4 304 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Vår diskmaskin har börjat låta konstigt när den öppnas/stängs (med video!)
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 14 inlägg
Vi har en IKEA Hygienisk integrerad diskmaskin som installerades 2020 och den har funkat (och funkar fortfarande) perfekt. Men nu jäklar har det hänt nåt och vi kan inte lista ut vad ><.
När dörren öppnas/stängs "klickar" den till ganska högt och vi har kollat om nåt sitter löst, om den tar i vid golvet/stommen men icke. Det ser ut som att den invändiga delen av dörren "hoppar till" och därför knäpper till nåt otroligt. Maskinen funkar men vi är lite oroliga att det eventuelly kommer innebära att den slits snabbare och då IKEA är genuint värdelösa på att hantera reklamationer är jag nyfiken på om nån har nåt tips på hur vi eventuellt kan fixa detta själva.
När dörren öppnas/stängs "klickar" den till ganska högt och vi har kollat om nåt sitter löst, om den tar i vid golvet/stommen men icke. Det ser ut som att den invändiga delen av dörren "hoppar till" och därför knäpper till nåt otroligt. Maskinen funkar men vi är lite oroliga att det eventuelly kommer innebära att den slits snabbare och då IKEA är genuint värdelösa på att hantera reklamationer är jag nyfiken på om nån har nåt tips på hur vi eventuellt kan fixa detta själva.
Låter som något kan ha hoppat lös i gångjärnen. Hade det skrapat mot ex stomme/front osv hade det varit ett annat ljud.
Ring Ikea, de skickar ut en service tekniker som gör undersökning (ni har ju garanti).
Ring Ikea, de skickar ut en service tekniker som gör undersökning (ni har ju garanti).
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 14 inlägg
Mmm IKEA står näst på tur. Problemet är att sist vi hade problem med vår frys (IKEAs "frostfria" frys) tog det sex veckor att få svar från teknikern som enbart svarade "Den funkar som den ska, det är bara frost, frosta av den så löser det sig". Det döda lite tanken på "frostfri", speciellt då manualen gjorde det klart att "Inget underhåll behövs" ><.
Men ja, får nog slå en signal till IKEA och se hur länge det tar för dom att få tummen ur den här gången!
Men ja, får nog slå en signal till IKEA och se hur länge det tar för dom att få tummen ur den här gången!
Hur fan kom du in i mitt hus?TinyWiking skrev:
Vi har en IKEA Hygienisk integrerad diskmaskin som installerades 2020 och den har funkat (och funkar fortfarande) perfekt. Men nu jäklar har det hänt nåt och vi kan inte lista ut vad ><.
[video]
Har E-lux, men verkar vara samma maskin, och hade samma problem.
Fick plocka bort fronten och lite annat, smorde allt rörligt omsorgsfullt med silikonfett, sen dess går den ljudlöst (3 år sen)
Det måste vara silikonfett, oljefett på plastdelar får motsatt effekt efter ett tag.
Fick plocka bort fronten och lite annat, smorde allt rörligt omsorgsfullt med silikonfett, sen dess går den ljudlöst (3 år sen)
Det måste vara silikonfett, oljefett på plastdelar får motsatt effekt efter ett tag.
@TinyWikingTinyWiking skrev:
[video]
Hur gick det? Hittade ni vad som var fel?
Vår diskmaskin från Ikea låter likadant…
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 14 inlägg
Efter en massa fram och tillbaka med Ikea skickade dom ut en reparatör som gjorde något och det löste det, en stund ><.I iperr skrev:
Ljudet kom tillbaks för ett par veckor sen och en dag när jag öppnade sa det brak och en plastbit föll ner under maskinen. Sen dess har den vart tyst och funkar perfekt så jag funderar på om installatören inte tog bort allt som skulle bort innan installation.
Klicka här för att svara