6 604 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Var finns varmvattnet, och passar pelletspannan.
Ok! Tack för alla kloka tankar och åsikter. 
Då kommer jag nog lägga in siktet på en Ecotec eller Bequem.
Någon som kunde svara på det här:
Hur vet jag om brännaren passar i min panna? Nu måste jag passa in i två piggar som sitter fast på pannan, med två hål i brännaren, samt klämma fast den på båda sidor.
Om den inte gör det, hur gör man då?
Vem hjälper mig? Rörmockare?
:screwy:
Då kommer jag nog lägga in siktet på en Ecotec eller Bequem.
Någon som kunde svara på det här:
Hur vet jag om brännaren passar i min panna? Nu måste jag passa in i två piggar som sitter fast på pannan, med två hål i brännaren, samt klämma fast den på båda sidor.
Om den inte gör det, hur gör man då?
Vem hjälper mig? Rörmockare?
:screwy:
Brukar vara en särskild fastsättning till varje brännare. Ecotec och Bequem vet jag inte exakt hur det fungerar.
Framåtbrinnande brännare levereras med en fästplatta som har en tätning mot brännaren. Den plattan skruvas fast i några hål man borrar i själva pannluckan med lite tätning emellan. ett klart gör-det-själv jobb.
Sedan måste man ansluta brännarens elmatning till pannans överhettningsskydd och stoppa in brännarens temperaturgivare i ett dykrör på pannan.
Här en beskrivning på montering av framårbrinnande: Downloda och titta.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...j8OnGrlLrp7qepOPP6KBQ&bvm=bv.1357700187,d.Yms
Framåtbrinnande brännare levereras med en fästplatta som har en tätning mot brännaren. Den plattan skruvas fast i några hål man borrar i själva pannluckan med lite tätning emellan. ett klart gör-det-själv jobb.
Sedan måste man ansluta brännarens elmatning till pannans överhettningsskydd och stoppa in brännarens temperaturgivare i ett dykrör på pannan.
Här en beskrivning på montering av framårbrinnande: Downloda och titta.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...j8OnGrlLrp7qepOPP6KBQ&bvm=bv.1357700187,d.Yms
Redigerat:
Om du inte är någon gör-det-självare alls, så skulle jag rekommendera dig att köpa brännaren av någon lokal rörmockare eller vvs-firma inkl. installation. Då hjälper dom dig med intrimningen också. Det bör du göra oavsett med hjälp av någon som har instrument till hjälp.
Om du har en ecotec idag, och med tanke på skissen jag såg i manualen till pannan, så är det ingen risk att en ecotec eller bequem inte passar. Men ändå, fråga där du köpare brännaren om det kommer passa i din panna, kan dom inte svara kan du ju be att få öppet köp in case den inte passar.
Om du inte är främmande för att borra, fila och gänga lite i metall, så fixar du nog installationen själv, men om du inte vet vad det innebär att gänga så överlåt jobbet åt någon annan
Annars är MrPellets perfekt för oss inbitna gör det självare
Om du har en ecotec idag, och med tanke på skissen jag såg i manualen till pannan, så är det ingen risk att en ecotec eller bequem inte passar. Men ändå, fråga där du köpare brännaren om det kommer passa i din panna, kan dom inte svara kan du ju be att få öppet köp in case den inte passar.
Om du inte är främmande för att borra, fila och gänga lite i metall, så fixar du nog installationen själv, men om du inte vet vad det innebär att gänga så överlåt jobbet åt någon annan
Annars är MrPellets perfekt för oss inbitna gör det självare
Att anlita en rörmokare för pelletsinstallation är ett högriskprojekt. Det kan gå bra men många gånger blir det mycket mera jobb och utgifter för pelletseldaren på det viset än om han tar tag i det själv. Svensk pelleteldnings akilleshäl kan man säga och det som givit pelletseldning dåligt rykte.
Folk har lurats av reklamen att tro att pelletseldning är automatisk och det är den inte. Man måste kunna sin§ egen anlöggning och bästa sättet att komma dit.är att göra installationen själv.
Vissa framåtbrinnande brännare är enkla att installera och för en del gäller garantin också vid egen installation.
Gänga behöver man inte utan räcker med borrmaskin och vinkelslip.
Frågan är om inte en nyare Ecotec passar i fästena till den gamla.
Utan reapris så blir en ny Ecotec eller Bequem väldigt dyr och köper man en ny av installatören så blir det ändå dyrare. Tillkommer till priset också en matningsskruv för 4000. Allt beror på var man bor om man kan få det gjort till rimligt pris.. .
Folk har lurats av reklamen att tro att pelletseldning är automatisk och det är den inte. Man måste kunna sin§ egen anlöggning och bästa sättet att komma dit.är att göra installationen själv.
Vissa framåtbrinnande brännare är enkla att installera och för en del gäller garantin också vid egen installation.
Gänga behöver man inte utan räcker med borrmaskin och vinkelslip.
Frågan är om inte en nyare Ecotec passar i fästena till den gamla.
Utan reapris så blir en ny Ecotec eller Bequem väldigt dyr och köper man en ny av installatören så blir det ändå dyrare. Tillkommer till priset också en matningsskruv för 4000. Allt beror på var man bor om man kan få det gjort till rimligt pris.. .
Att anlita vilken hantverkare som helst är ett högriskprojekt, finns ingen extra risk för en brännarinstallation. Mycket större risk att försöka själv om man inte har en aning om vad man gör.
Jag behövde både borra och gänga vid min installation men däremot inte vinkelslipa.....
Om TS bor i närheten av Kungsbacka kan jag rekommendera SP-rör. Nu är det några år sedan jag köpte min brännare av honom men en mycket trevlig och hjälpsam kille.
Och nej, man måste inte vara pelletsnörd och kunna allt om sin anläggning för att elda med pellets, även om det hjälper
Det räcker med att lära sig hur man sköter den. Ungefär som med en bil, man behöver fylla på bränsle och se till att olike service åtgärder blir urförda emellanåt. Vad man gör själv och lämnar bort är upp till var och en. Ytterliggare en anledning att få bra hjälp från början om man vill anlita regelbunden service.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Jag behövde både borra och gänga vid min installation men däremot inte vinkelslipa.....
Om TS bor i närheten av Kungsbacka kan jag rekommendera SP-rör. Nu är det några år sedan jag köpte min brännare av honom men en mycket trevlig och hjälpsam kille.
Och nej, man måste inte vara pelletsnörd och kunna allt om sin anläggning för att elda med pellets, även om det hjälper
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Det som han har är en EcoTec D1 där brännaren sitter fast på förrådet. Brännaren går endast på underhållsfyr som egentligen är det enda som skiljer sig mot de nyare bioline-brännarna. Vill han fortfarande ha besväret med att dra fram hela förrådsmojängen när pannan skall askas ur så finns ingen anledning att byta brännare.Krånglar den nån gång så är det mestadels att det har följt med fuktig pellets så att det bildas valvning ovanför skruvinloppet
Jo men ingen idag eldar med brännare utan eltändning. Vet du om fästet till D1 är samma som till A och Bioline.
I så fall är ju en begagnad A4 eller Bioline bästa valet.
Ska man elda pellets utan att sköta anläggningen själv och förlita sig till "regelbunden service" blir det vanligtvis så dyra extrakostnader att bergvärme lönar sig mer.
Just finessen med pellets är att man kan få billig uppvärmning till en billig initialkostnad med hjälp av lite egen arbetsinsats.. Tusentals olyckliga fd. pelletseldare vittnar om att "system leverans" inte fungerar.så den fallgropen ska man undvika.
Ska man elda pellets utan att sköta anläggningen själv och förlita sig till "regelbunden service" blir det vanligtvis så dyra extrakostnader att bergvärme lönar sig mer.
Just finessen med pellets är att man kan få billig uppvärmning till en billig initialkostnad med hjälp av lite egen arbetsinsats.. Tusentals olyckliga fd. pelletseldare vittnar om att "system leverans" inte fungerar.så den fallgropen ska man undvika.
johanpelle skrev:Jo men ingen idag eldar med brännare utan eltändning. Vet du om fästet till D1 är samma som till A och Bioline.
Nu johanpelle börjar det bli dags att du kommer med lite belägg för alla dina påståenden. Vad är alla dessa extrakostnader och tusentals missnöjda pelletseldare du pratar om, var finns de?
Det mesta media rapporterar kring missnöjda kunder rör just värmepumpar, det har väl till och med varit på tapeten i artiklar här på byggahus också.
TS eldar med brännare utan eltändning, och jag har hört och läst om fler som tänder med vätska. Så det finns visst folk som eldar utan eltändning idag.
Vilken brännare kör du själv med, förresten?
Plåtarna är inte riktigt lika och det är nästan enklare att flytta över den nya brännarens medskickade plåt än att modifiera D1:ans. Även A4/bioline lever under lång tid på glödresterna i brännkoppen och med en såpass liten panna kommer den vintertid att behöva starta med ½-1 timmes mellanrum och då gör D1 samma tjänst med samma verkningsgrad som biolinen. Sommartid skall man göra varmvatten på annat sätt än att elda.
Det är väl upp till var och en hur mycket man vill djävlas. Original finns det alltid och kommer alltid att finnas. Det finns inga inställningar på gamla Ecotec och det är den största bristen. Fr.o.m. A4 - Bioline20 (samma brännare) går det att ställa in förbränningen. Tjära i pannan och i skorstenen blir ofta resultatet vid eldning med brännare som är så gamla. Kan bli skorstensbrand (soteld).. Pensionera så gamla brännare!thomasx skrev:
Jag talar om samhället i övrigt och inte den speciella miljö som byggahus har. Här ska man elda ved i kombipannor och överförbränningspannor avsedda för koks. Gärna strimlade bildäck,, spannmål, brunkol, halm och annat som ger riktigt giftiga avgaser.
I övriga samhället skrattar man åt sådana original.
Det är väl helt fritt fram för trådskaparen att fortsätta elda med teknik från 90-talet- För 7000-8000 och några timmars eget arbete kan det bli modernt. Har man någon elkunnig person och någon mekaniker som vill ställa upp med lite hjälp kan det blir riktigt enkelt.
Det är definitivt ingen hjälp för någon som aldrig sysslat med pelletseldning förr att få rådet att elda med den utrustning som var modern 1998.
Du får skilja på vilka rekommendationer TS får och vilka ifrågasättanden av det du skriver som görs.johanpelle skrev:Det är väl upp till var och en hur mycket man vill djävlas. Original finns det alltid och kommer alltid att finnas. Det finns inga inställningar på gamla Ecotec och det är den största bristen. Fr.o.m. A4 - Bioline20 (samma brännare) går det att ställa in förbränningen. Tjära i pannan och i skorstenen blir ofta resultatet vid eldning med brännare som är så gamla. Kan bli skorstensbrand (soteld).. Pensionera så gamla brännare!
Jag talar om samhället i övrigt och inte den speciella miljö som byggahus har. Här ska man elda ved i kombipannor och överförbränningspannor avsedda för koks. Gärna strimlade bildäck,, spannmål, brunkol, halm och annat som ger riktigt giftiga avgaser.
I övriga samhället skrattar man åt sådana original.
Det är väl helt fritt fram för trådskaparen att fortsätta elda med teknik från 90-talet- För 7000-8000 och några timmars eget arbete kan det bli modernt. Har man någon elkunnig person och någon mekaniker som vill ställa upp med lite hjälp kan det blir riktigt enkelt.
Det är definitivt ingen hjälp för någon som aldrig sysslat med pelletseldning förr att få rådet att elda med den utrustning som var modern 1998.
Det finns många som kör utan eltändning även idag. Hur väl inställda deras brännare är vet bara dom, och i många fall bättre än dom flesta gissar jag. Ty, de som harvar med sådant är oftast mer intresserade än de flesta av oss i sina system och är noga med bästa förbränning. Ingen här i tråden har pratat om att elda udda bränslen (utom du) eller ens avrått TS från att byta brännare. Så varifrån du kommer med dessa argument förstår jag inte och det är helt irrelevant för TS. Men att påstå att det är hög risk att ta hjälp med en installation när man själv inte kan och sen komma med påståenden om tusentals missnöjda pelletseldare, då har man allt lite att förklara , tycker jag.
Så vilka är alla dessa tusentals missnöjda pelletseldare du talar om? Om det nu verkligen är så illa kan det ju vara bra för TS att verkligen få fakta. Och om det inte är så illa är det ju riktigt illa att försöka föra TS bakom ljuset med, i så fall, rent nonsens. För det är vad jag tror att det är. Men, överbevisa mig gärna, det är bara att referera till fakta.
Har du svårt med prestigen eller vad är det för fel.Om du läser innantill så ser du att Ecotec D2 inte har några inställningsmöjligheter. Byggd efter dåtidens syn på pelletseldning.
Helt oansvarigt att rekommendera en pelletsnybörjare att använda en sådan apparat. Trådskaparen tänkte ju till och med byta ut pannan men byta brännare räcker för att få ett bra system.
Mycket väl känt i samhället att pelletseldning har ett dåligt rykte, dels pga. en del dåliga rörbrännare men också pga folks felaktiga förväntningar. Reklamen har givit kunder intryck av att pelletseldning är lika enkel och bekymmersfri som oljeeldning. "Precis som en oljebrännare" stod det ordagrannt i 2 tillverkares reklamblad.
En tredje orsak till pellets dåliga rykte är att installatörer ofta gjort ett slarvigt jobb hos sina kunder.
Det tar tid att trimma in en pelletsanläggning så i många fall har installatörer gjort det lätt för sig genom att t.ex. såga av turbulatorer i pannorna.
Ska man elda bekymmersfritt med pellets är det allra bäst om man själv sätter sig in hur anläggningen fungerar och vilket underhåll man behöver göra.
Detta bör en nytillkommen pelletseldare bli tydligt upplyst om redan från början och inte itutad några valser om att installatörer fixar allt.
Räcker det med ditt tjatande nu?
Tror du inte att trådskaparen själv kan ha en åsikt om huruvida han ska elda med en riktigt gammal apparat eller om han ska byta ut den mot något mer modernt och driftsäkert.
Blir också dyrt i längden att hålla liv i gamla uttjänta apparater så någon ekonomisk vinst finns inte i att göra.
Helt oansvarigt att rekommendera en pelletsnybörjare att använda en sådan apparat. Trådskaparen tänkte ju till och med byta ut pannan men byta brännare räcker för att få ett bra system.
Mycket väl känt i samhället att pelletseldning har ett dåligt rykte, dels pga. en del dåliga rörbrännare men också pga folks felaktiga förväntningar. Reklamen har givit kunder intryck av att pelletseldning är lika enkel och bekymmersfri som oljeeldning. "Precis som en oljebrännare" stod det ordagrannt i 2 tillverkares reklamblad.
En tredje orsak till pellets dåliga rykte är att installatörer ofta gjort ett slarvigt jobb hos sina kunder.
Det tar tid att trimma in en pelletsanläggning så i många fall har installatörer gjort det lätt för sig genom att t.ex. såga av turbulatorer i pannorna.
Ska man elda bekymmersfritt med pellets är det allra bäst om man själv sätter sig in hur anläggningen fungerar och vilket underhåll man behöver göra.
Detta bör en nytillkommen pelletseldare bli tydligt upplyst om redan från början och inte itutad några valser om att installatörer fixar allt.
Räcker det med ditt tjatande nu?
Tror du inte att trådskaparen själv kan ha en åsikt om huruvida han ska elda med en riktigt gammal apparat eller om han ska byta ut den mot något mer modernt och driftsäkert.
Blir också dyrt i längden att hålla liv i gamla uttjänta apparater så någon ekonomisk vinst finns inte i att göra.
Med tanke på att det är du som verkar ha problem med att bli ifrågasatt så är det väl knappast jag som har några prestigeproblem 
Om man talar om för någon "ny i branschen" som inte har någon kunskap om sitt system att tusentals pelletseldare är missnöjda som ett argument för att man inte ska anlita någon att installera ett system åt sig, då tycker jag som sagt att man bör förklara sig. Det tycker jag fortfarande inte du har gjort, det hela verkar snarare bara vara din personliga uppfattning. För egen del är min uppfattning att den stora majoriteten pelletseldare är väldigt nöjda med sina system. Hade så inte varit fallet hade vi nog sett en hel del artiklar om ämnet, ungefär så som är fallet för värmepumpar.
Jag antar att du själv inte eldar med pellets, eftersom du inte ville svara på vilken brännare du själv kör med!?
Om man talar om för någon "ny i branschen" som inte har någon kunskap om sitt system att tusentals pelletseldare är missnöjda som ett argument för att man inte ska anlita någon att installera ett system åt sig, då tycker jag som sagt att man bör förklara sig. Det tycker jag fortfarande inte du har gjort, det hela verkar snarare bara vara din personliga uppfattning. För egen del är min uppfattning att den stora majoriteten pelletseldare är väldigt nöjda med sina system. Hade så inte varit fallet hade vi nog sett en hel del artiklar om ämnet, ungefär så som är fallet för värmepumpar.
Jag antar att du själv inte eldar med pellets, eftersom du inte ville svara på vilken brännare du själv kör med!?
Hej allesammans!
TS här.
Så här ligger det till.
Det jag är ute efter är att byta ut min brännare till en med eltändning, dels för att det blir smidigare och för att nuvarande frambringar mycket tjära mm.
Som jag skrev tidigare kommer jag nog sikta på en Ecotec eller Bequem efter rekommendationer.
Sen blir det väl till att inhandla en skruv och ett förråd också.
Har en svåger som är en händig el-installatör, kanske räcker om han hjälper mig då...
TS här.
Så här ligger det till.
Det jag är ute efter är att byta ut min brännare till en med eltändning, dels för att det blir smidigare och för att nuvarande frambringar mycket tjära mm.
Som jag skrev tidigare kommer jag nog sikta på en Ecotec eller Bequem efter rekommendationer.
Har en svåger som är en händig el-installatör, kanske räcker om han hjälper mig då...
Ja, kolla med din svåger, det räcker säkert om han bara villRode skrev:Hej allesammans!
TS här.
Så här ligger det till.
Hur stort förråd tänker du dig?