Tjena

Vi planerar att bygga (troligtvis lösvirke) hus och vi har i dagsläget vare sig hus eller tomt. Vi vet vart vi vill bo, sjönära i Strängnäs/Stallarholmen. Hur har ni gjort, köpte ni tomt först och utformade huset efter det eller tvärtom? För oss känns det naturligast att välja tomt först eftersom vi är ganska kräsna med läget...

/Calle

Jag har lärt mig att det är lättare att anpassa huset efter tomten än tvärtom.
Att anpassa en tomt är dyrare, mer komplicerat och kan medföra problem i framtiden.

Alltså låter det som en bra idé att hitta en tomt först för att sen välja hus.

Vi är i det läget. Vi har en tomt men inte valt hus ännu. Vi har börjat se oss om hos olika företag för att se vad de har att erbjuda. Som vi förstår det så är det en del företag som erbjuder kostnadsfria "konsultationer" just för att ge råd om vilket hus som skulle passa på den tomt man har.

Mikael_L
Jag vill också påstå att tomt, läge och omgivning bestämmer vilket hus det blir, eller åtminstånde utesluter vissa hus.

I
Tomten först, givetvis. Sen huset, givetvis. Eller som vi brukar säga i Skåne (där jag kommer från) Först tar man den ena saken först, sen tar man den andra saken först :rolleyes:

Det är mycket svårare att hitta en tomt som passar ett personligt designat hus om det inte är ritat så att det går att vända horsiontellt som en plättlagg och dito upp-ifrån-och-ner och då blir det i regel ändå problem med entré, solinstrålning m.m.

Läge ,Läge, Läge det kan du inte ändra på.
Huset snickrar man sen.

Nja, jag skulle vilja vända lite på det. Först bör ni tänka efter vilken typ av hus ni vill bygga. Om ni absolut inte kan tänka er att bygga sluttningshus kommer ett gäng tomter att vara uteslutna. Likaså är det viktigt att fundera igenom hur stort hus ni vill ha. Ofta, om inte alltid, finns det begränsningar i detaljplanen. Kommer ni fram till att ni måste ha minst 5 sovrum kommer byggytan med stor sannolikhet att överskrida den maximalt tillåtna ytan i flera områden. Likaså är det viktigt att fundera igenom er budget. Vissa tomter kräver sprängning eller pålning, vilket fördyrar grundläggningsarbetet.

Så mitt tips är:
Fundera först igenom vilken typ av hus ni vill ha, och ungefär hur stort och vad det får kosta. Därefter är det dags att leta tomt. Köper ni tomten blir det därefter dags att ”detaljplanera” huset. Kanske måste vissa saker ändras, för som nämnts ovan måste huset anpassas till den aktuella tomten.

Det är ju helt upp till er.

Om det känns viktigt att få bo i en viss husmodell och detaljplanen för tomten förbjuder den typen av hus, då är ju frågan vad man kan tänka sig att kompromissa med........
Är det då viktigare att slippa gå i trappor än att ha nära till skola för barnen?
Man får helt enkelt prioritera sina krav.

det borde vara ganska vettigt att åtminstone ha lite koll på vad man kan tänka sig för hus när man letar tomt. När man bygger eget får man kompromissa lite åt båda hållen skulle jag vilja säga, det går inte bara att tänka på läget utan på var man vill att totalkostnaden ska landa. Den dyraste tomten i kommunen kanske är ens drömtomt med rätt läge men det kanske inte är värt det om man då bara har råd med det enklaste huset där inte hälften av det man drömmer om kom med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.