Hej! Köpte hus från 1948, senast renoverat runt 1970, så det är "lite" att göra. Klar med ett rum som hade hyggliga väggar, men nästa rum har risig tretex så det blir renoveringsgips där... plockade bort dörrfodret eftersom jag vill inte fuska och lägga gipset bredvid det, och frun påpekade att dörren öppnas ju åt "fel" håll. Den går ut i hallen och slår i dörren till andra sovrummet, och jag måste hålla med om att det är rätt dumt. Eftersom jag redan hade ryckt av dörrfodret så tänkte jag att det är lika bra att ta och vända på den så den öppnas inåt istället. Blev ju lite "scope creep" som vanligt... 
Såvitt jag vet ska en dörrkarm ha lite rum runt den så den kan justeras med specialskruvar. Denna har dock inte det, och är spikad tätt mot väggen. Jag planerar att sticka in en tigersåg i glipan som är där (typ 1mm) och såga av spikarna, men problem är ju hur jag sätter tillbaks den rätt. Ska jag bara satsa på att sätta tillbaks den och spika/skruva tätt mot väggen, eller ska jag såga/hyvla dörrkarmen eller kanske väggen några mm så jag kan använda de justerbara skruvarna?
Och jag som först tänkte bara tapetsera om det jäkla rummet...
Såvitt jag vet ska en dörrkarm ha lite rum runt den så den kan justeras med specialskruvar. Denna har dock inte det, och är spikad tätt mot väggen. Jag planerar att sticka in en tigersåg i glipan som är där (typ 1mm) och såga av spikarna, men problem är ju hur jag sätter tillbaks den rätt. Ska jag bara satsa på att sätta tillbaks den och spika/skruva tätt mot väggen, eller ska jag såga/hyvla dörrkarmen eller kanske väggen några mm så jag kan använda de justerbara skruvarna?
Och jag som först tänkte bara tapetsera om det jäkla rummet...
Förr satte man oftas inte med någon glipa runt utan man spikade helt enkelt fast den. Att såga av spikarna är ju en lämplig idé. Sen är det bara att sno runt hela paketet, montera den rakt och antingen köra på samma sätt med spik eller karmskruv av lite enklare typ. jag tror inte det är några större bekymmer att den inte går att justera
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Om den var rak innan ja.
Vi har flyttat och vänt en hel del dörrar i vårt hus och konstaterat att det är ganska bra att försöka väga in dem rakt. I alla fall den sidan där gångjärnen sitter. Men det finns ofta lite spelrum. Det är inte alls självklart att dörrarna är raka. Vi har haft både rätt koniska dörrar och en som var ca 1 cm bredare på mitten än i över och underkant. Inget man såg med ögat, men det märktes tydligt när vi flyttade den till ett rakt dörrhål. Då fick vi hyvla.
Men ska man bara vända den i samma dörrhål så borde den ju passa ganska bra. Vi kilade först, vägde in och skruvade sedan med vanliga stora skruvar som vi försänkte lite. Det ska vi plugga igen sedan.
Vi har flyttat och vänt en hel del dörrar i vårt hus och konstaterat att det är ganska bra att försöka väga in dem rakt. I alla fall den sidan där gångjärnen sitter. Men det finns ofta lite spelrum. Det är inte alls självklart att dörrarna är raka. Vi har haft både rätt koniska dörrar och en som var ca 1 cm bredare på mitten än i över och underkant. Inget man såg med ögat, men det märktes tydligt när vi flyttade den till ett rakt dörrhål. Då fick vi hyvla.
Men ska man bara vända den i samma dörrhål så borde den ju passa ganska bra. Vi kilade först, vägde in och skruvade sedan med vanliga stora skruvar som vi försänkte lite. Det ska vi plugga igen sedan.
Tack! Jag tog en tigersåg och körde genom spikarna och fick loss allt -- ser ut som en sida hade justerats med några träbitar när de satte in dörren i 1947 och sen lade de tretex och masonit fram till karmen över det. Så, det finns lite plats om man ska justera den lite. Ska provmontera imorgon; först kolla sidan med gångjärnen med ett vattenpass så dörren inte öppnar eller stänger sig själv, sen skruva/spika resten så dörren passar fint.
Skum sak: inne i själva rummet var det masonit+tretex på en sida dörren, och bara tretex på den andra.
Skum sak: inne i själva rummet var det masonit+tretex på en sida dörren, och bara tretex på den andra.
Nu var det klart! Spikade up sidan med gångjärn först med hjälp av vattenpass, sen hängde på dörren och justerade resten av karmen efter den. Hänger rakt och fint nu; ska bara hyvla ner karmen lite eftersom väggen lutar inåt lite så nu när karmen är helt rak sticker den ut lite grann på toppen...
Mycket fint. Du har tur du. Det är sällan det går så enkelt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vända "öppnings-håll" altandörr
Fönster & Dörrar -
Hur byta skiva på 40-talsdörr? Vilket material och teknik?
Fönster & Dörrar -
Smått akut råd: fixa hål runtom dörrkarm? Vad kan man använda?
Fönster & Dörrar -
Vilket virke ska man använda till en förådsdörr
Byggmaterial & Byggteknik -
Vända dörr [Hjälp]
Fönster & Dörrar