Om man ska jorda uttag så måste man ju jorda alla uttag i samma rum, om jag inte är fel ute. Hur bestäms vad som avgränsar ett rum? Är det endast dörrar som kan avgränsa rum? Det är ju ganska vanligt med öppen planlösning där man inte har dörrar mellan t.ex. hall, kök och vardagsrum.

"Man får gå på "känn" fall till fall"

De svaret fick jag då jag frågade en av de som varit med och skrivit Elinstallationsreglerna.

Sunt förnuft. Vilka uttag kan tänkas att användas till vad och var

Är det mindre än ett par meter mellan ett ojordat uttag och någonting annat som är jordat (t.ex jordat uttag eller spisen) så bör man kanske jorda detta uttag, vilket kan dra med sig nästa, osv...

Det kan ska tänka på är att ojordade uttag förutsätter att rummet är en "isolerad miljö", dvs det får inte finnas något som är jordat i rummet, åtminstone en viss sträcka ifrån det uttaget om man har en öppen planlösning.

De tidigare reglerna sa väl 4 meter fågelvägen mellan två uttag som minsta avstånd mellan jordat och ojordat, det är nog en bra tumregel att börja med.

(Usch, nu minns jag att jag på tidigt 80-tal sett ojordat bredvid jordat i en skolmatsal/aula, burr).

J
Jag är elektriker och mitt tips är att du ser till att montera jordfelsbrytare om du inte redan har en.
vid störe renovering eller om golvet är av ledande material (klinkers) skall utag bytas till jordat.
var rum slutar/börjar är en bedömningsak.
Orsaken till byte av uttag med jord och jordfelsbrytare är skyddande av personer & egendom.
På sikt bör du byta alla när du har råd.

Jo, det är det som är tanken. Därför jag undrade hur gränsen går, för att kunna byta i etapper. Jordfelsbrytare finns.

J
Det brukar lösa sig själv då man oftast måste drai jordtråd på säkringsgruppen och då är det inte ekonomiskt försvarbart att montera tillbaka de ojordade eftersom du ändå ska byta.
För att se hur mycke som går på säkringen tar man ur den och ser hur mycke som inte fungerar.

Nej, det är klart. Men det finns flera olika grupper i samma rum. Jordtråd är draget från centralen till åtminstone första kopplingsdosan (takdosa) för alla grupper, om jag sett rätt.

Då är det ju en smal sak att jorda allt. Inget att fundera på. Kontrollera bara att den är kopplad i central

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.