3 804 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Valnöt - kruka eller nedgrävt över vintern?
Har fått ett valnötsträd av min pappa, som han själv drivit upp från en valnöt han hittat under ett träd (är alltså osäker på vilken typ av valnöt det är, någon som vet hur man enkelt ser skillnad på dem???). Den är nu ca 20 cm hög och står i en 10 l kruka där den verkar må ganska bra.
Funderar dock på om jag ska sätta den i jorden inför vintern, eller behålla den i kruka tills i vår när trädgården ska göras om? Sätter jag den i jorden måste den ändå grävas upp till våren....
Eftersom jag bor i skåne och moderträdet växte tillräckligt bra för att ge fertila nötter antar jag att härdigheten som sådan inte borde vara ett problem, men det är kanske för sent på säsongen för att den ska hinna etablera sig tillräckligt inför vintern? Å andra sidan är väl en krukplanterad växt mer känslig än en som står i marken?
Funderar dock på om jag ska sätta den i jorden inför vintern, eller behålla den i kruka tills i vår när trädgården ska göras om? Sätter jag den i jorden måste den ändå grävas upp till våren....
Eftersom jag bor i skåne och moderträdet växte tillräckligt bra för att ge fertila nötter antar jag att härdigheten som sådan inte borde vara ett problem, men det är kanske för sent på säsongen för att den ska hinna etablera sig tillräckligt inför vintern? Å andra sidan är väl en krukplanterad växt mer känslig än en som står i marken?
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Skall du ändå gräva upp den igen så hade jag stoppat ner den MED kruka i backen och kanske ett litet lövtäcke runt fötterna.
Tänk på att valnöt har pålrot, alltså en grov rot som går rakt ner. Den vill gärna bli skadad om man planterar om trädet, och det är inte alls bra. Så låt den helst vara kvar i krukan tills du kan placera den där den slutligen skall få vara
Klicka här för att svara