Hej!
Får inte varmvatten ur min VVB Nibe 23-160 från 1986 sedan vi haft den avslagen ett tag då vi bytte från egen brunn till kommunakt V/A. Kan ju vara överhettningsskyddet som skall återställas, men jag hittar inte var man gör det! Har skruvat bort kåpan utan att se tillstymmelse till knapp eller liknande.. Min frus brödkavel skulle vara tacksam för hjälp..

//Pelle

skulle gissa på att det finns i närheten av termostaten..... ?

Jag vet att jag svarar i en gammal tråd... men tänkte att någon annan kan ha användning av mitt svar.

Dra av inställningsratten som sitter på kåpan under beredaren. Den kan sitta hårt så bänd lätt med hjälp av en mejsel.
Skruva av kåpan men var försiktig om du inte har slagit av strömmen för där finns en massa kablar som kan ge dig stötar.
Mitt under... så sitter det en rund liten skiva med minimala siffror där man ställer in temperaturen med hjälp av en mejsel. Bredvid den skivan finns det ett litet hål med en liten minimal svart pigg i... knappt större än ett knappnålshuvud.
Ta en liten mejsel och tryck in den lilla piggen och då hör du ett klickande ljud. Överhettningsskyddet är intryckt igen.

Helt otroligt att dom inte kan göra ett övehettningsskydd som syns ordenligt.
Höll på att leta ihjäl mig för jag letade efter en större röd knapp :@

Ursäkta mig... men en sån jäkla idiotiskt konstruktion. Kostade mig en utryckning av elektriker och dryga 1000 kr första gången den löste ut... grrrrrrrrrrr

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.