Jag tänkte köpa en cirkelsåg att komplettera min stora såg med.
Men är i valet och kvalet för batteri- eller nätmaskin. Har en
batterimaskin någon styrka, eller är kapning av reglar 145*45 en
uppgift som bör lösas med större maskiner?

saw.jpg

Att kapa en regel med en underdimensionerad maskin där skär-
hastigheten är långsammare än långsamt är en tanke som skrämmer
mig. Å andra sidan är bekvämligheten och friheten utan sladdar en
trevlig tanke.
(Bilden är en genrebild från google)

Goda råd?

Batterimaskin är oslagbart när man står uppe på en ställ ing och sätter upp panel. Var sak har sin tid, till rätt saker är min makitasåg perfekt!

På jobbet hade jag en batteridriven cirkelsåg och en nätdriven cirkelsåg från Hitachi. Säger som Poap, vid vissa tillfällen är det överlägset med en batteridriven, men överlag så klarar man sig fint med en nätdriven. Du har mer kraft i den nätdrivna, och du slipper byta batterier.

Visst är det en frihet att slippa kabel, men det är en frihet också att slippa byta och ladda batterier hela tiden. Beror på hur man ser på saken.

Som första maskin har jag valt en nätdriven. Nästa kommer bli en Makita LXT, så den passar till resten av maskinparken.
Batterimaskinerna passar bättre till småjobb och skivor tycker jag.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Helt klart nät

P
Beror ju på när du tänker använda den. Jag har en av varje och använder mest den batteridrivna. Jag tar fram den när jag ska göra ett fåtal snitt i relativt tunna material. Exempelvis kapa några hyllplan, plocka ut en bit ur en skiva. Kapa några brädor på brädgården för att få in dem i bilen... Den nätanslutna använder jag när jag ska göra många snitt eller i grövre material.

Sen kan man ta hänsyn till om man redan har batteridrivna verktyg som kan kompletteras med en "naken" såg. Jag köpte först den batteridrivna eftersom jag fick den naken till ett lågt pris. Senare hittade jag en begagnad nätmaskin för ett ännu lägre pris :-)

Ska du bara ha en såg, så kör på en nätdriven, annars är en batteri fin fin o ha som komplement,

Snailman
Har en cirkelsåg med sladd som jag köpte för 20 år sen en billig noname sak, och en makita lxt och en kap gersåg och en sänksåg

använder kap ger mest sen kommer lxt:n och de med sladd har jag använt typ nån gång per år (byggt ett hus själv med verktygen) cirkelsågen när jag skulle såga fermacell våtrumsskivor då de dammar en massa och sänksågen till täckskivorna till köket

• Gilla
slitis
  • Laddar…
Sådär ja! Det blev en Ryobi EWS 1150RS2 för 695 kr på Bauhaus. Enligt pricrunners hemsida så
ligger den normalt på en prisnivå runt tusenlappen så det känns som ett bra köp med lagom
balans mellan pris och kvalitet.
(Men tack för erbjudandet Stefan N!!)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.