10 684 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Vanadiscare AB i Stockholm är ett skämt
Jag hoppas ingen ska behöva komma i kontakt med detta företag. De gör ett uselt hantverk där de slarvar med precis alla moment, exempelvis skruvar upp väggskåp med träskruv i gipsvägg utan plugg och sätter mosaik helt utan precision så att fogen spricker och mosaiken är alldeles sned. Sedan tjafsar dem om de fel man påpekar så att man blir tvungen att anlita en oberoende besiktningsman för att de ska acceptera man påpekat. De jobbar under ett gäng täcknamn varav, Vanadis bygg, Vanadis städservice och Vanadisplans Fastighetsutveckling är några, med Mariana Radu som ägare. De tar betalt närmare 10000:- för material man kan hitta på Byggmax för runt 1000:-. Även då moment inte utförts av det avtalade arbetet blev jag fakturerad för dessa ändå. De påstår i avtalet samt på hemsidan att de har nöjd kundgaranti och det stämmer verkligen inte. Detta företag har bara varit problem.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag önskar att jag hade sett det här inlägget tidigare, tyvärr är det försent nu.
Akta er alla från alla dem bolagen som börjar med Vanadis.. Med Mariana Radu som ägare.
De har renoverat ett litet tvättrum hemma hos oss.
De har varit hos oss och kollat innan de började med arbetet, sagt att det kommer att ta 1 vecka. Vi skrev på ett kontrakt där det står ca. 4 000kr inkl. Moms i materialkostnad.
Det slutade med att det tog hela 4 veckor med 2 lördagar + materialkostnad på 10 000kr.
jag förstår att de kan bli lite mer än 4000kr i materialkostnad jag köper 5-6 tusen men att skicka en faktura hem efter 4 veckor på 10 000kr när de har sagt ca 4000kr det var som ett skämt. De har inte sagt ett ord till oss om att det verkar som att materialkostnaden kommer att bli mer eller liknande på de 4 veckorna utan skickar bara fakturan.
varje vecka har dem sagt "nu slutet av den är veckan ska allt vara klart" men ändå har det tagit 4 veckor. Jag hade förstått om dem hade sagt från början att det verkar som att det här kommer att de mer än 1 vecka, men problemet med dem här människorna är att de kommunicerar inte alls med er. Ni får ringa, ni får maila och jaga dem hela tiden. Det har varit dagar då arbetarna inte har kommit och jobbat alls. Sen kommer de öppnar dörren på lördag morgon som om det är helt normalt, de informerar inte oss om att de ska jobba på lördagar utan dem bara dyker upp.
Vi har fått ställa in massa annat som vi hade planerat hemma för att vi inte kunde göra något i 4 helger. När vi ringer dem så sitter hon och lyssnar bara utan att svara på dina frågor sen hör man att hon sitter och skrattar.
På avtalet har dem skrivit att det skulle vara kakel på väggarna upp till tak, men de skulle vi inte alls ha utan vi skulle ha kakel på en liten yta bara på mindre än 1 kvm. De har också skrivit att rivningen skulle ingå och vi hade kakel på väggarna, vi anlitade ett annat företag för att de skulle asbest sanera så dem fick istället ta bort kaklet på väggarna och golvet. Så det blev alltså ingen rivning av kakel och ingen uppsättning att kakel på väggarna upp till tak, ändå ville dem inte ge oss någon prisjustering.
Jag nämner inte ens om kompensation för att de har dragit ut på det i 4 veckor för dem accepterar inte att de har dragit ut på de så länge!! Dem sitter och dum förklarar dig bara.
Vi har påpekat flera gånger om att de måste göra klart arbetet nu och att vi inte kan acceptera att de drar ut på tiden så mycket, inte ens en ursäkt får man. Dem försöker inte ens förklara eller kommer inte med några ursäkter utan dem säger inte ett ord. Man blir så frustrerad. Deras arbetare kan inte tala svenska så det är bara att glömma att ni kan kommunicera med dem.
Vanadisbygg & Vanadis städservice är ett sort skämt!!!! Akta er från dem!!!
Akta er alla från alla dem bolagen som börjar med Vanadis.. Med Mariana Radu som ägare.
De har renoverat ett litet tvättrum hemma hos oss.
De har varit hos oss och kollat innan de började med arbetet, sagt att det kommer att ta 1 vecka. Vi skrev på ett kontrakt där det står ca. 4 000kr inkl. Moms i materialkostnad.
Det slutade med att det tog hela 4 veckor med 2 lördagar + materialkostnad på 10 000kr.
jag förstår att de kan bli lite mer än 4000kr i materialkostnad jag köper 5-6 tusen men att skicka en faktura hem efter 4 veckor på 10 000kr när de har sagt ca 4000kr det var som ett skämt. De har inte sagt ett ord till oss om att det verkar som att materialkostnaden kommer att bli mer eller liknande på de 4 veckorna utan skickar bara fakturan.
varje vecka har dem sagt "nu slutet av den är veckan ska allt vara klart" men ändå har det tagit 4 veckor. Jag hade förstått om dem hade sagt från början att det verkar som att det här kommer att de mer än 1 vecka, men problemet med dem här människorna är att de kommunicerar inte alls med er. Ni får ringa, ni får maila och jaga dem hela tiden. Det har varit dagar då arbetarna inte har kommit och jobbat alls. Sen kommer de öppnar dörren på lördag morgon som om det är helt normalt, de informerar inte oss om att de ska jobba på lördagar utan dem bara dyker upp.
Vi har fått ställa in massa annat som vi hade planerat hemma för att vi inte kunde göra något i 4 helger. När vi ringer dem så sitter hon och lyssnar bara utan att svara på dina frågor sen hör man att hon sitter och skrattar.
På avtalet har dem skrivit att det skulle vara kakel på väggarna upp till tak, men de skulle vi inte alls ha utan vi skulle ha kakel på en liten yta bara på mindre än 1 kvm. De har också skrivit att rivningen skulle ingå och vi hade kakel på väggarna, vi anlitade ett annat företag för att de skulle asbest sanera så dem fick istället ta bort kaklet på väggarna och golvet. Så det blev alltså ingen rivning av kakel och ingen uppsättning att kakel på väggarna upp till tak, ändå ville dem inte ge oss någon prisjustering.
Jag nämner inte ens om kompensation för att de har dragit ut på det i 4 veckor för dem accepterar inte att de har dragit ut på de så länge!! Dem sitter och dum förklarar dig bara.
Vi har påpekat flera gånger om att de måste göra klart arbetet nu och att vi inte kan acceptera att de drar ut på tiden så mycket, inte ens en ursäkt får man. Dem försöker inte ens förklara eller kommer inte med några ursäkter utan dem säger inte ett ord. Man blir så frustrerad. Deras arbetare kan inte tala svenska så det är bara att glömma att ni kan kommunicera med dem.
Vanadisbygg & Vanadis städservice är ett sort skämt!!!! Akta er från dem!!!
Redigerat:
Marie,
Eftersom du gjort 3 inlägg idag om samma företag måste du vara extremt missnöjd.
Det är alltid upplysande för oss andra om du postar bilder som visar om det är dåligt arbete eller kopior på hur avtalet/kontraktet är utformat och vad som skriftligen är avtalat.
Eftersom du gjort 3 inlägg idag om samma företag måste du vara extremt missnöjd.
Det är alltid upplysande för oss andra om du postar bilder som visar om det är dåligt arbete eller kopior på hur avtalet/kontraktet är utformat och vad som skriftligen är avtalat.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag hoppas att du inte betalat fakturan? Om de i ett avtal anger 4000 i materialkostnad, så är det antingen ett fast pris (beror på om det står "fast pris") eller en prisuppskattning. Är det ett fast pris så gäller det oavsett hur mycket materialet verkligen kostar (upp/ned).
Är det ett uppskattat pris, så får det slutliga priset inte överstigas med mer än 15%, oavsett hur mycket högre det verkliga priset är.
Är det ett uppskattat pris, så får det slutliga priset inte överstigas med mer än 15%, oavsett hur mycket högre det verkliga priset är.
hempularen skrev:Jag hoppas att du inte betalat fakturan? Om de i ett avtal anger 4000 i materialkostnad, så är det antingen ett fast pris (beror på om det står "fast pris") eller en prisuppskattning. Är det ett fast pris så gäller det oavsett hur mycket materialet verkligen kostar (upp/ned).
Det står ca. 4000:-, därför kan jag förstå att det kan bli lite mer. Jag är med på max 5-6 tusen men de kan bara inte ha räknat så mycket fel att det slutar med 10 000:-. Känns inte alls bra det här, vi vet inte riktigt vad vi ska göra.. Självklar vill vi inte betala, men vad kan man göra? Var vänder man sig till egentligen?
Vi fick fakturan igår och den förfaller på fredag nästa vecka, den 21 mars..
Att det inte får överstiga mer än 15%, det står väl någonstans antar jag, någon lagtext kanske?
Gör ett kryss över fakturan, skriv "bestrids i sin helhet. Ej överenskommet" och returnera till avsändarens adress. Glöm inte ta två kopior på fakturan innan så du har ett ex. som är original och ett ex. som du har klottrat på.
Skicka den kopierade fakturan till vanadis och behåll originalet själv.
Skicka den kopierade fakturan till vanadis och behåll originalet själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag roade mig med att söka lite snabbt på bolaget. Hos offerta.se har de ett fyrtital omdömen. De flesta "nöjda". Det intressanta är att de flesta inläggen kommer i skurar. Där kommer 3 - 5 inlägg inom en vecka, ibland flera varje dag. För att sedan vara tyst i upp mot ett år, sedan nya skurar med positiva omdömen.
Det verkar inte sannolikt att nöjda kunder skulle skriva i flock på det viset.
Det verkar inte sannolikt att nöjda kunder skulle skriva i flock på det viset.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
När det gäller avdrag för arbete som de inte behövt göra, så kan det vara lite knivigare rent juridiskt. OM arbetet görs mot fast pris så kan firman faktiskt ev. ha rätt till betalning även om inget arbete överhuvudtaget utförs, dvs. det kan ses som avtalsbrott att ta bort delar av det beställda arbetet.
Gäller det däremto löpande räkning så har de bara rätt till betalning för faktiskt utförda timmar, och den summan skall stämma med prisuppskattningen som gavs (ev. +15%). Då kommer den kniviga frågan om hur mycket arbete det skulle varit att göra de där bitarna som inte utfördes. Och att riva kakel kan faktiskt gå väldigt snabbt ibland. Jag rev ex. kakel på en vägg i tvättstugan här hemma häromkvällen. Själva nedknackandet gick nog på 20 minuter (7 kvm).
Firman har rätt att debitera mer för tillkommande arbeten, ex. sådant ni lagt till efteråt, eller "äkta" oväntade förhållanden. Inte bara att kaklet satt hårdare än förväntat (möjligen om kaklet visar sig vara limmat med något superlim man aldrig använder för ändamålet normalt sett).
Gäller det däremto löpande räkning så har de bara rätt till betalning för faktiskt utförda timmar, och den summan skall stämma med prisuppskattningen som gavs (ev. +15%). Då kommer den kniviga frågan om hur mycket arbete det skulle varit att göra de där bitarna som inte utfördes. Och att riva kakel kan faktiskt gå väldigt snabbt ibland. Jag rev ex. kakel på en vägg i tvättstugan här hemma häromkvällen. Själva nedknackandet gick nog på 20 minuter (7 kvm).
Firman har rätt att debitera mer för tillkommande arbeten, ex. sådant ni lagt till efteråt, eller "äkta" oväntade förhållanden. Inte bara att kaklet satt hårdare än förväntat (möjligen om kaklet visar sig vara limmat med något superlim man aldrig använder för ändamålet normalt sett).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden