Handtaget/stängningsmekanismen till en av våra Kungsfönster altansörrar har slutat fungera. Vredet fungerar men hoppar övet/kuggar över när dörren ska låsas.

Jag petade isär låset och var inte beredd på att det skulle trilla ut delar. En liten fjäder satt kvar, vilket borde betyda att den andra ska sitta mitt emot, på samma vis. Men frågan är var de små cylindrarna hör hemma? Min gissning är att de ska "stå" ovanpå fjädern.
Någon som vet? Tips på hur man ska lyckas balansera detta när den svarta ska passas in....

• Närbild på en demonterad handtagsmekanism från en altandörr, med en fjäder och små cylinderdelar liggande på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett demonterat handtag från en altandörr, med synliga mekaniska delar inklusive en fjäder och tomt utrymme för små cylindrar.
    Skapa konto
  • Fjäder och små cylindrar på träbord nära delvis isärtagen låsdel och skruvmejsel.
    Skapa konto
Köp nytt. Det där är slut.svårt att se vilket Hoppe handtag det är baserat på bilden

• Gilla
lip
  • Laddar…
Fjädrarna och stiften är endast för att få "vridlägen" i handtaget och det fungerar även utan dom men det går att återmontera dom ganska lätt.
Greppet greppar även i den plattan men det ser ut som det är sprucket vid fästet så följ @Matti_75 råd och köp ett nytt handtag.

• Gilla
lip och 1 till
  • Laddar…
Kloka råd, ett nytt är beställt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.