är väl inte värre än att man lär sig stenhuggarkonsten och gör själv. (y)

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Och skaffar sig lite maskiner som kan transportera och lyfta:D

A AndersS skrev:
Och skaffar sig lite maskiner som kan transportera och lyfta:D
Ännu en anledning till att köpa en traktor med kran?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag tror inte man hade varken traktor eller kran när muren i första inlägget byggdes... Och jag tror inte du kommer att bygga en bättre mur oavsett hur många maskiner du får till ditt förfogande. ;)

Jag behöver nog träna lite mer på det här... :D

• En oorganiserad hög med blandade stenar och betongblock på en gräsmark nära en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.