9 759 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Välja LVVP eller bergvärme..?
Bytte från LVVP till Bergvärme för två år sedan och bor i höjd med Borås typ...
Ångrar inte en sekund merkostnaden med tanke på att vi sänkt energiförbrukningen drastiskt. Vi slipper problem med kondensvatten samt avfrostning m.m.
Har förberett med en kulvert till garaget så jag i framtiden kan värma det också samt att vi förberett för frikyla (prutade med detta i priset samt att de fick bjuda på extra borrdjup).
Ångrar inte en sekund merkostnaden med tanke på att vi sänkt energiförbrukningen drastiskt. Vi slipper problem med kondensvatten samt avfrostning m.m.
Har förberett med en kulvert till garaget så jag i framtiden kan värma det också samt att vi förberett för frikyla (prutade med detta i priset samt att de fick bjuda på extra borrdjup).
Jag bor i Skene, lvvp är bästa valet i våra trakter. Mitsubishi och daikin är de bästa pumparna. Jag valde Daikin för min kompis säljer dom. Men han sade att Mitsubishi är minst lika bra.K Knattecrossfarsan skrev:
Då skall jag komma med alt 3 för att krångla till det
när jag byggde 2019 så valde jag lvvp och la ”bergvärme pengarna” på en vattenmantlad braskamin.
Det var väldigt välkommet när elpriserna skena. Ordnade ups möjlighet på cirkulationspump och styrning vid händelse av elavbrott
Det var väldigt välkommet när elpriserna skena. Ordnade ups möjlighet på cirkulationspump och styrning vid händelse av elavbrott
Om man väljer bergvärme så ska man ta till extra vad gäller borrhålet (borrhålen).
Det finns förstås en komplikation när man måste går från ett borrhål till två osv. Tror gränsen ligger vid ca 220 m.
En seriös offerts borrhålsdjup skulle jag öka på med minst 30%.
Det finns förstås en komplikation när man måste går från ett borrhål till två osv. Tror gränsen ligger vid ca 220 m.
En seriös offerts borrhålsdjup skulle jag öka på med minst 30%.
Medlem
· Stockholms län
· 184 inlägg
Idag finns väl ingen som inte borrar djupare. Vi borrade 190m för 11 år sedan.K Knattecrossfarsan skrev:Hade långt gångna planer på att installera LVVP som ersättning för dagens pelletspanna och tog in offerter från flertalet leverantörer. En leverantör ville även lämna offert för bergvärme och det var även en av få som gjorde en faktisk kalkyl och inte bara skickade ett tumme-pekfinger-pris-hör-av-dig-om-du-vill-att-vi-räknar-på-riktigt.
De seriösa offerterna jag har fått landar på följande efter ROT-avdrag
LVVP
IVT AirModule E9 med AirX 407 - 131 000 kr
Mitsubishi Power Inverter 8 kW (PUD-SWM80YAA) med Ecodan - 150 000 kr
Bergvärme
Thermia Calibra 7 (120 meter borrhål, +300 kr/m) - 200 000 kr (+9 000 till 18 000 vid borrhål 150-180 meter)
Kollade de närmsta grannarnas energibrunnar och de ligger på 144, 150 och 180 meter i borrdjup så 120 är kanske en glädjekalkyl.
Vi har inget problem med att ha en utedel vid LVVP. Vi har en bra placering för den där vi kan gå genom en ventil i källarväggen direkt till pannrummet. Vid fasaden finns inget fönster och dessutom har vi en riksväg 130 meter från huset så det är aldrig tyst ute.
Garantier
Både IVT och Mitsubishi har långa garantier och erbjuder tillägg. Dock krävs genomförd service och här saknar jag pris på servicen
Thermia har inget krav på service och ger 6 år. Sedan möjlighet att köpa försäkring.
Leveranstid
Thermia och Mitsubishi har korta tider från tillfrågade leverantörer.
IVT är oklart
Energibehovet är beräknad till knappt 21 000 kWh per år och med värmepump till ca 7 100 kWh.
Är det värt 70 000-90 000 mer för bergvärme från Thermia mot en LVVP-lösning från IVT? Är man dumsnål om man dissar bergvärme i det här läget? Hålet finns ju kvar den dagen värmepumpen behöver bytas ut så den framtida ersättningskostnaden är ju lägre när det väl är dags.
Hur hade ni resonerat?
Du har säkert redan tänkt på det, men värmesystemet ska ju lira ihop med ventilationssystemet också, så om du har FTX-ventilation lär väl bergvärme vara bäst. Vet inte riktigt hur t.ex. självdragsventilation fungerar med LVVP, men värt att ta med i funderingarna.
LVVP får lägre verkningsgrad när elpriset är som dyrast riktigt kalla vintrar, det är en markant skillnad mot BVP över tid. Kan bli när nog samma förbrukning i kWh över tid, men ändå lägre driftkostnad för BVP.
Om man nu tror sig kunna prognosticera framtida elpriser 🙄
Jag valde BVP vid nybygge och är ett år senare helnöjd, tystare och bättre verkningsgrad än de flesta alternativen.
Speciellt med tanke på hustillverkarnas alternativ FLVP.
Om man nu tror sig kunna prognosticera framtida elpriser 🙄
Jag valde BVP vid nybygge och är ett år senare helnöjd, tystare och bättre verkningsgrad än de flesta alternativen.
Speciellt med tanke på hustillverkarnas alternativ FLVP.
Bor i Stockholm. Precis som någon annan skrev så skulle en bergvärmepump ha behövt 10 år till på att betala sig, för vår del. Så vi valde luftvattenvärmepump från Mitsubishi och det funkar kanon. Inga problem alls.
Enda nackdelen är väl att själva utedelen inte är så vacker att titta på, samt att man får ha koll på avrinningen.
Enda nackdelen är väl att själva utedelen inte är så vacker att titta på, samt att man får ha koll på avrinningen.
Nu kan det ju vara fler principer man vill följa.... ingen utedel, möjlighet till kyla, ev billigare när byte av vp blir om 15, 20, 25 årA agb007 skrev:
Tycker inte riktigt om att spekulera i teknik och kostnader om 20 år.V Vector skrev:
Hur många planerar för ytterligare 20 år i samma bostad?
Dock hade jag vetat idag hur mycket mindre lvvp förbrukar jämfört med elpanna så hade det bytet gjorts långt tidigare.
En riktig aha upplevelse