Woodrat, jag försökte hitta storleken på spåret till Bosch maskiner men det verkade svårt att se på deras site. Kan du kolla djup och bredd så blir det lättare att svara.

Här kommer måtten på befintlig skena som passar i spåret i bordet.
Den är ganska rapplig t ex är spåret 0.5 mm bredare , så en justerbar Incra hade suttit fint .....om den nu passar.

• linjal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, Woodrat,
Höjden på 9,5 dvs 3/8" är ju OK, men bredden...16,1mm är ingen bredd som direkt mallar mot tumsystemet, och skenan är anpassad för att passa i en skena som är minst .740, dvs precis under 3/4"...som jag ser det är din skena för smal. :-(

Kan man tänka sig att fräsa om spåret på Boschen? 16,1 - 3/4in. är ju lugnt, men vad ska då det nedre spåret vara?

19.05 mm X 9.53 mm (3/4 X 3/8)
Spåret skall alltså breddas 3 mm , tveksammt om det fungerar , blir inte mycket material kvar om man fräser bor 1, 5 mm
på vardera sidan.

• spår.jpg
Hej!

Jag har också funderat kring incra prylar, i mitt fall handlar sågen om en Makita MLT100, den har tyvärr ännu sämmre dimensioner på T-spåret 12,4 i toppen och 16,3 i botten.
Men i stället för att fräsa om spåret så kanske man skulle göra ett maskinanpassat T-stycke, någon som vet hur infästningen av det som är ovan bordet ser ut på incra prylarna, jag antar att det är en pinnbult/axel men vilken Ø? är den < 12mm.

/Håkan

Redigerat:
Hahel,
det borde funka så som du tänkt.

Hela riggen sitter med två skruvar, med dimensionen 1/8", dvs 3,18 mm. Du ser båda på bilden, svarta insexor med varsinn vit plastdistans. En på själva anhållet och en på den mekanism som låser fast anhållet i respektive vinkel.

• A_incra.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
P
Bulldog skrev:
Men, nu har de kommit med en detalj ...
Så ett "Incra T-track, no scale" har inte bara en skala, utan även en metrisk sådan?
Lite vilseledande produktnamn...

Någon som har testat om 1000SE passar på en 744XP?

Yep. Min sitter på en 744XP.

P
Tack. Det hade jag ju sett högre upp i tråden om jag hade tagit in det jag läste...

Miter 1000/HD är beställd.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
ACME,
det är T-track Plus som har skalor..

P
Ok.
Woodworking.se säljer också lösa skalor för 10:- styck.

Mer bilder Bulldog :)
Hur fäste du den i sägen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.