Hej!
Vi håller just nu på och river vårt gamla kök och ska bygga upp ett nytt om ca. en månad. Vi kommer att flytta diskhon några meter jämfört med tidigare placering.
Jag har varit i kontakt med en rörmokare som säger att vi inte kan göra en helt godkänd installation av vattnet då vi måste skarva det gamla röret vid den tidigare placeringen av diskhon (vattenröret som kommer in i köket idag är en relativt ny PEX-slang (rör-i-rör?), ca. 4 år gammal). Den skarven kommer att hamna under inbyggnadsugnen. Jag har bifogat vår skiss av köket med markering för var vattnet och avloppet kommer upp idag.
Så till min fråga, var går gränsen för att skarven är dold? Den kommer att sitta bakom en ugn som ju är relativt lätt att montera bort, men är det fortfarande dolt?
Bredvid ugnen till höger i bild är det ett bänkskåp med utdragbar lådfront, den går ju också att dra ur väldigt enkelt för att inspektera, fortfarande dolt?
Tacksam för upplysning av kunniga personer!
/Fredrik
Vi håller just nu på och river vårt gamla kök och ska bygga upp ett nytt om ca. en månad. Vi kommer att flytta diskhon några meter jämfört med tidigare placering.
Jag har varit i kontakt med en rörmokare som säger att vi inte kan göra en helt godkänd installation av vattnet då vi måste skarva det gamla röret vid den tidigare placeringen av diskhon (vattenröret som kommer in i köket idag är en relativt ny PEX-slang (rör-i-rör?), ca. 4 år gammal). Den skarven kommer att hamna under inbyggnadsugnen. Jag har bifogat vår skiss av köket med markering för var vattnet och avloppet kommer upp idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så till min fråga, var går gränsen för att skarven är dold? Den kommer att sitta bakom en ugn som ju är relativt lätt att montera bort, men är det fortfarande dolt?
Bredvid ugnen till höger i bild är det ett bänkskåp med utdragbar lådfront, den går ju också att dra ur väldigt enkelt för att inspektera, fortfarande dolt?
Tacksam för upplysning av kunniga personer!
/Fredrik
Hade rörmokaren på plats idag för ett annat ärende men diskuterade även detta problem. Han sa att det ska gå att dra nya rör i slangen men var osäker på om det verkligen gick, han har aldrig gjort det tidigare. Vi kommer fram till att det är lika bra att prova, kopplar loss röret vid fjärrvärmen och drar lite lätt i det och det glider hur lätt som helst! Ska inte ropa hej än då han inte hade tillräckligt med rör i bilen, men det borde inte vara ett problem.
Stor eloge till hantverkare som går utanför sin "trygghetszon" och provar nya saker! Den här rörmokaren kommer att få göra mer jobb hemma hos mig!
Stor eloge till hantverkare som går utanför sin "trygghetszon" och provar nya saker! Den här rörmokaren kommer att få göra mer jobb hemma hos mig!
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jo rörirör är avsett att kunna dras om. Det finns speciella "skarvdon" som är avsedda att koppla ihop det gamla med det nya röret, och sedan dras igenom. Har hört att det också finns en typ av vinsch som kan dra igenom röret om det är trögt.
Förutsättningen för att det skall vara möjligt är att röret inte är draget med för många 90 gr. böjar på vägen.
OM det nu inte hade varit möjligt att dra om, så borde man iallafall kunnat ha en skarv där inne i skåpet, ev. med hela bakväggen av skåpet borta. Så länge vatten som läcker från skarven kan rinna ned på ett tätt golv, och så rinna fram på köksgolvet, så är det godkänt. Det skall vara tätt golv under en koppling, och läckageindikering, vilket oftast löses genom att vatten får rinna fram till synlig plats, och där helst fortfarande vara på golv som tål vattnet.
Förutsättningen för att det skall vara möjligt är att röret inte är draget med för många 90 gr. böjar på vägen.
OM det nu inte hade varit möjligt att dra om, så borde man iallafall kunnat ha en skarv där inne i skåpet, ev. med hela bakväggen av skåpet borta. Så länge vatten som läcker från skarven kan rinna ned på ett tätt golv, och så rinna fram på köksgolvet, så är det godkänt. Det skall vara tätt golv under en koppling, och läckageindikering, vilket oftast löses genom att vatten får rinna fram till synlig plats, och där helst fortfarande vara på golv som tål vattnet.
Har du eller någon annan en länk eller namn på detta "skarvdon"? För det var just en av frågorna som kom upp, hur fäster vi det nya röret i det gamla för att vara säker på att det följer med hela vägen när vi drar igenom det.hempularen skrev:Jo rörirör är avsett att kunna dras om. Det finns speciella "skarvdon" som är avsedda att koppla ihop det gamla med det nya röret, och sedan dras igenom. Har hört att det också finns en typ av vinsch som kan dra igenom röret om det är trögt.
Finns det någon speciell muff eller liknande för skarven i den yttre slangen? Helst en godkänd lösning enl. säker vatten osv.?
Förhoppningsvis kan vi dra igenom det hela vägen, vet som sagt inte hur många 90 graders böjar som finns då allt är inbyggt och det inte är jag som lagt ut det.
Det borde inte vara omöjligt att få till en "laglig" skarv bakom ugnen. Om man ser till att följa de regler som gäller normalt och sedan en skvallerbricka som man sätter under diskmaskinen... Ser man till att den sitter dikt mot vägg så borde det vara okej. För då kommer eventuell läcka att märkas... Säkert snabbare än om man sätter skarven på andra ställen som är okej...
http://www.bragross.se/utbytesled-f-pex-ror-15x15
Jag tror verktyget ser ut så här.............men det lär vara ett helsike att dra i nya rör
Denna ska undelätta att dra med.....men jag har aldrig själv provat
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i11562.html
Jag tror verktyget ser ut så här.............men det lär vara ett helsike att dra i nya rör
Denna ska undelätta att dra med.....men jag har aldrig själv provat
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i11562.html
Redigerat:
Det där skarvverktyget ser ju lämpligt ut, om skallen på "bulten" inte har större diameter än röret, annars känns det som att det blir några hörn som lättare fastnar i vågigheten i slangen.oceanis skrev:
Kofotsverktyget är nog bra om det går tungt, men att dra röret upp och ner 2-3 cm gick utan problem med handkraft. Så vad säger ni, om det går lätt att dra några centimeter, borde det gå lätt hela vägen?
RiR går rakt ner i det gjutna golvet vid fjärrvärmeväxlaren och kommer horisontellt ut genom det gjutna badrumsgolvet (samma gjutna golv hela vägen) in i väggen till köket och där finns idag ingen 90 graders böj upp ur golvet. Så vad säger experterna, finns det någon anledning att tro att det finns några 90 böjar på de här rören?
Håller med, tror gör man i kyrkan, inte i köket! :xmexitegel skrev:
Men det tråkiga är väl om det går bra att dra det halvvägs men där tar det stopp, då lär det ju vara ett problem att skjuta tillbaka röret igen också. Då står jag där och inte kan använda den slangen överhuvudtaget och måste göra en en helt ny dragning vilket inte alls blir särskilt lätt med tanke på min planlösning.