2 615 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Var kan jag hitta köksskåp med tjocka stommar och luckor som sticker ut?
Jag är nog världens otrendigaste person för jag vill ha köksskåp med tjocka, saftiga stommar, med gott om uttrymme mellan luckorna. Dessutom vill jag att luckorna sticker ut från stommen, inte sitter jämna med stommen.
T ex så här:
Så får det inte vara idag tydligen, för varje kök jag hittar till salu ser ut så här:
Eller så här
Finns det någonstans jag kan hitta ett kök för mitt konstiga otrendiga smak? Extra bra om det är nära Malmö.
T ex så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så får det inte vara idag tydligen, för varje kök jag hittar till salu ser ut så här:
Eller så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någonstans jag kan hitta ett kök för mitt konstiga otrendiga smak? Extra bra om det är nära Malmö.
Gissar att man platsbygger detta.
Sätter upp skåps stommarna med mellanrum, klär fronten med ett tunt material, max 10 mm för att fortfarande ha infästning för gångjärnen i stommen (Kanske finns längre gångjärn ??)
Inga konstigheter för en duktig finsnickare.
Sätter upp skåps stommarna med mellanrum, klär fronten med ett tunt material, max 10 mm för att fortfarande ha infästning för gångjärnen i stommen (Kanske finns längre gångjärn ??)
Inga konstigheter för en duktig finsnickare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Vet inte riktigt vad det skulle vara för stil du är ute efter. Heltäckande luckor har varit vanligt sen början av 80-talet och innan dess var det överfalsade luckor som då ser rätt tunna ut som här: https://4kvadrat.se/retro/
Är ett sånt retrokök tillräckligt likt du vill ha?
Vet du från vilken tidsperiod ditt favoritkök är?
Är ett sånt retrokök tillräckligt likt du vill ha?
Vet du från vilken tidsperiod ditt favoritkök är?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Om du hittar luckor du gillar någonstans så kan du antagligen använda de stommar som hör till också men sätta lister mellan stommarna, så som Isakare skrev, vilket är vad man brukar göra för att få retrokänslan i i kök inspirerade av 50-och 60-tal. Annars så återstår nog ställen som säljer helt måttbeställda kök, alltså inte serietillverkade.
Tack så mycket, jag ska fundera på det lite.BirgitS skrev:
Om du hittar luckor du gillar någonstans så kan du antagligen använda de stommar som hör till också men sätta lister mellan stommarna, så som Isakare skrev, vilket är vad man brukar göra för att få retrokänslan i i kök inspirerade av 50-och 60-tal. Annars så återstår nog ställen som säljer helt måttbeställda kök, alltså inte serietillverkade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Som det ser ut på bilderna ser det ju ut som infällda luckor men det går kanske att sätta listerna mellan stommarna på ett annat sätt så att luckorna inte ser infällda ut. I så fall kan det ju gå även med kök från andra tillverkare men man får nog prata med kökssäljarna för att kolla.FreQa skrev:
Lucka typ..
https://www.bomankok.se/kok/traluckor/allmoge/
https://www.bomankok.se/kok/traluckor/allmoge/
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Kvänum har ett par serier med överfalsade luckor (Åtminstone Linné, Sparre, Retro).
Det är normalt sett inte lika brett mellan luckorna som på din exempelbild - med passbitar går det att lösa, men det blir lite ineffektivt utnyttjande av plats. Kvänum kan troligen också göra speciallösningar, och de är bra på att ta betalt för det.
/U
Det är normalt sett inte lika brett mellan luckorna som på din exempelbild - med passbitar går det att lösa, men det blir lite ineffektivt utnyttjande av plats. Kvänum kan troligen också göra speciallösningar, och de är bra på att ta betalt för det.
/U
Just de jag länkade till ser ut så som TS önskade om än lite enklare.BirgitS skrev:
Precis, så som jag föreslog ovan så har Marbodal fasta mått som de flesta tillverkarna men till ett måttligt pris.ullberg skrev:
Kvänum har ett par serier med överfalsade luckor (Åtminstone Linné, Sparre, Retro).
/U
Kvänum kostar ca 3-4 gånger mer men kan då anpassa sina skåp så man kan få "platsbyggt".
Ååhh Linné och Sparre är supersnygga! Och med lite mer "whitespace" med en bit emellan enligt Isakares förslag blir det perfekt.ullberg skrev:
/U
Jag kom på att det kan vara varför mitt smak är konstigt. Jag jobbar med webb och är van vid att det tycks vara viktigt att ha "whitespace" mellan elements. Det kan ha förstört mitt öga för stil. :-D
Så snälla av er att hjälpa mig med mina konstiga preferenser!
Klicka här för att svara