Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Äkta spröjs är ingenting man sätter på glaset. Det är en del av fönstrets ram och uppbyggnad. Finns liksom inte löst på metervara direkt....
Precis. Jag behöver sätta in äkta spröjs i den övre delen och sedan fälla in glas i spröjset som man gjorde förr i tiden. Jag vill inte ha falsk spröjs på glasetS Stefan1972 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Det finns bågvirke, både spröjs och övriga profiler hos välsorterade byggfirmor för de som bygger eller renoverar fönster. Särskilt företag med byggnadsvårdsinriktning. Jag köpte virke på Österby Brädgård i Visby, men det finns förstås på annat håll.
Vill man ha "fuskspröjs" hyvlar man bort kittfalsen.
Jo tack, men i Stockholm hittar jag inte det så tacksam om någon har tipsimported_Benno skrev:
Det finns bågvirke, både spröjs och övriga profiler hos välsorterade byggfirmor för de som bygger eller renoverar fönster. Särskilt företag med byggnadsvårdsinriktning. Jag köpte virke på Österby Brädgård i Visby, men det finns förstås på annat håll.
Känns som något du borde hitta på ett lokalt Snickeri.L Lawrence skrev:
Första bästa sökträff jag hittade på google. Förvisso inte stockholm, men något lokalt snickeri kanske kan ha liknande produkter.
https://folkavisnickeri.se/?page_id=671
Är du ute efter någon profillist på metervara, eller är du ute efter någon som kan tillverka hela "fönsterbågen"? Antar att planen är att bibehålla fyllningslisten, och då blir det ju helt klart en utmaning hur spröjsen skall möta denna på ett snyggt sätt.L Lawrence skrev:
S Stuff skrev:Känns som något du borde hitta på ett lokalt Snickeri.
Första bästa sökträff jag hittade på google. Förvisso inte stockholm, men något lokalt snickeri kanske kan ha liknande produkter.
[länk]
S Stuff skrev:
Ja precis, därför hade det varit bra om man hittar olika spröjslister på metervara och kan pröva sig framC cpalm skrev:
Var en tråd härom månaden om färdiga profiler för fönsterbågar där det dök upp lite tips, och då antar jag att det finns spröjsämnen också. Hittade inte igen tråden tyvärr, du får väl leta lite, men dök däremot på följande:L Lawrence skrev:
https://sundabyggvaror.se/produkter/travaror/fonsteramnen/
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Minns inte på rak arm vad jag betalade i Visby men priserna hos Sunda byggvaror verkar vara något osunda..C cpalm skrev: