712 läst ·
9 svar
712 läst
9 svar
Välja excenterslip och dammsugare
Hej.
Jag skulle behöva tips och råd inför köp utav excenterslip (med sladd) och en dammsugare man kan koppla den med. Jag gillar Festool där man kopplar slipmaskinen till dammsugare med både nätkabel och slang för damm men deras system blir lite för dyrt.
Kan tänka mig en Festool dammsugare men slipmaskin av lite billigare märke, så länge de går att koppla ihop.
Vad har ni att rekommendera?
Jag kommer bedriva möbelrestaurering.
Jag skulle behöva tips och råd inför köp utav excenterslip (med sladd) och en dammsugare man kan koppla den med. Jag gillar Festool där man kopplar slipmaskinen till dammsugare med både nätkabel och slang för damm men deras system blir lite för dyrt.
Kan tänka mig en Festool dammsugare men slipmaskin av lite billigare märke, så länge de går att koppla ihop.
Då kanske du vill kunna avverka antingen snabbt eller med perfekt resultat. Isf behöver du ju en Festool Rotex eller en Bosch GET. Boschen i 150mm-variant har sämre ergonomi och balans jämfört med Boschs 150mm-excenterslip. Båda är dock supertrevliga. Jag använder tillsammans med Boschdammsugare, funkar finfint. Festools funkar nog bra också. Vill du ha en utan ren rotation så kanske Metabo SXE 450 TURBOTEC kan vara intressant. På den kan du ställa in olika "kast" men båda varianterna är excenterrörelse. Jag tror den är rätt tung i jämförelse dock, har inte använt den själv men såg något om den och den verkar intressant.Freddifriend skrev:
Hej.
Finns många dammsugare som har strömuttag där man kan koppla in maskinens sladd och sen startar och stoppar dammsugaren när maskinen startar och stoppar. Inte bara Festool som har det. Om det nu var det du menar annars missförstod jag ditt behov.
Jag har en Kärcher WD 6 jag haft i många år som fungerar så. Till den har jag en cyklon för uppsamling av damm så man slipper byta påse stup i kvarten. Excenterslipen är en Mirka Deros och den är dyr men väl värd sina pengar jämfört med klumpigare och mindre ergonomiska slipar som jag haft tidigare.
Jag har en Kärcher WD 6 jag haft i många år som fungerar så. Till den har jag en cyklon för uppsamling av damm så man slipper byta påse stup i kvarten. Excenterslipen är en Mirka Deros och den är dyr men väl värd sina pengar jämfört med klumpigare och mindre ergonomiska slipar som jag haft tidigare.
Ja det var det jag menadeK kniv skrev:Finns många dammsugare som har strömuttag där man kan koppla in maskinens sladd och sen startar och stoppar dammsugaren när maskinen startar och stoppar. Inte bara Festool som har det. Om det nu var det du menar annars missförstod jag ditt behov.
Föreslår att du väder på det; skaffa Festool slipmaskin och billigare dammsugare.Freddifriend skrev:
Hej.
Det finns få slipmaskiner som kan mäta sig men fler dammsugare.
jag följer Sernbrandts begagnat sida på Instagram där dyker det upp Festool dammsugare ibland
https://www.instagram.com/begagnade_maskiner?igsh=MTNmbThibGhsNzByZA==
https://www.instagram.com/begagnade_maskiner?igsh=MTNmbThibGhsNzByZA==
Jag skulle gjort som nanowire skrev. Eller förresten - jag har ju redan gjort så. Festools slipmaskiner är bättre på alla punkter än allt jag testat (utom möjligen vad gäller pris då). Deras dammsugare är säkert också magiska, men jag har mina slipmaskiner kopplade med sladd/slang till en DeWalt dammsugare som Jula rear ut ett par gånger om året, och det funkar kanon. Inget damm slipper undan.
Dammsugaren står permanent inkopplad med en billig cyklon och en lång slang som är ihoptejpad med strömsladden. Den hänger från taket ungefär som avgassugen på bilprovningen, är alltid redo och når dit den behöver.
https://swedendro-tools.se/se/produ...ick-5-m-32-ø-konisk-slang-4-st-maskinadaptrar
Dammsugaren står permanent inkopplad med en billig cyklon och en lång slang som är ihoptejpad med strömsladden. Den hänger från taket ungefär som avgassugen på bilprovningen, är alltid redo och når dit den behöver.
https://swedendro-tools.se/se/produ...ick-5-m-32-ø-konisk-slang-4-st-maskinadaptrar
En sak att vara uppmärksam på innan köp är anslutningen. Har en Nilfisk Aero dammsugare, till den ingår ett koniskt munstycke av gummi för anslutning till maskin. Funkar perfekt till fräsen (grön Bosch) men dåligt till slipen (DeWalt)
Som flera skriver; i faktisk användning är slangar och munstycken lika viktigt som själva sugaren. Och de som följer med de flesta sugare lämnar övrigt att önska. Det är inte så lätt att få till, om en inte går Festool hela vägen, men det har jag som som blandmissbrukare inte varit intresserad av. Inte heller att behöva byta filterpåsar.
Jag har istället löst det genom en kombination av maskiner, slangar och munstycken från Dustcontrol samt ett par av Festools gummianslutningar som passar deras fräsar och slipar i ytteränden och mina munstycken i andra. Autostart har jag via Metabos vibrationsavkännande fjärrkontroller. Detta fungerar så bra att jag inte skulle vilja ha Festoolsugare om jag så fick dem gratis 😊
Jag har istället löst det genom en kombination av maskiner, slangar och munstycken från Dustcontrol samt ett par av Festools gummianslutningar som passar deras fräsar och slipar i ytteränden och mina munstycken i andra. Autostart har jag via Metabos vibrationsavkännande fjärrkontroller. Detta fungerar så bra att jag inte skulle vilja ha Festoolsugare om jag så fick dem gratis 😊
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Välja centraldammsugare? Enklaste möjliga rördragning.
Vatten & Avlopp -
Anslutning excenterslip till dammsugare
Verktyg & Maskiner -
Grovdammsugare, vilken ska jag välja till cyklonen
Ved, Pellets, Flis -
Hjälp mig välja grovdammsugare!
Verktyg & Maskiner -
Dammsugare - vad ska man välja
Verktyg & Maskiner