Jag behöver vända på tryckesfallet till låshuset till en innerdörr, men huset är nitat och jag hittar ingen funktion för att göra det. Missar jag något?

En annan tanke som slog mig är att jag istället kanske förväntas "vända upp-och-ner" på dörren (den ser symmetrisk ut). Hur lossar jag i så fall dörren från gångjärnen?

Metallfäste med fyrkantig öppning och skruvhål på svart bakgrund. Används troligtvis för montering eller fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk dörrgångjärn på svart bakgrund, detaljbild, beslag för dörrmontering med skruvhål och spår.
Skapa konto
En vit panelad innerdörr öppen, trägolv, spegel och poster, del av blommig stol synlig.
Skapa konto
Vit målad dörr och karm med en öppen dörrstängningsanordning, möjligtvis skadad eller sliten.
Skapa konto

Är det någon som kan ge ett gått råd innan jag skriver till verket?

På nyare låshus tar man tag i kolven och drar utåt och vrider för att vända om det går på din vet jag ej men prova

E egge80 skrev:
På nyare låshus tar man tag i kolven och drar utåt och vrider för att vända om det går på din vet jag ej men prova
Jag har testat det och det verkar inte fungera så. :(

Såg att ett nytt låshus kostade 75 kr på biltema

E egge80 skrev:
Såg att ett nytt låshus kostade 75 kr på biltema
Bra poäng! Får bli det. :)(y)

Går det inte vända kistan?

Edit: såg nu att det va lås oxå biltemas kista (2014 kopia)
Passar nog inte din dörr dessutom är den ganska billig i konstruktionen

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Går det inte vända kistan?

Edit: såg nu att det va lås oxå biltemas kista (2014 kopia)
Passar nog inte din dörr dessutom är den ganska billig i konstruktionen
Jo, det går ju men då fungerar ju inte tryckesfallet som det är tänkt (blir ju bak-och-fram).

Borde få att dra ut och vända men det sitter isåfall en fjäder så en polygrip kan behövas

Låshus motsvarade 414 vänder du inte kolven på utan du vänder hela låshuset.
De låshusen är symmetriska, det finns samma funktion i båda fyrkantshålen.
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/414
Även man vänder på hela dörrbladet istället så måste man flytta på trycke och behör, det är snap-in gångjärn som snäpps loss i dörrdelen.
Nu har du låshuset löst och även trycke och behör och då är det enklast att montera låshuset så det blir rätt funktion.

Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Låshus motsvarade 414 vänder du inte kolven på utan du vänder hela låshuset.
De låshusen är symmetriska, det finns samma funktion i båda fyrkantshålen.
[länk]
Även man vänder på hela dörrbladet istället så måste man flytta på trycke och behör, det är snap-in gångjärn som snäpps loss i dörrdelen.
Nu har du låshuset löst och även trycke och behör och då är det enklast att montera låshuset så det blir rätt funktion.
Ja, så är det ju faktiskt. Men mitt "problem" är:

att nyckelskylten hamnar upp-och-ner med de befintliga skruvhålen i låshuset om jag sätter handtaget i det nedre fyrkantshålet

och

att handtaget fjädrar åt fel håll (uppåt) om jag sätter det i det övre fyrkantshålet.

Sven Ekdahl Sven Ekdahl skrev:
att handtaget fjädrar åt fel håll (uppåt) om jag sätter det i det övre fyrkantshålet
den varianten av låskista skall handtaget sitta nederst och när satt ditt skruvarna så går inte handtaget att lyfta uppåt

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Ja, så är det ju faktiskt. Men mitt "problem" är:

att nyckelskylten hamnar upp-och-ner med de befintliga skruvhålen i låshuset om jag sätter handtaget i det nedre fyrkantshålet

och

att handtaget fjädrar åt fel håll (uppåt) om jag sätter det i det övre fyrkantshålet.
Om du får fel funktion så använder du fel fyrkantshål, flytta trycket till det andra hålet.

1 123abc skrev:
Om du får fel funktion så använder du fel fyrkantshål, flytta trycket till det andra hålet.
Jo, absolut. Men då hamnar nyckelskylten upp-och-ner. Om jag inte kan vända på huset och inte kan "växla" funktion mellan fyrkantshålen så får jag nog köpa ett nytt hus. ‍♂️

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
Jo, absolut. Men då hamnar nyckelskylten upp-och-ner. Om jag inte kan vända på huset och inte kan "växla" funktion mellan fyrkantshålen så får jag nog köpa ett nytt hus. ‍♂️
Om du vill ha handtaget i övre hålet och nyckelskylten i det nedre så får du byta låshus.
Det används en annan nyckelskylt än de vanliga som ofta följer med när man köper ett mellandörrstrycke till låshus 414.
Om du har "fel" nyckelskylt så blir det konstigt, byter du till andra behör än de som satt tidigare i dörren?
Exempel på nyckelskyltar som används till låshus 414 är ASSA 2904, Habo 2994, Beslagsboden B801KM, Habo 1970-5.
Två runda kromade skivor med utskärningar, troligen fästdelar till något, återspeglar deras omgivning.

hehe jag googlade och hade PRECIS samma bekymmer och likadana låshus. Efter alla svaren ser jag att enda är att köpa nya låshus.

Kul med forum och internet 🙂👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.