27 686 läst ·
79 svar
28k läst
79 svar
"Vanlig" åkgräsklippare vs proffsigare variant?
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Det stämmer nog men jag hoppas det blir bra ändå. Annars får jag väl göra om och göra rätt... Den går i allafall lika snabbt som trädgårdstraktorn och klipper nästan dubbelt så brett så det bör ju gå snabbare. Det gäller ju att hitta en lagom kompromiss eftersom det ska klippas runt huset där det är mer "detaljrikt" också. Men jag måste definitivt byta däck på den för lutning var den inte direkt bra på 
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Nu är den på service men man är ju sugen att få testa.
Fortfarande finns tvivlet på om en rotorklippare hade varit bättre... Hur mycket snabbare är en motsvarande sån? Hastighet alltså. Den jag köpt klipper visst i sju kmh ungefär.
Fortfarande finns tvivlet på om en rotorklippare hade varit bättre... Hur mycket snabbare är en motsvarande sån? Hastighet alltså. Den jag köpt klipper visst i sju kmh ungefär.
Min erfarenhet (men nu kommer jag att få mothugg) är att cylinderklipparen klarar högre hastighet än rotorklipparen. Det är ju inte maskinens toppfart som är intressant, den används bara vid transportkörning. Det intressanta är vilken den högsta användbara hastigheten är då aggregatet fortfarande avverkar gräset på ett snyggt sätt.Murkla1949 skrev:
Japp - på plana rakorNorrhyttan skrev:
Varför skulle jag inte köra så fort? Tror du inte knivarna hinner med?
Sen strävar jag inte efter fairway-kvalité på gräsmattan. Vi klipper dessutom ganska ofta och inte så "hårt", men det blir snyggt oavsett!
Jag vet inte vad du har för klippare och för typ av gräsmatta. Men många klippare orkar definitivt inte klippa snyggt på toppfart, och antalet vanliga konsumentklippare som toppar 14 km/h är nog lätträknade. Min Husqvarna R 216 AWD får nog betraktas som en medelstor konsumentklippare (det finns mindre, det finns större) och den går inte alls så fort, och på de partier där gräset är riktigt tjockt får man lätta av ganska bra på farten ändå. För att inte tala om min gamla Partner trädgårdstraktor.krillek skrev:
Men visst är det skillnad på rena proffsmaskiner.
Proffsmaskin - jag vet inte, men jag valde just JD:n för dess snabbhet och att den är så lättmanövrerad (spakstyrd Z425). Jag hade turen att hitta en helt ny maskin till ett riktigt bra pris - den var medtagen som flyttgods från USA. Skulle inte tveka en sekund att köpa en liknande maskin igen!Norrhyttan skrev:Jag vet inte vad du har för klippare och för typ av gräsmatta. Men många klippare orkar definitivt inte klippa snyggt på toppfart, och antalet vanliga konsumentklippare som toppar 14 km/h är nog lätträknade. Min Husqvarna R 216 AWD får nog betraktas som en medelstor konsumentklippare (det finns mindre, det finns större) och den går inte alls så fort, och på de partier där gräset är riktigt tjockt får man lätta av ganska bra på farten ändå. För att inte tala om min gamla Partner trädgårdstraktor.
Men visst är det skillnad på rena proffsmaskiner.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Jodå, nu har jag äntligen fått hem den. Är inte helt övertygad än. Så klart är det en helt annan grej att köra och mycket bekvämare men det blir väldigt tussigt. Kanske är det för att jag helt enkelt väntat för länge med klippningen men i så fall är det kanske inte helt rätt maskin för oss.
Just nu tycker jag att de stora rullarna framför klippaggregaten mest bara plattar till gräset. Har sett några maskiner som verkar ha en enkel axel och bara hjul ute på kanterna. Synpunkter på det?
Just nu tycker jag att de stora rullarna framför klippaggregaten mest bara plattar till gräset. Har sett några maskiner som verkar ha en enkel axel och bara hjul ute på kanterna. Synpunkter på det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Man kanske inte kan förvänta sig att gräset ska bli jämt klippt i slutet av september. Speciellt inte om det var väldigt långt när du klippte.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Hehe, helt sant. Jag vet ju faktiskt inte vad jag ska förvänta mig.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Nu har jag ju tyvärr inte hunnit testa klipparen under normala förhållanden men nu säljer bekant till mig en Kubota 1900...
Dubbelt så dyr som min klippare men 4x4 och rotor istället för cylinder. Men runt 40 cm mindre klippbredd.
Är det värt mellanskillnaden? Är lite orolig att min klippare får det jobbigt i backar osv. Sedan vet jag inte om det tex är möjligt att ploga med Kubotan vilket kunde vara en fördel.
Dubbelt så dyr som min klippare men 4x4 och rotor istället för cylinder. Men runt 40 cm mindre klippbredd.
Är det värt mellanskillnaden? Är lite orolig att min klippare får det jobbigt i backar osv. Sedan vet jag inte om det tex är möjligt att ploga med Kubotan vilket kunde vara en fördel.