1 274 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Vänta på svar?
Vi har skickat planlösning/skiss och förfrågan om priser till några olika husleverantörer. Hur länge tycker ni är acceptabelt att vänta på svar? Jag tänker mig att om det tar sån tid att få ur sig ett förslag, vågar man då bygga med ett sådant företag och lita på att allt blir gjort i tid?
Jag mailade till flera, ringde efter ett par dagar för att kolla om de var intresserade samt om de hade några frågor. De som hörde av sig inom ett par veckor gick jag vidare med. Givetvis fanns det sådana som inte hörde av sig alls eller mycket senare. De sållade jag bort. rätt tidigt märkte man vilka som var intresserade. I vissa fall när jag ringde så hade de redan ett pris, i andra fall hade de inte ens läst mailet. Jag jobbade hela tiden efter en tidsplan och detta förklarade jag för hustillverkarna, dvs jag var tydligt med att tala om att jag vill veta när de (datum) kan återkomma med ett pris till mig. Detta för att underlätta för båda parterna.
Vi skickade mail till ett antal tillverkare och sedan ringde jag upp och pratade med dem ca en vecka senare. Då får man en personlig kontakt och det fungerade bra. Jag tror man måste ligga på lite själv om man bara skickare ett mail hamnar man inte direkt först i kön. Sedan var de ett antal som trots detta inte hörde av sig och de hamnade i papperskorgen.
Redigerat:
Jag jobbar med försäljning inom produktutveckling, och även om jag jobbar för ett företag med flera tusen anställda, är jag ganska säker på att vi hade gått omkull omgående om vi hanterat våra potentiella kunder på samma sätt.
Mina kunder förväntar sig att jag ringer upp eller mailar tillbaka med några timmars varsel (oavsett dag eller klockslag) om de sökt mig. Så bör även en hustillverkare agera om det skall överhuvudtaget skall bli intressant för min del när det rör sig om flera miljoner av mina/bankens pengar.
Om hustillverkaren tar en vecka på sig att svara när du står med pengarna och viftar framför dem, hur blir det då när du redan betalt och har problem med defekter et.c. på ditt nybyggda hus?
Mina kunder förväntar sig att jag ringer upp eller mailar tillbaka med några timmars varsel (oavsett dag eller klockslag) om de sökt mig. Så bör även en hustillverkare agera om det skall överhuvudtaget skall bli intressant för min del när det rör sig om flera miljoner av mina/bankens pengar.
Om hustillverkaren tar en vecka på sig att svara när du står med pengarna och viftar framför dem, hur blir det då när du redan betalt och har problem med defekter et.c. på ditt nybyggda hus?
Vi håller just nu på med att inhämta information från utvalda leverantörer. Har fått tillfredställande svar från 25%, dvs de har svarat med begärd information inom någon vecka. Ringde först, mailade sedan skriftligt underlag.
Jag har svårt att förstå hur man som företag struntar i förfrågningar. Vill inte spekulera i orsaken, men eftersom det finns sisådär 100 husföretag så kan man ju utnyttja slöheten som en automatisk sållningsmetod...
Jag har svårt att förstå hur man som företag struntar i förfrågningar. Vill inte spekulera i orsaken, men eftersom det finns sisådär 100 husföretag så kan man ju utnyttja slöheten som en automatisk sållningsmetod...
Ett av företagen hade vi i princip bestämt oss för att bygga med oavsett, men vi ville veta kostnad för en tillbyggnad/ombyggnad av ett av deras hus. Vi har mailat o pratat på telefon med första säljaren, pratat med en säljare på HK som ville att vi mailade dit istället för han "skulle ta tag i det direkt". Ringde honom igen efter några veckor, han sa - ja vi har så otroligt mycket att göra den här månaden, men jag ska ta tag i det på måndag. Måndag 2 veckor senare pratar jag istället med säljchefen som säger, - jag ska gå o påpeka detta för honom, så här länge ska ni inte behöva vänta. Nu en vecka senare väntar vi fortfarande på prisförslag....... Vi har annars stenkoll på deras priser, för de har (eller hade, de har höjt sina priser o ändrat standardmaterialet (?) ). Men vi är ju som sagt villiga att betala mer för att få det som vi vill, bara vi vet hur mycket mer vi ska räkna med. Konsekvensen är ju nu att vi har börjat titta mer på andra alternativ naturligtvis, och upptäcker att de kanske inte blir så mycket dyrare....
Av ren princip skulle jag inte gått vidare med ett företag som beter sig på det sättet.TinaE skrev:
Lyckas de inte ens med en enkel sak som en prisförfrågan så skulle inte jag lita på att de lyckas bygga huset senare.
Klicka här för att svara