Jag har tänkt bygga en liten pergola (2×2,5 meter, 2,4 m hög), som ska stå på min uteplats. Idén är att den ska bestå av en enkel ram som vilar på två stolpar resp "hänger" i järn från fasaden.

Nu till mitt problem: jag vill ej använda tryckimpregnerat av ekologiska skäl, och tänkte då på lärkträ. Problemet verkar vara att sibiriskt lärkträ blivit svårare att få tag på (jag gissar pga kriget). Hittade en som sålde tjeckisk och inhemsk lärk, men priset blev i saftigaste laget (9000 inkl frakt för en blygsam mängd virke).

Jag funderar på att nu skaffa virke i obehandlad furu, och kanske behandla med tjärvitriol för vädermotstånd, samt ev täcka de båda stolparna på två sidor med en tunn panel som kan bytas ut efterhand (som "knutar").

1) Vad tros, är det en dum eller god idé att bygga i detta material? Och

2) har jag fel beträffande lärkträ? Dvs finns någonstans jag kan komma över det lite billigare?

Mvh Aron

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Har du frågat sågverken i din närhet om de har nån lärk eller nått annat lämpligt?

Kärnfura eller kärnek är utmärkta alternativ för utomhusbruk

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Lärkträ har både blivit svårt att få tag på och svindyrt. Beror som du själv skrev på kriget.

Det finns väl ingen typ av bygge som är så luftigt och torkar så bra som en pergola, så det borde gå med andra träslag än lärk. Se bara till att inte stolparna står och blir blöta om fötterna, eller bygg så att du väldigt enkelt kan byta ut nedersta delen om du tycker det blir fult med stolpsko eller liknande.

• Gilla
Aronovic
  • Laddar…
Tryckt AB virke tillverkat i Sverige har väldigt lågt miljöavtryck. Men i en fristående konstruktion bör obehandlat virke fungera bra i många år med, så länge det står torrt och luftigt.

Tjärvitrol gör antagligen varken till eller från som skydd, utom på ändarna där tjäran kan skydda mot fuktinträngning (men jag skulle hellre ta grundolja för lite extra rötskydd).

• Gilla
Aronovic och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.