2 249 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Var fjärde bostad säljs utanför Hemnet
I dag är det vanligt att mäklaren lägger upp det på sin sida, därefter suger Booli upp det och visar på sin sida. Därav går det utanför Hemnet. Booli konkurrerar mer och mer ut Hemnet men är ingen egen marknadsföringssida där mäklare köper in sig.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 453 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 453 inlägg
Du menar, först lägger mäklaren ut det på sin hemsida, Booli hittar det och visar. Man lägger inte ut aktivt på Booli.L Ljud&Bild skrev:
Det beror lite på hur man ser det. Booli hittar alla objekt, men betydligt färre potentiella kunder. Man kan tycka det är dumt att folk letar på Hemnet istället för på Booli, men om jag ska sälja så är jag realist och inser att jag når en större målgrupp på Hemnet.L Ljud&Bild skrev:
Ska jag sälja är jag intresserad av att hitta köparna.
Ska jag köpa är jag intresserad av att hitta objekten.
Jag tror är så att Hemnet har ett stort försprång och är allmänt kända. Har ju nästan blivit ett begrepp att Hemnetknarka.Fairlane skrev:
Det beror lite på hur man ser det. Booli hittar alla objekt, men betydligt färre potentiella kunder. Man kan tycka det är dumt att folk letar på Hemnet istället för på Booli, men om jag ska sälja så är jag realist och inser att jag når en större målgrupp på Hemnet.
Ska jag sälja är jag intresserad av att hitta köparna.
Ska jag köpa är jag intresserad av att hitta objekten.
Booli verkar komma starkt nu så en balansering kommer nog ske framöver inkl Hemnets priser.
För 3 år sedan sålde jag ett fritidshus men tänkte inte ens på Booli som den enda plattformen att ”annonsera” på.
Booli har för mig varit en sida att gå till när jag vill kolla upp slutpriser men blir nog ändring på det.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 453 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 453 inlägg
Jag håller med. Förr tittade jag bara på Booli för slutpris. Det går nog åt det håll du tänker, men skulle jag sälja idag skulle jag betala för Hemnet då jag tror att det i snitt lönar sig. Om några år kanske jag gör en annan bedömning.S Sweetme skrev:Jag tror är så att Hemnet har ett stort försprång och är allmänt kända. Har ju nästan blivit ett begrepp att Hemnetknarka.
Booli verkar komma starkt nu så en balansering kommer nog ske framöver inkl Hemnets priser.
För 3 år sedan sålde jag ett fritidshus men tänkte inte ens på Booli som den enda plattformen att ”annonsera” på.
Booli har för mig varit en sida att gå till när jag vill kolla upp slutpriser men blir nog ändring på det.
Jag köpte och sålde 2024. Letade bare på booli, när jag sålde betalade jag för Hemnet då de har många, många fler besökare än booli.Fairlane skrev:
Klicka här för att svara