Hej,

Vi håller på att måla om äldre fönster och dörr där ytter och inner färg kommer vara olika. Var kommer färgerna mötas varandra? Är det precis i mitten på karmen? Finns det några riktlinjer? Och hur fungerar själva fönster delen som går att öppna upp?

I karmen tycker jag det naturliga stället att byta kulör är just i kanten där fönstret stänger. Alltså ungefär där man brukar ha tätningslisten på utåtgående fönster. Det viktigaste är väl att utomhuskulören inte syns inifrån när fönstret är stängt! Vad gäller bågen så har jag målat alla ytor mellan fönstren i inomhuskulör och de utvändiga kanterna på bågarna i utomhuskulör.

Ps. Tänk på vad som blir enklast när ni sedan ska bättringsmåla! Kulörbyte i en kant är enklare att hantera än kulörbyte mitt på en yta.!

hsd
Jag har sett olika sätt men kan inte rekomendera något
Tycker det ser tokigt ut hur det än gjorts
Måste det vara olika färg så ha utefärgen enbart på ytterdelen allt annat med innerfärg

Se på ”Träinformation”.

hsd hsd skrev:
Jag har sett olika sätt men kan inte rekomendera något
Tycker det ser tokigt ut hur det än gjorts
Måste det vara olika färg så ha utefärgen enbart på ytterdelen allt annat med innerfärg
Jag blir nyfiken på varför du tycker alla varianter ser tokiga ut ? När det gäller äldre fönster så är det snarare regel än undantag att man har olika färg inne och ute (både olika typ av färg och olika kulör). Är det inte en sentida företeelse att ha samma färg inne som ute, en effekt av att folk började köpa fabriksmålade fönster?

hsd
Det kanhända att det är vad jag upplever som ofärdigt eller något i den stilen

Vårt gamla hus,115 ,har bara likfärgade , vitt sen hur länge vet jag inte dock när vi renoverat så har de varit rött underst men även då lika runt om

Ok. Förstår. Försöker minnas olika fönster jag känt i mitt liv. I mitt barndomshem målade man fönstren invändigt med servalack halvblank och utvändigt med alkydoljefärg. Innan dess var det väl linoljefärg både ute och inne. Hur som helst så har man på inomhussnickerier eftersträvat högre glans och finish, medan utomhusfärgen skulle stå emot väder och vind. Så när man ändå målar med olika färgblandningar så är det enkelt att även ha olika kulör.

Hur som helst, som svar på TS fråga, så tror jag inte det spelar någon roll hur man gör, så länge endast den ena kulören syns när fönstret är stängt. Och att man har en jämn linje där färgerna möts! Dock skulle jag i karmens botten definitivt använda utomhusfärgen eftersom det alltid kommer in viss fukt där när regnet ligger på.

Fönster som öppnas utåt då ska du måla gångjärnssidan och inv i samma färg, utv och andra kanten blir med andra färgen.

Så fick jag lära mig vet inte om det är 100 rätt

Över under borde bli i utv färg

Läs på vilken färgfabrikant som helst. Där finns svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.