T TMatt skrev:
Vi var i samma sits. Tittade i massor av huskataloger men inget passade på tomten vi hade. Vi provade rita helt själva utan att lyckas. Vi testade att gå till en arkitekt och vi förklarade vad vi hade för önskemål. Efter det gjorde vi ett besök på tomten med arkitekten. En månad tidigare fick vi skisser som vi tyckte var helt perfekta. Vi blev nästan irriterade över att vi inte kommit på planlösningen själva. Efter det tog arkitekten fram förslag till bygglovsritningar som vi justerade lite några gånger innan vi var nöjda. Vi anlitade en lokal firma med gott rykte som byggde huset i lösvirke till fast pris och totalentreprenad.

Slutsamråd var i fredags och nästa helg flyttar vi in!
Så härligt att höra :)
Hoppas ni blir nöjda.
Och blev priset någorlunda lika som ni tänkt?

Nybyggnadskarta behöver du för bygglovet. Kolla med kommunen om det finns en aktuell, annars får du beställa en.

Myresjöhus är väl okej, lite dyra?
Eksjöhus och A-hus är bra också liksom Trivselhus.

• Gilla
Trollstugorna
  • Laddar…
T Trollstugorna skrev:
Så härligt att höra :)
Hoppas ni blir nöjda.
Och blev priset någorlunda lika som ni tänkt?
Väldigt nöjda. Allt rullade på utan problem.
Fördelen med lösvirke är att man kan bestämma lite vart eftersom och vi la till olika tillval för ca 200’000kr men det är vi nöjda med.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nybyggnadskarta behöver du för bygglovet. Kolla med kommunen om det finns en aktuell, annars får du beställa en.

Myresjöhus är väl okej, lite dyra?
Eksjöhus och A-hus är bra också liksom Trivselhus.
Jag har lagfartskarta och ska gå dit imorgon med den
Få förhandsbesked. Det är strandnära så därav oron

Då lär du oavsett behöva dispens från länsstyrelsen

T TMatt skrev:
Efter det tog arkitekten fram förslag till bygglovsritningar som vi justerade lite några gånger innan vi var nöjda.
T TMatt skrev:
Väldigt nöjda. Allt rullade på utan problem.
Fördelen med lösvirke är att man kan bestämma lite vart eftersom..
Det som Trollstugorna undrade över, tror jag, och det jag och säkert många andra här är nyfikna på, är vad ni fick betala arkitekten för dennes arbete.
Har du lust att avslöja det :)

Alltså från idé till färdiga ritningar. Och inte vad själva husbyggandet gick på.

Redigerat:
  • Gilla
Trollstugorna
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det som Trollstugorna undrade över, tror jag, och det jag och säkert många andra här är nyfikna på, är vad ni fick betala arkitekten för dennes arbete.
Arkitekten tog 1080 kr/h plus moms. Första skisserna, som var ganska omfattande, fick vi betala 25000kr för. Efter det hade han oss på kroken och då kostade varje pennstreck guld. Vi jobbade fram mer och mer detaljer och i slutändan kostade bygglovsritningarna ca 80000kr. Då ingick dwg-filer som entreprenören använde för att ta fram konstruktionsritningar och grundritning (ingick i deras fasta pris).

Mycket pengar men vi tyckte det var värt det för att få ett hus helt anpassat till våra behov och tomtens egenskaper.

Vi informerade arkitekten vår husbugdet så att han inte skulle designa fram ett fantasihus som vi aldrig skulle ha råd att bygga. Han var ganska träffsäker men huset blev i slutändan 500’000kr dyrare, inkl tillval, men då fick vi även ett bättre hus än vi hade hoppats på.

T TMatt skrev:
Arkitekten tog 1080 kr/h plus moms. Första skisserna, som var ganska omfattande, fick vi betala 25000kr för. Efter det hade han oss på kroken och då kostade varje pennstreck guld. Vi jobbade fram mer och mer detaljer och i slutändan kostade bygglovsritningarna ca 80000kr. Då ingick dwg-filer som entreprenören använde för att ta fram konstruktionsritningar och grundritning (ingick i deras fasta pris).

Mycket pengar men vi tyckte det var värt det för att få ett hus helt anpassat till våra behov och tomtens egenskaper.

Vi informerade arkitekten vår husbugdet så att han inte skulle designa fram ett fantasihus som vi aldrig skulle ha råd att bygga. Han var ganska träffsäker men huset blev i slutändan 500’000kr dyrare, inkl tillval, men då fick vi även ett bättre hus än vi hade hoppats på.
Tack för svar!
Bra för alla blivande nybyggare att veta vad det kan kosta att ta processen via en "riktig" arkitekt.
Jag kan nämna att då vi planerade vårt bygge år 2009, så fick vi mycket god hjälp av en släkting, som var erfaren byggnadsingenjör och i praktiken också arkitekt.
Han gjorde alla ritningar, nybyggnadskarta osv för vårt bostadshus, stall och garage.
Och han uppskattade att på öppna marknaden hade detta kostat beställaren ca 60.000 kr.
Tror att han jobbade med Archicad vid datorn:
3D-modell av planerat bostadshus med tillhörande stall och garage, samt bilar och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TMatt och 1 till
  • Laddar…
Japp dispens blir att söka ....
det står idag en liten stuga på ca 40 kvm på tomten. Kanske man istället skall ansöka om ombyggnad för att lättare då dispens??
Vad tror ni?

S
Börja hos banken, när jag byggde sa de att de nästan inte finansierade lösvirke då de som bygger ofta underestimerar kostnaden

Lösvirke totalentrepenad är inga problem

• Gilla
Shiraz
  • Laddar…
S
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Lösvirke totalentrepenad är inga problem
Du har rätt

Banken är nog inga problem. Värre med dispensen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.