Jag är på jakt efter ett par stycken långa, fina träskruv. De får vara max 2 mm och 30 mm långa och gärna mässing..
Jag får bara träffar på byggskruv när jag söker.

Jag ska sätta ett litet skeppsur på en betongvägg och hålen är max två millimeter. Detta har tidigare suttit på en spånskivevägg och de korta skruv som finns därifrån kommer inte räcka till när de ska sitta i plugg som borras in i betongen.

Fotografen Fotografen skrev:
Jag är på jakt efter ett par stycken långa, fina träskruv. De får vara max 2 mm och 30 mm långa och gärna mässing..
Jag får bara träffar på byggskruv när jag söker.

Jag ska sätta ett litet skeppsur på en betongvägg och hålen är max två millimeter. Detta har tidigare suttit på en spånskivevägg och de korta skruv som finns därifrån kommer inte räcka till när de ska sitta i plugg som borras in i betongen.
Det låter svårt. En 30 mm lång skruv i mässing med gängytterdiameter 2 mm skulle nog gå av när du försöker skruva i den.

nanowire nanowire skrev:
Det låter svårt. En 30 mm lång skruv i mässing med gängytterdiameter 2 mm skulle nog gå av när du försöker skruva i den.
Det verkar som om skruvvärlden har kommit överens om detta. Den skruv som skulle vara aktuell skulle heta 2*1", men jag hittar bara 2*½" och det är dessa som finns. Lutar åt att en finsnickerikunnig bekant får slöjda en träbit att sätta i väggen och uret i träbiten.

• Gilla
The_Lexx
  • Laddar…
Finns det inget utrymme för ett lite större hål i klockan? Det är väldigt mycket enklare att hitta 3*30. Om klockan är i mässing är det ju rätt smidigt att göra hålet större, åtminstone om det finns plats.

Hålen är samtidigt nitar som håller ihop bakstycket med resten, så nej, det går inte.
Eller, allt går, men då behöver jag större nit...ja du vet...

Står du ut med att det bygger lite så gör ett bakstycke som du skruvar i eller hänger på väggen och sedan uret i bakstycket (alt om du hänger så skruva först).
Å andra sidan kan du skruva in plugg, skruva ur den längre skruven som krävs och skruva i kortare skruv. Jag gissar att uret inte väger flera kilo.

Kan man inte sätta träplugg i hål i betongen med lämpligt lim och sedan skruva fast uret i träpluggen? Lite beroende på tyngden så klart.

(Med reservation för att mina snickerikunskaper är väldigt bristfälliga.)

Farstatjej90
Det närmsta jag hittade var 2x20mm

Om det du löser det med en träbit bakom får du säga till om du behöver. Kanske mahogny, teak eller någon liknande med skeppsfeeling. Lite onödigt att köpa en hel planka om du slipper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.