Byggahus.se
TRJBerg
Jag har två dörrar som saknar handtag. Hålen för roddarpinnarna är mellan 6-7 mmm (varierar mellan dörrarna, ena är 6mm och den andra ung 6,5mm). Dörrarna är gamla/i gammal stil.

Hur jag än googlar hittar jag ingen 6mm roddarpinne (prövade med "handtagssprint" också). Och för handtagen hittar jag ingen uppgift om vilken storlek på roddarpinne de passar till i någon som helst träff.
(Verkar som 8mm är standard, hittade en på 7mm.)

Var hittar jag det, dvs vilken butik?
 
Kan du ta bilder så det är möjligt att identifiera vad du har?
6mm tror jag inte du hittar i Sverige, det är möjligt att fräsa ner 8mm fyrkantspinne men sedan ska även trycket passa.
Äldre svenska trycken var grövre 9mm istället för 8mm som är nuvarande svensk standard, det finns importerade med 7mm men det brukar vara till fönster.
Är det importerad från något annat land?
Kan du ta ur låshuset ur dörren och mäta med ett skjutmått så måttet i tryckesroddaren blir exakt.
 
TRJBerg
Kom på att föregående ägare kallade dem "belgiska kammarlås".
Bifogar bilder.
 
  • Vit dörr med metallisk låsbleck, låskista, vred och nyckelhål, slitet utseende, ingen synlig dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit dörr med en metall låsbleckplatta, nyckelhål och säkerhetslåsets vridknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20230812_142340.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TRJBerg
En till bild på andra dörren från andra sidan.
 
  • Dörrstängning med lås, dörrbleck, och synlig dörrkarm i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det påminner om ett kammarlås av fransk modell från 1800-talet alltså franskt kammarlås men Belgien delar mycket med frankrike så Belgiskt kammarlås är nog rätt det med.
Det fanns en viss tillverkning av liknande i Sverige för länge sedan, jag gick igenom samtliga bilder av liknande lås på museets hemsida/webbplats men fann inte exakt detta lås men en en helt del liknande.
https://eskilskallan.eskilstuna.se/items/show/28233
Detta är något som troligtvis måste specialtillverkas.
Fråga din lokal låssmed eller någon som håller på med byggnadsvård/kulturbeslag eller sök lyckan i Frankrike/Belgien.
Jag har även sett lösa handtag användas liknande det som syns i bild.
https://eskilskallan.eskilstuna.se/items/show/26710

Det finns kammarlås som fortfarande tillverkas men de skiljer från ditt befintliga.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Har inte hittat något trots allt sökande. Har kontaktat bättre (?) låsfirmor men de bara konstaterar att "de inte har det" och hänvisar till butiker som inte heller har det.

Så har någon något som helst tips om firma, kanske utomlands, som kan åtminståne ge hänvisning till källor (fackmän, leverantörer) som kan hjälpa?
 
Kan du inte låta tillverka pinnen och handtag tar du ett större och tillverkar en bockad plåt som fyller ut handtaget?
 
TRJBerg
J JohanLun skrev:
Kan du inte låta tillverka pinnen och handtag tar du ett större och tillverkar en bockad plåt som fyller ut handtaget?
Ja det är förstås ett alternativ. Men det är en bökig och tidskrävande väg. Och jag vill också hitta hela lås i samma modell även om det inte är aktuellt just nu.
Jag har 12 dörrar med dessa lås. Med tanke på att låsen är inköpta 1995 borde de finnas att hitta någonstans tycker jag.
 
Aha, ok, Har du kollat ebay och liknande?
 
TRJBerg
J JohanLun skrev:
Aha, ok, Har du kollat ebay och liknande?
Inte direkt där, men ebay kom upp när jag sökte m h a Lens. Tyvärr inte det här låset.
Gick in i ebay nu. Finns det bildsökning på något sätt där? Försökte filtrera m h a material mm men det blev 13000 sökresultat ändå. (Konstigt nog hade de inte materialvalet "Brass" fast de hade andra metaller som "Bronze" m fl.)
 
TRJBerg
Sökte på kammarlås. Fick upp några butiker som säljer sådana. Tyvärr skriver de inte vilket mått det är på roddarpinnen och de verkar inte sälja handtag separat. Men ska fråga dem även om jag inte tror de kan hjälpa mig.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.