För c a ett år sedan köpte jag en gammal South Bend svarv på Blocket. Enligt serienumret är den från 1938 så den har över 70 år på nacken...

Motorn som följde med fungerar visserligen, men dels är det 3-fas och dels är den gammal så jag skulle vilja ersätta den med en ny enfasare.

Det verkar dock svårt att hitta någon lämplig ny, åtminstone för en privatperson.

Effekten bör vara c a 0,5 hk eller kanske något högre.
Axeldiametern ska vara 14 mm (med ett kilspår) för att passa befintlig remskiva.
Motorn ska ha en fot för att passa befintligt fästen. (På den sista bilden på den här sidan kan man se hur motorn är monterad: http://www.lathes.co.uk/southbend/page3.html )

Någon som har några tips?

Tack hecke, jag missade dock nämna att original varvtal verkar vara c a 1725 RPM (kanske med 60 Hz nätfrekvens) så jag har antagit att en motor med c a 1450 RPM är det som skulle passa bäst.

Jula har ju en sån också, som varvar 1400, men då med 19mm axel, fast kanske enklare att svarva ur remskivan och fila upp ett nytt spår än att hitta rätt motor, eventuellt kan det kanske gå att hitta en ny remskiva med 19mm hål och passande ytterdiameter.

Ja den skulle kunna funka. Och Jula verkar ha en 80 mm remskiva med 19 mm hål..

Enda frågetecknet är möjligen kvaliten på motorn. Jag har tittat på dessa tidigare och har för mig att de är gjorda i Kina.

Strulputten skrev:
Ja den skulle kunna funka. Och Jula verkar ha en 80 mm remskiva med 19 mm hål..

Enda frågetecknet är möjligen kvaliten på motorn. Jag har tittat på dessa tidigare och har för mig att de är gjorda i Kina.
Hej

Malmbergs El har ett stort sortiment med elmotorer till hyggliga priser.
Är inte 0.5 hk väl svagt till en svarv?
Jag har för mig att
- moderna svarvar har väsentligt större motorer.
- En trefas motor är trevlig då den har något bättre verkningsgrad och lägre startström.

Glöm inte att skaffa ett anpassat motorskydd (finns också Malmbergs).
Vad gäller remskiva och axeldiameter så har jag inte koll.

Lycka till

/Peter

Om motorn fungerar förstår jag inte riktigt varför du vill byta ut den om det inte är för att du inte har trefas i närheten.

Det låter ju som en ganska svag motor, men det var ofta sådär förr i tiden.

GSM-Peter: Jo, effekten verkar ju nästan löjlig men originalmotorn var tydligen bara på 1/4 hk så det här är i alla fall något bättre.

Om man ska svarva arbetsstycken med stor diameter eller göra något annat tungt jobb finns det en s k backgear som växlar ner vartalet c a 1:6 vilket ger motsvarande ökning av vridmomentet.
("Backgear" finns beskrivet en bit ner på denna sida:
http://www.lathes.co.uk/page2.html )

Jag kollade på Malmbergs hemsida (tack för tipset!) men hittade bara trefas-motorer. Men de kan kanske ta hem en enfasare om man vet vilken modell man ska ha (?)

Mr Handyman: Motorn som föjlde med är gammal och isolering och annat är ganska murket. Sedan finns det inte heller trefas i närheten. Jag tänkte att med så låg effekt så kan det vara ganska OK med enfas ändå.

Hej

Kollade lite på nätet.
Finns gott om Elmotorer
Ett exempel som har 1 fasare är:
http://www.nyanders.se
men du kanske har någon närmare dig.

Mvh

Peter

Hej Peter, tack för tips! Jag kollade på nya ABB och BEVE förra året och jag har för mig att det kostade någonstans mella 2000 och 3000 men då antar jag att man får kvalitet.

Nu (strax före Jul...) blev det ändå en noname motor från Jula för 799:- enligt tidigare tips + remskiva och rem som verkar ge lagom utväxling. Vi får väl se hur länge den håller, men den går i alla fall tyst och fint. Om det blir så att jag börjar svarva mycket och den inte håller måttet så får jag uppgradera till något bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.