2 116 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Vandrande drivrem, var har jag tänkt fel?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Att kilremmar är en lösning det är ju en sak men tittar man på bilden så ser man en kilremstransmission med en flatrem.....Jag skulle tro att man skulle ha tänkt helt annorlunda. Utväxlingen från motorn skulle ha skett i flera steg så man kunde ha haft ett mycket större drivhjul och fått mer yta för remmen att driva på.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Om nuvarande lösningen är så hopplös och jag ska vara realistisk gör jag bäst i att skrota sågen direkt, får ca 2400:- till en uppgradering bara där (3kr/kg).
Lägger jag till kostnaden för kilremskonvertering är det ca 3000 plus 1-2000 för rem/hjulskydd och lite pengar för bandstyrning, anhåll och annat smått så kan jag köpa en hammer n2-35 för väldigt liten merkostnad och få broms plus andra moderna funktioner som bonus 🤔
(jag har inte behov av en så här stor bandsåg till att börja med)
Lägger jag till kostnaden för kilremskonvertering är det ca 3000 plus 1-2000 för rem/hjulskydd och lite pengar för bandstyrning, anhåll och annat smått så kan jag köpa en hammer n2-35 för väldigt liten merkostnad och få broms plus andra moderna funktioner som bonus 🤔
(jag har inte behov av en så här stor bandsåg till att börja med)
Allt beror ju på vad du har för resurser att ta till men i rent bruksvärde skulle jag hellre ha din gamla bandsåg än fem stycken splitternya Hammer n2-35 för samma paketpris. Om din gamla såg är en sådan modell som jag tror.
Försök klara dig utan kilremskonvertering men blir det nödvändigt så har jag en hel del begagnade kilremskivor av taperlock-modell som jag har hittat på skroten. De är billigare än nya och någon kan passa.
För 70 cent kilon kunde jag inte göra annat än köpa dem och lägga i lager. Någon bekant på väg till eller från Gällivare eller Luleå kunde kanske sköta frakten om du bor längs vägen dit.
Största fördelen med en större bandsåg är att den klarar bredare band. 20mm band som är det vanliga för både klyvsågning och sågning av tappar och liknande kräver 60cm hjul om inte bandet skall utmattas och gå av i förtid.
Försök klara dig utan kilremskonvertering men blir det nödvändigt så har jag en hel del begagnade kilremskivor av taperlock-modell som jag har hittat på skroten. De är billigare än nya och någon kan passa.
För 70 cent kilon kunde jag inte göra annat än köpa dem och lägga i lager. Någon bekant på väg till eller från Gällivare eller Luleå kunde kanske sköta frakten om du bor längs vägen dit.
Största fördelen med en större bandsåg är att den klarar bredare band. 20mm band som är det vanliga för både klyvsågning och sågning av tappar och liknande kräver 60cm hjul om inte bandet skall utmattas och gå av i förtid.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Du har sett den för länge sen (har tagit... Nästan 5 år att få motorn att dra runt sågen)
https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/450/450101-b4eb4a4ae3811df6e1b56349ad96f2d1.jpg
https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/450/450101-b4eb4a4ae3811df6e1b56349ad96f2d1.jpg
Det hade jag glömt.K_arlstrom skrev:
Den där är alldeles för bra för att skrota. Dessutom är ju halva arbetet redan gjort.
Den där bandspännaren med motvikt är överlägsen allt som finns på marknaden i dag. Du kan rita i på stången med sprittusch var motvikten skall vara för olika bladbredder. Nutida sågar har en fjäder som slaknar med tiden och om man inte är 100-procentig heltidsproffs blir det svårt att hitta rätt bladspänning eftersom alla skalor utgår från att fjädern är oförändrad. Vilket den bara är de första månaderna eller i bästa fall första åren.
Det syns att den är tänkt för remtransmissionsdrift och ångmaskin. Nedre hjulet är extra grovt för att ge svänghjulsverkan och jämna ut rotationshastigheten. Annars hade remtransmissionen en ovana att föra kolvslagen från ångmaskinen vidare så det blev en pulserande rotation.
Min Beronius har samma tunga nedre hjul.
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Jag hade också glömt det, såg det när jag letade reda på den gamla bilden 😀
Håller med i det du skriver, den har nog lika många nackdelar som fördelar. Kommer jag ihåg rätt var sågen över 40 år innan snickeriet elektrifierades!
Tappade bara hoppet lite över hur sågad konverteringen blev, då jag trots allt har kvar en del att göra innan den är riktigt användbar.
Håller med i det du skriver, den har nog lika många nackdelar som fördelar. Kommer jag ihåg rätt var sågen över 40 år innan snickeriet elektrifierades!
Tappade bara hoppet lite över hur sågad konverteringen blev, då jag trots allt har kvar en del att göra innan den är riktigt användbar.
Att det inte är som "tänkt" tycker jag är helt oväsentligt då jag antar du inte är särskilt intresserad av remdrift i taket heller, funkar det så funkar det.
Mitt tidigare tips är generellt för allt med rem men framförallt kombinationen rem och glidlager, absolut ingen kritik.
Sånna här maskiner är smått makalösa saker men det krävs nog att man ska tycka det är lite kul annars är det ingen mening.
Skulle det vara någon liten del som du skulle få kämpa lite med som jag mot all förmodan skulle kunna göra i min lilla verkstad så tycker jag sånt här är kul även till andras maskiner och det gör mycket för motivationen (och priset).
Mitt tidigare tips är generellt för allt med rem men framförallt kombinationen rem och glidlager, absolut ingen kritik.
Sånna här maskiner är smått makalösa saker men det krävs nog att man ska tycka det är lite kul annars är det ingen mening.
Skulle det vara någon liten del som du skulle få kämpa lite med som jag mot all förmodan skulle kunna göra i min lilla verkstad så tycker jag sånt här är kul även till andras maskiner och det gör mycket för motivationen (och priset).
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Stort tack för erbjudandet! Kommer jag på något tydligt skickar jag en fråga 
Nej någon klassisk, central, kraftöverföringsaxel ger jag inte plats i min verkstad. Den stora frågan är om det verkligen är ett problem för mig, dvs kan jag hoppas på en eller tusen driftstimmar? Troligast får framtiden ge svaret på det.
Den snurrar då runt till slut, och det nya gummit på hjulen sitter kvar, bara resten kvar då!
Nej någon klassisk, central, kraftöverföringsaxel ger jag inte plats i min verkstad. Den stora frågan är om det verkligen är ett problem för mig, dvs kan jag hoppas på en eller tusen driftstimmar? Troligast får framtiden ge svaret på det.
Den snurrar då runt till slut, och det nya gummit på hjulen sitter kvar, bara resten kvar då!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var hittar man en drivrem till Emcostar hyvel
Möbelsnickeri -
Var sitter fjädern som spänner drivremmen till klippaggregatet på stig
Trädgårdsmaskiner -
Byte drivrem till värmeväxlare, PM Luft "Villasparbössan" VVVA
Ventilation -
Drivrem Husqvarna r112c5
Verktyg & Maskiner -
Drivrem till Luna träsvarv SP1000