Hej!

Har fått hem en frostvakt till badtunnan, den var på 3kW (tror egentligen jag skulle ha 2 kW) men frågan är nu om jag kan använda den beroende på mitt hus beskaffenhet? Till saken hör att när värmaren går så går även en pump på ca 600W så totalen blir ju runt 3.6kW på den matningen (ett uttag på utsidan huset)

Jag har 25A som huvudsäkringar och sedan 16A i proppskåpet (old school porslinssäkringar).

Någon annan skrev en gång här på forumet:

10 A klarar således 10x230=2300W
16A klarar 16x230=3680W
20A klarar 20*230=4600W
25A klarar 25*230=5750W

Jag antar att det blir lite väl nära gränsen, speciellt om någon annan startar dammsugaren på samma fas eller huvva, diskmaskinen?

Är pumpen på samma säkring eller bara på samma fas? Är det samma fas är det inga problem.

H huggan skrev:
Är pumpen på samma säkring eller bara på samma fas? Är det samma fas är det inga problem.
Här blir mina kunskaper lite dåliga, hur avgör jag det lättast? Dom matas ju från samma uttag så det kanske innebär samma säkring?

K krillokrokodil skrev:
Här blir mina kunskaper lite dåliga, hur avgör jag det lättast? Dom matas ju från samma uttag så det kanske innebär samma säkring?
Ja, är det samma uttag så är det ”nästan” helt säker att det är en säkring.
Det är inte särskilt lämpligt att belasta ett vanligt uttag med 3-3600W, det är lämpligare med fast anslutning.
Vore kanske bättre om du byter värmaren till en med lägre effekt.

• Gilla
Choppedinhalf
  • Laddar…
H
Är det en 230 volt 1 fas värmare eller 3 fas?

Låter som en stor pump, låter som att det är 1-fas elpatron, alt drar du fram 3 faser, men använder 2st, alltså 1 fas för pump och en för värmaren.

3kw är ibland gränsfall med kallt ute, och öppet lock..

H
Då är 3 kW mycket på en fas.
Och mycket för en stick plugg med

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag gissar på att det är en enfasvärmare, typ en sådan här, speciellt om den går att koppla i ett vanligt uttag.
[länk]
Precis en sådan fast med 3kW då. Låter som jag kanske skall gradera ner till 2kW istället för att grilla säkringar.

H Husqvarna220Ac skrev:
Låter som en stor pump, låter som att det är 1-fas elpatron, alt drar du fram 3 faser, men använder 2st, alltså 1 fas för pump och en för värmaren.

3kw är ibland gränsfall med kallt ute, och öppet lock..
Det är en ganska stor pump, lite för stor egentligen men leksakspumpen som kom med tunnan var inget vidare. Det är en Kripsol Coral tror jag den heter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.