Byggahus.se

Var hittar jag dörrhandtagen?

1. L
    Medlem · 5 inlägg

LhzBwz

Medlem
    Hej!

Jag är på jakt efter ett par dörrhandtag (de på bilden). De har tagit skada och blivit ”bubbliga”/svartprickiga på grund av fukt. Vet någon var handtagen är köpta alternativt om det finns något sätt att få dem att se fina ut igen? Vi har två dörrpar med samma handtag bredvid varandra, därav att jag söker efter likadana handtag.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A5718CD1-6924-410F-94D5-765D0F165747.jpeg

Hoppas någon där ute kan hjälpa till:)

2. 1
    Medlem · Stockholm · 3 123 inlägg

123abc

Medlem
    Jag har svarat på denna frågan tidigare.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-vet-vilken-leverantoer-av-handtag-detta-aer.407861/

Ytbehandlingen har släppt så ser inte hur ni ska kunna få handtagen i bra skick igen.
    Vanligtvis påverkas ytbehandlingen om ni bor ni nära saltvatten eller någon industri men då är det utsidan som tar stryk.
    Jag undrar vad som kan ha orsakat det på insidan? Står den dörrarna alltid öppna (vid gavel) på sommarhalvåret?
    Är dom lika skadade på utsidan?

Redigerat 18 apr 13:04
  3. L
    Medlem · 5 inlägg

LhzBwz

Medlem
    Toppen, letade länge efter en liknande tråd men hittade ingen. Stort tack för hjälpen!

Tråkigt att höra att de inte går att laga men då får vi köpa nya (om de fortfarande tillverkas)!
    Vi köpte en stuga och det såg ut så när vi flyttade in. Så vet tyvärr inte vad som orsakat det. Ser bara ut så på en av dörrarna dock.

4. 1

123abc

Medlem
    Om jag inte ser fel på bilderna så ser det ut som om ytbehandlingen bubblat sig och spricker och det är den förstörd.
    Det kan gå att polera dom för att dom ska se bättre ut.
    Då samtliga detaljer och även skruvar är angripna av någon sorts korrosion så kan man utesluta problem vid tillverkningen.
    Finns det något i miljön som skulle kunna vara orsak till denna korrosion?
    Är det även korrosion på den andra dörren?

5. L
    Medlem · 5 inlägg

LhzBwz

Medlem
    Dörrhandtagen ser bättre ut. På själva ”låsgrejen”/skruvarna är det svarta prickar och ”bubbligt”. Kanske går att rädda dörrhandtaget i alla fall..

Den andra dörren ser bra ut så gissningsvis är det bara dörrparet på fotot som blivit utsatt av något.

6. 1

123abc

Medlem
    Skruvarna kan du byta ut.
    Vad avser du med låsgrejen är det är det brickan/skylten som handtaget sitter i?
    Är det lika illa på utsidan?
    Om du inte får tag i rätt beslag så kan du byta ut samtliga för att få ett enhetligt utseende.
    Om du måste byta även det på utsidan så är troligtvis vinga 7314 billigare än original så det kanske inte skiljer jätte mycket att även köpa till den andra dörren.
    Det står i SP reservdelskatalog att dina handtag är pulverlackade vilket normalt är en väldigt hållbar ytbehandling (då bör det vara möjligt att blästra och pulverlacka på nytt om man har utrustning för det).
    Däremot så känns vinga handtagen olika i handen och själva handtaget skiljer estetiskt.
    https://www.assaabloyopeningsolutio...6.1111 - Vinga Produktbroschyr Svensk Low.pdf
    https://www.bygglagret.se/UserFiles/SP/Reservdelskatalog/SP_Reservdelskatalog_8.1.4_inkl_moms.pdf

7. L
    Medlem · 5 inlägg

LhzBwz

Medlem
    Ja precis, det är brickan/skylten som är ”runt” handtaget som jag helst vill byta. Ser likadant ut på utsidan. Andra dörren ser bra ut. Hoppas verkligen hitta samma då jag tycker de är ganska snygga och helst vill undvika byta alla. Gillar även att handtagen är vågräta och inte lodräta som de flesta andra altandörrar.

Har ingen egen utrustning att blästra och lacka på nytt. Gissar att det är billigare att köpa nytt än att lämna in någonstans för att få det fixat..

8. 1

123abc

Medlem
    Till vågräta handtag används rakt handtag istället för svängt, det är ingen annan skillnad.
    Anledningen att dom sitter rakt är för att det används en annan spanjolett med ett annat låshus ofta med fallkolv som klarar en högre passagefrekvens än klassiska spanjoletter, ibland även flerpunktslås (MPL).
    Jag tror det är billigare att köpa nytt än att lämna in dom någon stans samt att det även finns ett visst slitage.

9. L
    Medlem · 5 inlägg

LhzBwz

Medlem
    Toppen vad bra! Då får jag satsa på att köpa ett rakt handtag. Ska även försöka ”rädda” de som redan sitter på men som du säger går det nog inte. Stort tack för all hjälp!!

10. 1

123abc

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.