Är det någon som vet om det finns nytillverkade fönster med gammaldags stil? Det jag vill ha är sidohängda fönster med spröjs och valsat glas, men att de också ska gå att vända. Efterfrågar jag något omöjligt? 😄

C
Elleni Elleni skrev:
Efterfrågar jag något omöjligt? 😄
Ja, det skulle jag säga. Sidohängda vändbara fönster hör väl i sig till ovanligheterna, och jag skulle vilja påstå att dessa beslag inte går att anpassa till en traditionell båge på något vettigt sätt.
Varför så viktigt att de är vändbara?

C cpalm skrev:
Varför så viktigt att de är vändbara?
För att kunna putsa fönstren på utsidan. 🙈 Iaf på övervåningen, nere funkar utan vändbara, men hade vart smidigt där också såklart.

Så ska jag ha vändbara behövs kanske en mer modern båge? Funkar valsat glas även i en sån, tekniskt? Eller blir stilbrottet för stort?

C
Elleni Elleni skrev:
För att kunna putsa fönstren på utsidan.
Tänker om det var någon special, typ 1-luftsfönster?
Med vanliga fönster med två (eller flera) bågar är det väl bara att öppna ena sidan och sticka ut armen?

Elleni Elleni skrev:
Så ska jag ha vändbara behövs kanske en mer modern båge? Funkar valsat glas även i en sån, tekniskt? Eller blir stilbrottet för stort?
Jo precis, sådana funktioner sitter normalt i ett beslag som sköter hela låsnings- och öppningsfunktionen vilket kräver en svulstigare båge med handtag, osv. Och det ser nog konstigt ut med valsat glas i en modern båge. Dessutom är ju moderna bågar gjorda för treglaskassetter.

C cpalm skrev:
Tänker om det var någon special, typ 1-luftsfönster?
Med vanliga fönster med två (eller flera) bågar är det väl bara att öppna ena sidan och sticka ut armen?
Nä precis, den är 3-luftsfönster så det är ju det 3:e fönstret som jag inte når. 🙈
C cpalm skrev:
Jo precis, sådana funktioner sitter normalt i ett beslag som sköter hela låsnings- och öppningsfunktionen vilket kräver en svulstigare båge med handtag, osv. Och det ser nog konstigt ut med valsat glas i en modern båge. Dessutom är ju moderna bågar gjorda för treglaskassetter.
Jag förstår. Tack för input! Det får kanske bli vanligt sidohängda fönster och sen stege för att putsa dem 😅

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Man brukade väl ha inåtgående fönster på övervåningen innan de vändbara blev vanligare?

C
Elleni Elleni skrev:
Nä precis, den är 3-luftsfönster så det är ju det 3:e fönstret som jag inte når. 🙈
Är det "tre i rad" eller en horisontell båge ovanpå som öppnas som en "keps"?
I det senare fallet är ju alternativet att byta till traditionella flaggfönster.

Jag ville ha utåtgående sidohängda vändbara fönsyer och hittade dom hos Norlux för några år sedan. Men dom var med treglaskassett och lite mer moderna.
Själva konstruktionen är sällsynt på konsumentsidan men förekommer oftare på objektsidan, dvs höghus där fönstren måste vara putsbara inifrån. Kolla begreppet si9de-swing. Så i vanliga konsumentkataloger hittar du dom knappast.
Det tog mig också en massa möda att övertyga fönstersäljaren om min önskemål. Han ville pracka på mig vanliga swing-fönster som jag hatar som bara den.

Sideswing finns ju men det är tveksamt om det går att hitta med äldre utseende. De är också begränsade i mått och vikt på fönsterbågen.

I Danmark är det vanligare med fönster där bågen kan öppnas till 110 graders vinkel och där öppningen mot karm på gångjärnssidan blir så man kan få ut en arm för att putsa utsidan. Funktionen kallas sidostyrt (side guided). Det kan alltså vara värt att kolla på danska tillverkare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.