BirgitS BirgitS skrev:
I Stockholm verkar skötseln av parker ligga på stadsdelsförvaltningarna, så försök ringa till den för din stadsdel: [länk]
Tack! Har försökt den vägen också, men utan resultat.

Men lite kul, idag när jag kom hem hade någon (förhoppningsvis från kommunen) kapat ett antal grenar på trädet. Men tyvärr fel grenar. Men det är skönt att faktiskt fått en respons.

S Simsgrodan skrev:

Men lite kul, idag när jag kom hem hade någon (förhoppningsvis från kommunen) kapat ett antal grenar på trädet. Men tyvärr fel grenar. Men det är skönt att faktiskt fått en respons.
Skicka ett PM till mig vilken adress det gäller så kan jag kanske hjälpa till med kontaktuppgifter till rätt person!

Befarar ni att kommunen kan komma att lida betydande skada om ni kapar grenarna själva? Om inte är det bara att kapa själva. Ni får ju då naturligtvis bekosta det själva,

wildeside
S Simsgrodan skrev:

Kapa bort dom grenarna du vill nu, kommun har ingen koll på vilka grenar dom kapat bara att dom varit där.
Då är problemet ur världen för din del.....

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Befarar ni att kommunen kan komma att lida betydande skada om ni kapar grenarna själva? Om inte är det bara att kapa själva. Ni får ju då naturligtvis bekosta det själva,
Nej, har markägaren sagt nej är det olagligt att kapa själv, oberoende av hur liten skada jag anser att det gör. Jordabalken är tydlig. Min fråga handlade om hur länge det är lagligt för markägaren att inte fixa det själv då man inte tillåter grannen att göra det. Men det är förhoppningsvis på väg att lösa sig.

wildeside wildeside skrev:
Kapa bort dom grenarna du vill nu, kommun har ingen koll på vilka grenar dom kapat bara att dom varit där.
Då är problemet ur världen för din del.....
Jag vet att jag är lite speciell, men följer helst lagen även vid grannproblem.

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Nej, har markägaren sagt nej är det olagligt att kapa själv, oberoende av hur liten skada jag anser att det gör. Jordabalken är tydlig. Min fråga handlade om hur länge det är lagligt för markägaren att inte fixa det själv då man inte tillåter grannen att göra det. Men det är förhoppningsvis på väg att lösa sig.
Grejen är att kommunen bestämmer inte om du får göra det eller inte. Det avgör du. Så det är bara att kapa. Så länge du gör bedömningen att kommunen inte lider skada av att du kapar. Så ni har varit väldigt tillmötesgående bara genom att ge dem möjlighet att göra det själva. Om du vill vara på säkra sidan kan du helt enkelt meddela kommunen att de nu har två veckor på sig att göra detta sedan genomför ni det själva. Lagen är tydlig. Enda gången ni behöver ge grannen möjlighet att göra det själv är om ni befarar att denne kommer lida skada av agerandet.

Som jämförelse kan vi ta kommuner runt om i Sverige som meddelar fastighetsägare att de har till ett visst datum på sig att kapa grenar som hänger ut på kommunens mark, att de har si och så lång tid på sig att kapa dessa, sen gör kommunen det åt dem.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nej det är nog svårt att föra dialog genom den appen. Jag har två gånger påpekat saker genom den. En gång då ett fotsteg i en lång trätrappa satt farligt löst och en gång var det en tillfälligt placerad skylt framför ett övergångsställe som gjorde att mindre barn inte syntes när de stod vid övergångsstället. Oavsett de två sakerna fixades på studs. Så de verkar ju läsa det som kommer in där och sen prioriteras det. Förhoppningsvis dyker det väl upp nån nu under JAS-perioden som fixar grenarna.

Prova att skicka ett brev.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
S Simsgrodan skrev:

Menar du att växeln inte kan koppla dig till någon som har med parkskötsel att göra eller att den personen bara ignorerar vad du säger?

harry73
S Simsgrodan skrev:
Nej, har markägaren sagt nej är det olagligt att kapa själv, oberoende av hur liten skada jag anser att det gör. Jordabalken är tydlig
Jordabalken är tydligt, men inte så som du tror. För det första behöver du bara meddela kommunen om att du tänkte kapa grenar, om det kan befaras orsaka betydande skada för kommunen. Så om du inte anser att kommunen kommer att lida skada av din beskärning, är det fritt fram.
För det andra behöver du bara bereda kommunen tillfälle att utföra beskärningen själv (om kommunen kan få betydande skada av åtgärden). Kommunen har inte rätt att förbjuda dig att utföra åtgärden på det sättet de gör.
På din fråga vad en rimlig tid är innan du får göra det själv, tror jag inte att det finns domar där det är prövat.
Men jag tror också att det beror på vad åtgärden är. Handlar det om beskärning av en häck eller några buskar, borde det räcka med några veckor. Handlar det om trädbeskärning (större grenar), blir det snarare månader (eller fram till den period på året beskärning är lämpligt). Handlar det om trädfällning, kan det som Kristina skrev vara så att det kan dröja ett år, men trädfällning faller egentligen utanför Jordabalken, så det får du oavsett inte göra på grannfastigheten.

Sedan finns det en tredje punkt: Du får inte kapa inträngande grenar och rötter, bara för att de finns. De ska orsaka en ett problem för dig.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Lyckas man ringa upp ansvarig-ish på kommunen så kan det räcka med en enkel följdfråga beroende på hur brådskande/allvarligt problemet är. Vi hade tre döda träd nästan i tomtgränsen som kommunen inte ville ta bort. Vi var oroliga att de skulle falla på huset. Vi fick ett snorkigt svar att de hade sin planering de följde och att de skulle komma till oss om något år.
Vi frågade artigt vad de hade för fakturaadress så vi visste var vi skulle skicka fakturan på reparationerna av vårt hus efter att deras träd fallit ner på det. 1,5 veckor senare var träden borta...

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att växeln inte kan koppla dig till någon som har med parkskötsel att göra eller att den personen bara ignorerar vad du säger?
Personen säger att hon ska ta det vidare till berörd avdelning.

harry73 harry73 skrev:
Jordabalken är tydligt, men inte så som du tror. För det första behöver du bara meddela kommunen om att du tänkte kapa grenar, om det kan befaras orsaka betydande skada för kommunen. Så om du inte anser att kommunen kommer att lida skada av din beskärning, är det fritt fram.
För det andra behöver du bara bereda kommunen tillfälle att utföra beskärningen själv (om kommunen kan få betydande skada av åtgärden). Kommunen har inte rätt att förbjuda dig att utföra åtgärden på det sättet de gör.
På din fråga vad en rimlig tid är innan du får göra det själv, tror jag inte att det finns domar där det är prövat.
Men jag tror också att det beror på vad åtgärden är. Handlar det om beskärning av en häck eller några buskar, borde det räcka med några veckor. Handlar det om trädbeskärning (större grenar), blir det snarare månader (eller fram till den period på året beskärning är lämpligt). Handlar det om trädfällning, kan det som Kristina skrev vara så att det kan dröja ett år, men trädfällning faller egentligen utanför Jordabalken, så det får du oavsett inte göra på grannfastigheten.

Sedan finns det en tredje punkt: Du får inte kapa inträngande grenar och rötter, bara för att de finns. De ska orsaka en ett problem för dig.
du har rätt. Har litat för mycket på tolkningar som gjorts och presenterats på olika ställen på nätet.

BirgitS
S Simsgrodan skrev:
Personen säger att hon ska ta det vidare till berörd avdelning.
Har du försökt att få ett namn till någon på den avdelningen eller bli vidarekopplad dit i stället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.