28 742 läst ·
27 svar
29k läst
27 svar
"Vanliga" lås på altandörrar
Ingen låskista, bara en "deadbolt"thomas33 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den dörren är ingen säkerhet oavsett låstyp. En välriktad spark nertill där kattluckan sitter så är man inne. Men den är larmad och kameraövervakad.
Låsbytet är enbart av praktiska skäl. Men tyvärr tror jag nu att det blir svårt ändå eftersom det är en spegeldörr och ramen runt spegeln är för smal för låsets bredd om man inte sätter en passbit där - svårt att göra snyggt.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag tror att den dörren du har behöver mer än bara en låspunkt på mitten. Dörrprofilen är för vek, och kommer inte att hålla tätt. Därför är den utrustad med spanjolett, och har flera kolvar. Så jag tror det blir svårt att uppnå det du vill ha. Men jag är inte superinsatt i det här med Z-wave, så jag skickar en brasklapp.
Du har troligen rätt . Bäst att byta dörr.Stefan Bengtsson skrev:Jag tror att den dörren du har behöver mer än bara en låspunkt på mitten. Dörrprofilen är för vek, och kommer inte att hålla tätt. Därför är den utrustad med spanjolett, och har flera kolvar. Så jag tror det blir svårt att uppnå det du vill ha. Men jag är inte superinsatt i det här med Z-wave, så jag skickar en brasklapp.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Om du läser länkarna i mitt inlägg #12 så ser du att det går att sätta handtag med vred/låscylinder på både innsidan & utsidan.politby skrev:
För några år sedan bytte jag spanjolett och handtag på vår altandörr. Vår spanjolett var en 861F (kilhakar, brom, ej låsbart) vi hade ett enkelt handtag på insidan end externt "lås" (flärp som man lyfte upp), vi bytte till en 1046F samt låscylinder på insidan, vi kan om vi vill montera en låscylinder på utsidan också men det tyckte vi är onödigt bla pga att vi ska byta dörren framöver. Anledningen till spanjolettbytet var dels sliten spanjolett, dels ville vi ha lite säkrare dörr.
Redan i första inlägget skrev jag tydligt att jag vill ha bort spanjoletten. Längre fram i tråden har jag tydligt förklarat varför och vad den ska ersättas med och ändå envisas du med dina spanjolettförslag? Vem är det som inte läser?Demmpa skrev:Om du läser länkarna i mitt inlägg #12 så ser du att det går att sätta handtag med vred/låscylinder på både innsidan & utsidan.
För några år sedan bytte jag spanjolett och handtag på vår altandörr. Vår spanjolett var en 861F (kilhakar, brom, ej låsbart) vi hade ett enkelt handtag på insidan end externt "lås" (flärp som man lyfte upp), vi bytte till en 1046F samt låscylinder på insidan, vi kan om vi vill montera en låscylinder på utsidan också men det tyckte vi är onödigt bla pga att vi ska byta dörren framöver. Anledningen till spanjolettbytet var dels sliten spanjolett, dels ville vi ha lite säkrare dörr.
För att kunna lås/låsa upp med vred/nyckel räcker den spanjolett du har och det är det enkla svaret på "För att kunna öppna och stänga utifrån".
För att sedan trådlöst kunna låsa/låsa upp så kan det eventuellt gå att montera ett trådlöst låsenhet, eventuellt med hempatent på din spanjolett.
För att sedan trådlöst kunna låsa/låsa upp så kan det eventuellt gå att montera ett trådlöst låsenhet, eventuellt med hempatent på din spanjolett.
Stefan Bengtsson påpekade förut att en altandörr är alltför vek, för att enbart ha en låspunkt på mitten. Därför är det ur försäkringssynpunkt, kalldrag och som inbrottsskydd mycket olämpligt att frångå spanjolett på en altandörr.Stefan Bengtsson skrev:Jag tror att den dörren du har behöver mer än bara en låspunkt på mitten. Dörrprofilen är för vek, och kommer inte att hålla tätt. Därför är den utrustad med spanjolett, och har flera kolvar. Så jag tror det blir svårt att uppnå det du vill ha. Men jag är inte superinsatt i det här med Z-wave, så jag skickar en brasklapp.
Enda lösningen är att byta ut altandörren med karm mot en vanlig ytterdörr.
Detta kanske är lösningen:
https://www.youtube.com/watch?v=Cxl1mmRV6LI
tillsammans med
http://mpc.assaabloy.com/yalefile//Fetchfile.aspx?id=27094&dl=1
https://www.youtube.com/watch?v=Cxl1mmRV6LI
tillsammans med
http://mpc.assaabloy.com/yalefile//Fetchfile.aspx?id=27094&dl=1
Klicka här för att svara