nizzehult
Jag har en hybrid med litet batteri och den har således bara ett Typ 2 uttag. Nu har jag varit duktig och skaffat Vattenfalls Incharge tag då vi har denna lösning på jobbet. Där sitter det stolpar med typ 2 uttag och man får då använda egen kabel.

Men så tänkte jag att jag skulle ladda på en av Vattenfalls publika laddstationer i stan. Jodå, taggen funkade men när jag plockade upp den fasta laddkabeln som kommer från laddstationen (samma i samtliga 8 laddstationer) så hade dessa CCS kontakt - passar icke i min bil!

Ringde Vattenfall - jodå sa dom, det finns laddstationer som har båda. Kollade runt, finns två i hela stan!

Då funderade jag på en adapter som går från CCS -> Typ 2. Jodå, det verkar finnas men vilka priser! En sån skulle inte behöva kosta mer än ett par hundra spänn tycker man. Min fråga är därför tips på ett ställe/länk där man kan köpa en sån.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Jag har en hybrid med litet batteri och den har således bara ett Typ 2 uttag. Nu har jag varit duktig och skaffat Vattenfalls Incharge tag då vi har denna lösning på jobbet. Där sitter det stolpar med typ 2 uttag och man får då använda egen kabel.

Men så tänkte jag att jag skulle ladda på en av Vattenfalls publika laddstationer i stan. Jodå, taggen funkade men när jag plockade upp den fasta laddkabeln som kommer från laddstationen (samma i samtliga 8 laddstationer) så hade dessa CCS kontakt - passar icke i min bil!

Ringde Vattenfall - jodå sa dom, det finns laddstationer som har båda. Kollade runt, finns två i hela stan!

Då funderade jag på en adapter som går från CCS -> Typ 2. Jodå, det verkar finnas men vilka priser! En sån skulle inte behöva kosta mer än ett par hundra spänn tycker man. Min fråga är därför tips på ett ställe/länk där man kan köpa en sån.
Tror inte ett smack på detta. Du måste ha blandat ihop detta på mågot sätt. CCS laddar likström direkt till batteriet typ 2 laddar via en OBC med växelström in till OBC.
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
J
Teoretiskt skulle det säkert gå att lösa, men det skulle nog vara en adapter i storlek med en svets eller liknande för att konvertera likspänning till en helt annan nivå på växelspänning.

Jag har en Zoe som åxå bara har typ2 kontakt, inte CCS, jag har helt enkelt accepterat att CCS laddare inte funkar för min bil. Finns appar som hjälper till och hitta laddare med visst typ av uttag. Typ2 tycker jag det finns ganska många av ändå...
 
nizzehult
E Elajomannen skrev:
Tror inte ett smack på detta. Du måste ha blandat ihop detta på mågot sätt. CCS laddar likström direkt till batteriet typ 2 laddar via en OBC med växelström in till OBC.
Jo så långt är jag med men den runda delen på ett CCS-uttag är ju identiskt med ett Typ 2 uttag så jag kan tänka mig att man kan få laddström via den delen om man har en adapter som så att säga kopplar bort likströmsdelen. Tyckte jag hittade såna när jag Googlade igår men nu hittar jag bara liknande adaptrar för Tesla.

Kollade runt på stans alla laddställen som drivs av Vattenfall. Av 35 laddplatser så är två(!) Typ 2....😠
 

Bästa svaret

nizzehult nizzehult skrev:
Jo så långt är jag med men den runda delen på ett CCS-uttag är ju identiskt med ett Typ 2 uttag så jag kan tänka mig att man kan få laddström via den delen om man har en adapter som så att säga kopplar bort likströmsdelen. Tyckte jag hittade såna när jag Googlade igår men nu hittar jag bara liknande adaptrar för Tesla.

Kollade runt på stans alla laddställen som drivs av Vattenfall. Av 35 laddplatser så är två(!) Typ 2....😠
Nej glöm detta. I en snabbladdare så finns det överhuvudtaget ingen växelström ut i kabeln till bilen. ( I den runda delen är det kommunikation och i den ovala delen är det likström. Adaptrar till Tesla är just till Tesla och det är INTE omvandling till växelström.
 
J
nizzehult nizzehult skrev:
Jo så långt är jag med men den runda delen på ett CCS-uttag är ju identiskt med ett Typ 2 uttag så jag kan tänka mig att man kan få laddström via den delen om man har en adapter som så att säga kopplar bort likströmsdelen. Tyckte jag hittade såna när jag Googlade igår men nu hittar jag bara liknande adaptrar för Tesla.

Kollade runt på stans alla laddställen som drivs av Vattenfall. Av 35 laddplatser så är två(!) Typ 2....😠
Välj andra än vattenfall, många typ 2 är dessutom gratis
 
nizzehult
E Elajomannen skrev:
Nej glöm detta. I en snabbladdare så finns det överhuvudtaget ingen växelström ut i kabeln till bilen. ( I den runda delen är det kommunikation och i den ovala delen är det likström. Adaptrar till Tesla är just till Tesla och det är INTE omvandling till växelström.
Jag förstår. Tack för förklaringen, då är det bara att (o)gilla läget....
 
nizzehult
J JohanLun skrev:
Välj andra än vattenfall, många typ 2 är dessutom gratis
Nu är jag inte beroende av laddning öht då jag har en hybrid med litet batteri men lite frustrerad blir man ju. Ska detta sluta på samma sätt som med parkeringar, man måste ha olika appar och betalningssätt för nästan varje ort? Hur vet man vilken av alla leverantörer som har (tillräckligt många) typ 2 då? Och även då till skäligt pris. Nu valde jag Vattenfall eftersom jag behöver detta för att ladda på jobbet och jag är stark motståndare till att behöva ha en massa taggar/appar för att kunna ladda för rimliga pengar om man nu skulle behöva det.
 
Det låter som att du inte känner till cargefinder.
Praktisk app som ägare av laddbar bil.

Listar I princip alla laddstolpar, inkl typ och pris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
J
nizzehult nizzehult skrev:
Nu är jag inte beroende av laddning öht då jag har en hybrid med litet batteri men lite frustrerad blir man ju. Ska detta sluta på samma sätt som med parkeringar, man måste ha olika appar och betalningssätt för nästan varje ort? Hur vet man vilken av alla leverantörer som har (tillräckligt många) typ 2 då? Och även då till skäligt pris. Nu valde jag Vattenfall eftersom jag behöver detta för att ladda på jobbet och jag är stark motståndare till att behöva ha en massa taggar/appar för att kunna ladda för rimliga pengar om man nu skulle behöva det.
Ja, tyvärr är detta något som pratats om länge. Det är krångligare att ladda än att tanka då många har skapat egna appar som kräver registrering innan man kan ladda, men jag har för mig att man försökt lagstifta eller standardisera att man måste kunna ta betalkort och att priset måste gå att förstå på laddplatsen. Lägg sedan till att vissa laddplatser har parkeringsregler ovanpå.

Det räcker tyvärr inte med en app.
 
nizzehult
J JohanLun skrev:
Ja, tyvärr är detta något som pratats om länge. Det är krångligare att ladda än att tanka då många har skapat egna appar som kräver registrering innan man kan ladda, men jag har för mig att man försökt lagstifta eller standardisera att man måste kunna ta betalkort och att priset måste gå att förstå på laddplatsen. Lägg sedan till att vissa laddplatser har parkeringsregler ovanpå.

Det räcker tyvärr inte med en app.
Jag förstår. Ja exakt ALLA skulle vinna på om det rensades upp i både ladd- och parkeringsträsket. Så varför görs inget? Att kunna (måsta) ta betalkort är en bra start men det borde vara lika standardiserat som att tanka eller betala en vara.
 
J
nizzehult nizzehult skrev:
Jag förstår. Ja exakt ALLA skulle vinna på om det rensades upp i både ladd- och parkeringsträsket. Så varför görs inget? Att kunna (måsta) ta betalkort är en bra start men det borde vara lika standardiserat som att tanka eller betala en vara.
Det bästa skulle (om man nu vågar nämna tesla) vara att man har som tesla, att bilen identifieras automatiskt och man debiteras automatiskt och att man på förhand (i bilens display, eller på laddplatsens display) vet kwh priset och laddreglerna. Tesla har ju en funktion som visar lediga laddplatser i närheten, hastighet osv.

Men, jag tror det bara är att vänta så kommer detta lösa sig med tiden. En PHEV är nästan inte värt att ladda annat än hemma. Icas gratisladdare är annars det jag nyttjat. Men vår närmaste ICA (Häggvik/Sollentuna) verkar ha strypt hastigheten för den är helt meningslös att ladda på. På många andra har jag med min Zoe på en normal storhandling fylla el för 5-10 mil. Tyvärr går väl de flesta PHEV bara på enfas, så troligen får du bara i för nån mil. Min gamla bil, passat GTE var helt meningslös att koppla in när man handlade.
 
J JohanLun skrev:
Det bästa skulle (om man nu vågar nämna tesla) vara att man har som tesla, att bilen identifieras automatiskt och man debiteras automatiskt och att man på förhand (i bilens display, eller på laddplatsens display) vet kwh priset och laddreglerna. Tesla har ju en funktion som visar lediga laddplatser i närheten, hastighet osv.

Men, jag tror det bara är att vänta så kommer detta lösa sig med tiden. En PHEV är nästan inte värt att ladda annat än hemma. Icas gratisladdare är annars det jag nyttjat. Men vår närmaste ICA (Häggvik/Sollentuna) verkar ha strypt hastigheten för den är helt meningslös att ladda på. På många andra har jag med min Zoe på en normal storhandling fylla el för 5-10 mil. Tyvärr går väl de flesta PHEV bara på enfas, så troligen får du bara i för nån mil. Min gamla bil, passat GTE var helt meningslös att koppla in när man handlade.
Ja flera laddkedjor har ju autocharge. Man behöver bara registrera bilen en gång så är det bara att stoppa i sladden nästa gång.
Det är ju en bit på vägen mot Teslas unika laddning. Det går att lösa för alla, det är bara viljan som krävs.

Ja att plugga in laddhybrider i ett eluttag när man handlar det håller jag med om är ganska meningslöst.

Vill man köra på el så skaffar man sig en elbil. Vill man komma undan malusskatt men köra på bensin så har man hittills skaffat sig en laddhybrid. Men det fönstret stängs snart. Och detta tycker jag är bra.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.