A
Jag ska dra vatten från min Nyborrade brunn in i huset.

nybörjare på vatten så har många frågor, fått många svar i trådar här redan, tack för all info!!!

Problem nr 1= berg omöjligt att lägga frostfritt.

Vilken lösning ska jag välja?
Sett att det finns olika varianter.
-Värmekabel "inbakad" med röret, hur byter jag den ena (vatten el värmekabel)?
-Rör och kabel separat och då ska de tydligen viras runt? Hur byter jag den ena? Lär ju bli trassel när en börjar dra i ena änden eller?

Och vad lägger jag lösningen i?

Obs kommer ligga i samma dike som ny huvud elkabel.

Fundering och ev Problem nr 2
Dimension på kopplingen ut från hydropress är 1 tum.
Vilken Dimension på slang blir det?
Här läser jag oftast om 32 eller 28 på inkommande. Men 1 tum är ju 24,5.
Har installatören varit snål med dimensionen? Ska jag be hen göra om?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Om värmekabeln ligger i röret kan man dra ut den och skjuta i en ny om det inte är för långt. Om värmekabeln går utanpå röret och går sönder kan man dra den nya inuti. Jag har skjutit i en 13 m lång värmekabel i ett nergrävt rör när det blivit ett jordfel i den utanpåliggande kabeln.

• Gilla
Anonymiserad 534542
  • Laddar…
1” rör (25,4 mm) invändigt är 32 mm utvändigt.

• Gilla
Anonymiserad 534542
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Om värmekabeln ligger i röret kan man dra ut den och skjuta i en ny om det inte är för långt. Om värmekabeln går utanpå röret och går sönder kan man dra den nya inuti. Jag har skjutit i en 13 m lång värmekabel i ett nergrävt rör när det blivit ett jordfel i den utanpåliggande kabeln.
Jag har närmare 30meter så då blir det kanske grävjobb oavsett.
Vilken tillverkare köpte du från?

A Avemo skrev:

A
L Leif i Skåne skrev:
1” rör (25,4 mm) invändigt är 32 mm utvändigt.
Tackar! (y):D
Du anar inte hur många trådar, wikis och andra info sidor jag läst för att förstå detta! :thinking:

B
Denna är ganska bra att ha när man ska köra rördelar.
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

5cm xpsskiva ovanpå slangen kan nog också motverka kyla från ovan, även om det inte förhindrar frysning i längden. Har för mig att det motsvarade ca 60cm jord.

Se till att få termostat på kabeln, det spar en del.

Jag vill även minnas att det går åt mindre el att värma den invändigt än utvändigt, så jag hade satsat på en invändig lösning.

• Gilla
Anonymiserad 534542
  • Laddar…
Olssons_Reno skrev:
Jag har närmare 30meter så då blir det kanske grävjobb oavsett.
Vilken tillverkare köpte du från?
Jag vet inte var gränsen går. Men den jag bytte var 13 m. Om det går att komma åt slangen i båda ändar behöver man inte gräva. Då sätter du en tuss på ett snöre och drar igenom med dammsugaren. Sedan kan du dra igenom kabeln. Fast de brukar hålla ganska länge.

Bra påpekande också om termostat. Kabeln skall vara självreglerande. Men den drar ganska mycket även när det är många plusgrader ute.

• Gilla
Anonymiserad 534542
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Jag vet inte var gränsen går. Men den jag bytte var 13 m. Om det går att komma åt slangen i båda ändar behöver man inte gräva. Då sätter du en tuss på ett snöre och drar igenom med dammsugaren. Sedan kan du dra igenom kabeln. Fast de brukar hålla ganska länge.

Bra påpekande också om termostat. Kabeln skall vara självreglerande. Men den drar ganska mycket även när det är många plusgrader ute.
Oj det verkar onödigt mkt resursslöseri. Jag trodde det räckte att hålla ett par plus grader i röret så det inte fryser.

Lägg slangen I en kista av cellplast, dvs isolering runt om, med värmekabel som du kopplar in endast om/när vattnet fryser.
Alternativt köp slang med färdig isolering och kabel, som någon tipsade om.

• Gilla
Anonymiserad 534542
  • Laddar…
Olssons_Reno skrev:
Oj det verkar onödigt mkt resursslöseri. Jag trodde det räckte att hålla ett par plus grader i röret så det inte fryser.
Ja det räcker. Det är just därför det är bra med en termostat som automatiskt slår av när det är ett par plusgrader eller varmare.

• Gilla
Anonymiserad 534542
  • Laddar…
A
Tack för tips!

Det lutar åt den lösningen pem o invändig värmekabel samt termostat av mågot slag. Och så något typ av isolering såklart.

Bidde lite dyrare än beräknat detta....

Jag tjatar på med att lägga isolering på slangen och låta markvärmen från jordens inre hålla ledningen frostfri.
Nu hade du berg men ska ändå gräva så en liten bit verkar du komma ner och det kan räcka.
Protte

• Gilla
Anonymiserad 534542
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.