Hallo,

Nu har jag snickrat klart runt fönsterbrädan. Det blev en ganska stabil konstruktion byggd av 45x45mm reglar och 38x25mm läkt.
Eftersom fönsterkarmen sitter snett i ytterväggen, fick jag passa in den med klossar mot bänkskåpens stommar. Stommarna sitter helt paralellt med ytterväggen. Felet är ungefär 1.5 cm på hela bänkens längd och det får jag gömma bakom en list plus att jag snedsågar bänkskivan något.... Gamla hus sätter initiativförmågan på hårda prov.

• dsc00118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är som sagt att "inner-väggarna" på lådan skall sättas med mosaik. Fönsterbrädan lägger man löst i botten så att den vilar mot reglarna. Den kommer precis i liv med fönsterkarmen.

"Staketets" ovankant ligger på samma höjd som bänkskåpens överkant, vilket gör att bankskivan kommer att vila på bänkskåpens gavlar och "staketet"

• dsc00119_001.jpg
    Skapa konto
Väggarna gipsade.

Nu är det klart att sätta mosaiken innan jag sågar till fönsterbrädan så att den passar in i botten.

Fönstersmygarna låter jag gå i liv med mosaiken. Efter jag drevat med remsor av isolering spikar jag fodren på plats och mjukfogar innan jag slutligen målar allt i samma kulör som resten av fönstret.

Men jag kan inte sätta fodren innan jag har fått mina bänkskivor.... suck...

• dsc00120_001.jpg
    Skapa konto
Hoppla,

Var och köpte lite smygar till fönstret i veckan, men har inte hunnit snickra något mer.... mycket på jobbet just nu.

Bänkskivorna kommer troligtvis om en vecka. Var och fixade en postväxel i veckan och var snudd på att ångra mig - jag hade glömt av (läs: förträngt) hur dyra dom var :-/

Med lite tur hinner vi nog köpa mosaik till fönsterbrädan och nischen i helgen. Hoppas jag.

Whoho!

Bänkskivorna kommer på måndag. Bara en vecka senare än den senaste orderbekräftelsen.

Med lite flyt mycket arbete har jag igång köket nästa helg.

...kommer dom passa ? - spänningen är olidlig!

Var och köpte Blum luckdämpare på Clas Ohlsson idag. Fixade till en borrmall och satte två dämpare på varje lucka - det blev ganska bra faktiskt.

Kommer nog använda samma dämpare till lådorna också, jag skall fundera på detta under veckan som kommer....

Satte även upp ett par täcksidor på vitrinskåpet och drog lite elkabel till bänkbelysningarna.

Hej!

Följer med spänning ditt köksprojekt! Jobbar på IKEA kök själv och tycker det är jättespännande att följa med i en renovering från din synvinkel. Inga bänkskivor än? Ekskivorna ska inte vara problem att få fram, men vet att många av IKEAs producenter har nått kapacitetstaket, vi går har rekord i omsättning i år.

Lycka till!  :)

Hej vi står i valet och kvalet mellan Tidaholm ek och Lidingö..vad tycker du om kvaliteten på luckorna..är dom bra..bra målade och såna saker....

Var ju även någon från Ikeakök som skrev ett inlägg..vore kul att höra vad du säger om ovanstående oxå.

Rolemodel skrev:
Hej!

Följer med spänning ditt köksprojekt! Jobbar på IKEA kök själv och tycker det är jättespännande att följa med i en renovering från din synvinkel. Inga bänkskivor än? Ekskivorna ska inte vara problem att få fram, men vet att många av IKEAs producenter har nått kapacitetstaket, vi går har rekord i omsättning i år.

Lycka till! :)
Va kul!

Bortsett från väntetiden med bänkskivorna så är jag 100% helnöjd faktiskt (== 96.5 % helnöjd :)

Men allt är förlåtet - jag fick bänkskivorna igår och dom passade faktiskt (nästan) perfekt 8-)
Jag får såga lite några kanter för att passa in skarvarna rätt.

Ritverktyg, hjälp med planering och inköpet på varuhuset, leveranser, montering, kvalitet har funkat bra. Det har märkts att ni har haft fullt upp, det har varit långa köer både i telefon och i varuhuset.

Ingvar skrev:
Hej vi står i valet och kvalet mellan Tidaholm ek och Lidingö..vad tycker du om kvaliteten på luckorna..är dom bra..bra målade och såna saker....

Var ju även någon från Ikeakök som skrev ett inlägg..vore kul att höra vad du säger om ovanstående oxå.
Kvaliteten känns bra på Lidingö luckorna tycker jag. Sprutlackad MDF eller vad det nu är i dem... Det är ju inte som vitmålad ask, lixom, men tillräckligt bra för att det skall vara värt jobbet att sätta dit dem :-) Med småbarn i huset ser jag köket som förbrukningsvara, med bäst-före-datum på max 10 år...
Jag kan tänka mig att lite repor i lacken + fukt tar knäcken på dem efter ett tag. Men det gäller ju de flesta kök som inte har massiva träluckor...

Jä!

Bänkskivorna har landat.

Med en puls på i snitt 200 packade jag och min sambo upp bänkskivorna och kånkade ut dem i köket. Efter att vi stånkat runt med skivorna i 5 minuter konstaterade vi att skivorna var lite för stora - vilket är bättre än motsatsen....

Insåg också att ett U-kök är bland det trassligaste man kan ge sig in på om man skall montera ihop bänkskivor så det passar runt om... Om väggarna inte är perfekt vinkelräta utan någon (del av en) grad fel, så blir det ett ganska stort fel efter 3 meter - det är inte säkert att man kan täcka glipan med en list utan man får skjuta runt hela paketet av skivor för att "gömma" felet.

• dsc00124.jpg
    Skapa konto
Jag har börjat med att slipa bänkskivorna.
Dom är ganska "råa" men det krävs inte många tag med ett 500 papper för att släta ut skivan.

Sedan har jag strukit på ett tunt lager av OSMO vaxolja, samma som jag hade till golvet. Den ser kanon-fin ut.

Jag skall slipa skivan en gång till innan jag stryker på ett lager vaxolja igen. Sista strykningen gör jag först när skivorna är på plats, så att det fyller ut lite i skarvarna också.

Jag är mycket nöjd med bänkskivorna, nu börjar det se ut som ett kök och man får en uppfattning om arbetsytorna..

Jag skall göra lite förberedelser inför helgen, då hade jag tänkt att sätta skivorna, diskhon samt all VVS(!) Detta innebär förhoppningsvis att vi slipper diska i badrummet fortsättningvis ;) Och efter det blir det plattsättning och inkoppling av el...

• dsc00126.jpg
    Skapa konto
Ser ut att bli väldigt bra.

Lägg gärna in fler bilder eftersom även vi tänkte ha ekskivor i vårat kök.

Ingvar skrev:

Både Tidaholm och Lidingö är storsäljare. Författaren till denna tråd kan väl intyga att kvaliteten är bra på Lidingö. Tidaholm är ju en helt annan lucka, massiv ek i ramen och faner i spegeln. Jag vet inte om du menar ar jag ska säga vilken som är bäst, för det kan man omöjligt säga. Bra båda två, 10 års garanti. Sen kan det ju alltid bli märken o dyl i dem, men de håller garanterat under normal användning.

Många har frågat efter bättringsfärg till våra luckor, tråkigt att vi inte säljer det på IKEA. Vet någon var man får tag på det lätt så jag tipsa mina kunder? Färgkoder etc.

Rolemodel skrev:
Många har frågat efter bättringsfärg till våra luckor, tråkigt att vi inte säljer det på IKEA. Vet någon var man får tag på det lätt så jag tipsa mina kunder? Färgkoder etc.
En seriös färgaffär kan nog hjälpa till med det. Tar man med en lucka dit kan dom bryta en färg utgående från ett inscannat färgprov. Skall kolla med en bekant som jobbar i den branschen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.