2 194 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Välja rätt värmare till badtunnan
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Hej!
Har fått hem en frostvakt till badtunnan, den var på 3kW (tror egentligen jag skulle ha 2 kW) men frågan är nu om jag kan använda den beroende på mitt hus beskaffenhet? Till saken hör att när värmaren går så går även en pump på ca 600W så totalen blir ju runt 3.6kW på den matningen (ett uttag på utsidan huset)
Jag har 25A som huvudsäkringar och sedan 16A i proppskåpet (old school porslinssäkringar).
Någon annan skrev en gång här på forumet:
10 A klarar således 10x230=2300W
16A klarar 16x230=3680W
20A klarar 20*230=4600W
25A klarar 25*230=5750W
Jag antar att det blir lite väl nära gränsen, speciellt om någon annan startar dammsugaren på samma fas eller huvva, diskmaskinen?
Har fått hem en frostvakt till badtunnan, den var på 3kW (tror egentligen jag skulle ha 2 kW) men frågan är nu om jag kan använda den beroende på mitt hus beskaffenhet? Till saken hör att när värmaren går så går även en pump på ca 600W så totalen blir ju runt 3.6kW på den matningen (ett uttag på utsidan huset)
Jag har 25A som huvudsäkringar och sedan 16A i proppskåpet (old school porslinssäkringar).
Någon annan skrev en gång här på forumet:
10 A klarar således 10x230=2300W
16A klarar 16x230=3680W
20A klarar 20*230=4600W
25A klarar 25*230=5750W
Jag antar att det blir lite väl nära gränsen, speciellt om någon annan startar dammsugaren på samma fas eller huvva, diskmaskinen?
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Ja, är det samma uttag så är det ”nästan” helt säker att det är en säkring.K krillokrokodil skrev:
Det är inte särskilt lämpligt att belasta ett vanligt uttag med 3-3600W, det är lämpligare med fast anslutning.
Vore kanske bättre om du byter värmaren till en med lägre effekt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Låter som en stor pump, låter som att det är 1-fas elpatron, alt drar du fram 3 faser, men använder 2st, alltså 1 fas för pump och en för värmaren.
3kw är ibland gränsfall med kallt ute, och öppet lock..
3kw är ibland gränsfall med kallt ute, och öppet lock..
Jag gissar på att det är en enfasvärmare, typ en sådan här, speciellt om den går att koppla i ett vanligt uttag.H Hallerudsbo skrev:
https://www.gardenstore.se/varmare-...MIso3G4-WR4gIVkIGyCh3tngG6EAQYAiABEgIPEvD_BwE
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Det är en ganska stor pump, lite för stor egentligen men leksakspumpen som kom med tunnan var inget vidare. Det är en Kripsol Coral tror jag den heter.H Husqvarna220Ac skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Måla Älvsbyhus ljusgrått med touch av blå, vilken färg ska ag välja..?
Fasad -
Välja rätt typ av färg till ommålning av hus
Fasad -
Välja rätt bruk för fogning av fasad, tegelhus från -57.
Fasad -
Hjälp mig välja rätt motorsåg
Trädgårdsmaskiner